Microbrand only (Deel 2)

Bijna àlles uitverkocht

Hoeveel zijn er gemaakt :man_shrugging:t3:

2 likes

Ik word er een beetje ongevoelig voor, zoveel modellen en variëteit. In principe is er telkens weinig mis mee, maar het wordt voor mij ook moeilijker om nog enthusiast te worden. Deze release zit in een beetje in de lijn van de laatste Heinrich en RZE.

Ik vind juist dat ze wel dicht bij zichzelf blijven doordat ze niet steeds compleet nieuwe modellen uitgeven, maar kleine of iets-minder-kleine variaties op bestaande modellen of -reeksen doen.
Het begint een merk te worden dat je gaat herkennen zonder het logo te zien - dat doen ze goed. En blijven daarbij zeer betaalbaar, in tegenstelling tot sommige andere microbrands die spatjes beginnen te krijgen.

Ja, daar ben ik het wel mee eens, maar in hun catalogus zitten volgens mij teveel overlappende modellen, terwijl er ook nog teveel kunstmatige schaarste en te weinig keuzes gemaakt worden. Daarmee bedoel ik: dan heb ik toch liever de Traska aanpak van een paar modellijnen met minder varianten waarvan er meer beschikbaar is. Het is zeker indrukwekkend hoe hij in z’n eentje een heel merk neerzet dat ook nog eens kwalitatief en herkenbaar is. Telkens meer keuze in te kleine aantallen in overlappende concepten verwateren voor mij echter de kwaliteitsbeleving. Het voelt teveel als een model van ‘spaar of probeer ze allemaal’ of, alleen verkopen gebaseerd op het telkens iets nieuws hebben om te laten zien.

Goed, momenteel vaart hij er wel bij, zo lijkt het, en hij is echt goed in customer service (heb ervaring), dus je zou dit een pet peeve kunnen noemen. Tov deze nieuwe zou ik eerder bij de Vesterhav blijven, waarvan er al teveel modellen met pensioen zijn. En bijvoorbeeld de Akva is naar mijn mening als lijn te snel gepensioneerd. De Tidevand, Øhav, en nu deze Arkona voelen voor mij allemaal wat te dichtbij wat de Vesterhav en Norsdø al met meer overtuiging brengen. Hij zal wel meer verkopen met dergelijke market segmentation. Immers, zo bedient hij heel veel voorkeuren tegelijk.

Ik denk dat het bijkomende voordeel van die kleine productiebatches is, dat je nooit veel geld up front moet investeren, kan iitgeven naargelang het binnenkomt, en slaat er iets niet aan, dan blijf je niet met enorm veel zitten.
Als je zelf veel ideeën hebt die je wil verwezenlijken, why not?
Plus je speelt idd wat op de fomo van de mensen.

Dat klopt. Volgens mij is zijn bereid nog altijd dat geen enkele versie precies zo terugkomt. Dat is toch vooral inspelen op die fomo. Het kan deel zijn van je merkidentiteit, maar op den duur krijg je wel het effect dat iedere nieuwe versie dan niet zo bijzonder meer is.

Over smaak valt niet te twisten, het is ook niet mijn model. Maar de eigenheid is daar voor mij wel heel duidelijk en dat vind ik dus top bij een merk. Daarom vind ik dat Janus model echt onder de maat.

De Torq komt hopelijk deze maand nog. Die heeft ook wel hints naar Richard Mille, maar is toch echt heel eigen. Alleen al de mogelijkheden die dit model heeft qua materialen is bizar. Dat is toch wel het leuke aan Grandeur, al die opties. Rendertje voor de sfeer:

1 like

6 likes

Loth, onafhankelijke horlogemaker uit Singapore.

Handwerk

4 likes

Brew Metric Lite Silver & Black: een lekker opgeruimde Brew. Veelbelovend, maar wil meer zien van hoe die 30mm laat draagt.

Edit: oeps, er was ook al een wrist shot. Niet verkeerd.

11 likes

Knap, maar maakt het niet altijd mooier :wink:

1 like

Die is leuk, eenvoud well executed.

1 like

Een top microbrand :ok_hand:

4 likes

Leuke foto!

1 like

Tertium Quid Watch doet het nauwelijks beter dan VPC… Wie bedenkt zoiets en zet het dan volledig op de plaat? Maar goed, nieuwe onafhankelijke Japanse maker:

5 likes

Die blauwe wijzers op die donkere plaat ook geen geweldige keuze vind ik.

Met alarm. Best interessant, kost echter 25k :thinking:

2 likes

hè…begon 'm net mooi te vinden :rage:

2 likes

Helemaal mee eens. Doe dan tenminste nog iets anders zoals die van Echo/Neutra. Die is ook geïnspireerd op een Tank, maar dan veel industriëler met titanium en wat scherper gelijnd. Dit is gewoon een kopie met een ander logo erop.

Het is ook wel heel goedkoop. Dat is de Echo/Neutra niet, en ook de Beaubleu Figura, toch in hetzelfde genre, ook niet, maar wel leuk. I
Je kan beter vergelijken met Corniche Visionnaire. Nu ik wat meer echte beelden heb gezien weet ik niet of ik dat voldoende geslaagd vind. Een ander is Velini en dat oogt misschien wel weer iets verfijnder. En dan heb je wel eigener werk binnen.