Microbrand only (Deel 2)

Wow. Kwalijke zaak zeg.

Back than schrijven met een a dus.

Wat bedoel je hiermee?

Ik heb dus een ander model van hem in bestelling, maar dit doet echt heel erg afbreuk.

En het stomme is dat ik niet op de man af durf te vragen hoe het zit in zijn community-app… niemand die daar er iets over zegt. Het is alleen maar hosanna.

Benieuwd hoe @Stoic dat ziet.

There, their, they’re…
Voelt altijd wat kort door de bocht om mensen af te rekenen op taalfouten, al helemaal als het niet hun moedertaal betreft…
Wat niet wegneemt dat het wat amateuristisch is als merk.

Dan bedoel je Grandeur? En heb je het over een De Rijke Community of een van Grandeur? In dat laatste geval denk ik dat De Rijke aan vrijwel alle mogelijke klanten voorbij zal gaan en dat dit dus niet wordt geweten.

Er valt wat voor te zeggen, veel moedertaalsprekers doen dit ook fout trouwens.

Maar aan de andere kant… Waarom ook niet?

Inderdaad, en gemakzuchtig. Zeker met mooie “AI” en whatnot om je spelling te checken.

Een ander model van Grandeur, dus niet dit model gelukkig.

Mjah ik sta een beetje in het kamp: beetje raar om een claim te leggen op deze kast vorm. Is de rijke dan een kopie van JLC?

Daarnaast is dit ook nog eens een reverso. Grandeur horloge is daarmee een stuk anders.

De gelijkenis zit hem dan in de ronde hoeken denk ik?

Van Grandeur komen er waarschijnlijk 3 reverso’s uit de komende twee jaar.

Die app groep is erg “fan” achtig en nijgt een beetje naar ja-knikkers maar hij doet hele toffe dingen en er staan echt nog leip veel toffe projecten op de rol. En in die vip groep worden ook wel echt constructieve gesprekken gevoerd en is inspraak in ontwerpen. Best tof.

Als er gelijkenissen zitten dan is dat waarschijnlijk omdat de rijke dezelfde leveranciers gebruikt want die doen die ronde steen ook niet zelf volgens mij.

Ergens is veel wat hij doet natuurlijk gebaseerd op andere horloges met een eigen twist. Ik zie dit iig niet als een kopie.

Ik zou zeker niet je (pre)plezier laten bederven hierdoor.

2 likes

Als ze hier een 38 van maken koop ik hem direct.
40 is te groot voor mij maar vindt dit een prachtig horloge

1 like

Serieus? Grapje toch? Die hele curved saffier in combinatie met de clean dial is echt vies plagiaat. Zeker met dat achtergrondverhaal.

1 like

Ik ook!

1 like

Misschien vrij extreem, maar ik ben dan echt meteen klaar met zo’n merk. Geen aandacht voor detail. El cheapo branding. Next.

1 like

Deze net even gecheckt, maar dat is wel een gaaf ding. Mooi formaat, lekker dun. Prijs viel me nog enigszins mee.

1 like

De prijs is in horlogeland in grote mate arbitrair, zo lijkt het, tenminste zolang het nog gewoon in fabrieken gemaakte onderdelen betreft. Natuurlijk zijn er wel verschillen in machinerie en knowhow die worden toegepast en gradatie van onderdelen. Ik moet eerlijk bekennen dat in het geval van De Rijke de eigenaar duidelijk spreekt over de ‘cottage industry’ setup, hetgeen zeker delen handwerk suggereert, maar ik niet zeker weet hoeveel er precies in Dordt met de hand wordt gefabriceerd. Hoe meer dat is, hoe meer ook de prijs wel gerechtvaardigd lijkt.

1 like

Hou die centen maar ff vast dan

1 like

Ronde hoeken, soort openstaande, brugachtige lugs. En vooral die man van De Rijke die heeft aangegeven dat Bilal een jaar geleden veel foto’s heeft gemaakt van het prototype.

Ik zie ook dat hij wat anders doet, door die Reverso en al die verschillende prachtige wijzerplaten. Toch zijn die voor mij die essentiële elementen uit het ontwerp te veel hetzelfde. Voor mij is dat wel over de rand en geen mooie manier van ondernemen.

Neemt niet weg dat ik mij eroverheen ga zetten en zeker ga genieten van de Torq!

1 like

Op welke JLC lijkt dit?

Ik sloot aanvankelijk ook niet uit dat twee mensen een heel vergelijkbaar concept hadden ontwikkeld in dezelfde tijd. Immers, zeer drukke markt. Maar net als Laurens De Rijke zag ik ook wel in hoe frappant die gelijkenis is. Ik heb hierboven al eens een Hamilton gepost die een tikkeltje lijkt op dit concept, maar echt zo fundamenteel vergelijkbaar als de lijn van de kant+kristal constructie zoals Grandeur? Dan geloof ik zo’n achtergrond gelijk. Natuurlijk, net als ieder ander zo’n beetje, heeft De Rijke geen designpatent en ja, er zijn ook verschillen (ook dat is makkelijk bereikt in horlogeland) met vooral dat Grandeur hier een recersofunctie aan verbindt. Dat pas redelijk goed bij de gladde ronde kastvorm. Maar ja, fraai onder de micros vind ik het niet. Het is echt wat anders om te lenen van hele genres, periodes, of iconische modellen of je eigen ontwerpoplossing sterk te laten beïnvloeden door een andere designer die met een nieuw product komt. Persoonlijk vind ik die crazy numerals van Grandeur ook al tenenkrommend en niet erg fraai in het genre, dus het komt ergens vandaan. De Torq staat mij niet voor de geest.

In het kader van merken die werkelijk niets nieuws brengen, maar toch geen lelijk of onzinnig product, zo het lijkt: Deux Mers uit Bahrain (met dank aan Microbrandspotter). Het zwakke punt hier, afgezien van het ontbreken van steken van moeite in ontwerp lidentiteit? Je kunt fraaier geproportioneerde en hoogwaardigere young vintage Dolces of Credors vinden voor een vergelijkbare prijs en dat voelt voor mij dan toch wel alsof je een pak meer in huis haalt.

Vooral die nieuwe ellips is naar mijn beleving echt een tikkeltje te groot, maar dat is wel on trend als je naar de Serica Parade en Tusenö’s cocktail kijkt.

2 likes

Ze hebben weer wat nieuws hoor, bij Henry Archer: Arkona (draws its design language from the movement of water). In de bekende kleuren, en hier twee voorbeeldjes.

image

Ik hou zelf niet van deze band, maar ze hebben ook wel andere stalen banden is mijn ervaring.

Premium Series 9019 Automatic movement
Sapphire crystal glass with 6-layer AR coating
Sector dial with CNC machined guilloche
40 mm case / 47 mm lug-to-lug / 11.5 mm case height
Swiss Super-LumiNova® White10 BL Grade X1 luminous
200 meter / 660 ft / 20 ATM water resistance
Original Danish design
Onder de 600 met korting.

1 like

Poeh. Dit is toch wel….

….

….

Begrijp me niet verkeerd, ik begrijp dat er overlap bestaat maar zeker die Cartier gaat wel ver. En die Patek eigenlijk ook.

(Edit: in eerste instantie een plaatje van een Raymond Weill ipv de Patek welke meer passend is vanwege de blinde lugs.)

3 likes