Microbrand only (Deel 2)

Op naar Chengdu dan voor een echte nicrobrand outfit met ambities, maar toch nog een slechte internationaal klinkende AliE-geinspireerde naam: Time This. We moeten dat maar gauw vergeten, want vooral die sector dials zijn gewoon stijlvol, hoewel misschien weinig vernieuwend als we het Chinese aspect wegdenken. Dit zijn geen goedkope opties. Vanaf 1100 zag ik zo even gauw, en loopt snel op ook. Handgeschilderde karakters: tikt haast de 4000 aan. En die allerschattigste panda vraagt 2000. Maar je pols is waarschijnlijk nooit eerder zo knuffelbaar geweest.

3 likes

4 likes

Vind die Panda dan wel weer een soort van ‘cute’.

1 like

Het is helemaal rage: natuurlijke mineralen op de wijzerplaat. Soms zijn de resultaten echt bijzonder fraai, maar omdat de merken je de keuze niet laten, bij andere uitsnedes komt vanwege de willekeur een design toch niet helemaal uit de verf. Dat is misschien meer het geval bij mineralen met uiteenlopende samenstellingen of hele sterke gelaagdheid die hoe dan ook richting geven aan de plaat en dus mede de compositie bepalen. Bij deze Oan Gio komt vooral begeerte op. Ik denk dat hij de proportie natuurlijk bepaalde vormen met intentionele vormgeving precies just heeft en het contrast met de warme maar lichte tinten is heerlijk.

10 likes

Heerlijk, kan naar die plaat blijven kijken, zeer fraai imho.

Iemand hier die een Oan Gio heeft?

Lijkt me leuk om ooit aan te schaffen, maar vraag me ook af of ik zo’n horloge vaak draag. Zo dressy.

1 like

Ik zou het enorm waarderen. Als het zo mooi is als het lijkt, zou het zelfs weleens kunnen zorgen dat ik de noodzaak van een paar andere stukken in mijn collectie zou heroverwegen. Ik vind dergelijke bedragen echter moeilijk te rationaliseren. Ik wil horloges dragen toch zonder al te veel zorgen over wat ervan over blijft. Als het de 1000 topt begint het wel en wee van de staat ervan toch aan me te knagen. Anderzijds besef ik dat alles bij elkaar genomen consolideren ook prima moet kunnen: drie of vier in deze klasse. Ik ben er oprecht voor mezelf niet uit of ik dat liever en ook beter zou doen dan mijn huidige, wat obese en toch nog groeiende collectie.

Bovendien, de echte hamvraag wordt dan: welke stukken? Want het leukste zit toch in dit soort horloges: Oan Gio, zo’n De Rijke Capri, of toen het er nog was, een Horage Autark Jura. Ook die Feynman VI zou ik graan nog eens proberen. Realistisch is ook dat als je eenmaal in de 1500-3500 bracket zit, dat je dan weer gaat denken: welke andere opties zijn er voor 4-6000? Undsoweiter.

Ik zou natuurlijk best met minder kunnen, maar in die lagere klasse heb ik het jagen en meespelen nog een beetje vol kunnen houden en ik ben toch vaak verbaasd hoe goed de stukken kunnen zijn. Dat gezegd, bij de micros onder de 600 verwacht ik niet de kwaliteit die ik nu minimaal vind voor tevredenheid. Daar veel van kopen begint zich ook op te breken en zou niet nodig moeten zijn. Gunstig en vooral vlug van de hand doen om te ‘upgraden’ is ook niet zomaar gedaan. Daarnaast, het risico dat het toch niet beklijft blijft op afstand hetzelfde als met minder waardevolle stukken. Het hangt allemaal heel erg af van wat je uiteindelijk voor jezelf nog acceptabel vindt dat het mag kosten.

Nu zou ik bij een uitzonderlijk goed aanbod op bijvoorbeeld een Oan Gio mijn handen enorm voelen kriebelen, maar rationeel waarschijnlijk besluiten het voorbij te laten gaan omdat het onvoldoende past bij mijn situatie en normen voor de ‘hobby’. Mijn ethiek neigt echter wel steeds meer naar echt handwerk. Ik zou dat graag ondersteunen, liever dan alles uit een fabriek op bestelling.

(Ook een nadeel, veel van de toppertjes zijn special projects. Zo-ook die fantastische pietersite…

)

9 likes

Lovely :smiling_face_with_three_hearts:

1 like

Oceaneva was mij volgens nog niet eerder opgevallen, of wer gauw vergeten misschien. Met plaatjes zoals dit op hun eigen website te je er heel gauw van weg:

Maar Oracle Tien heeft het beter op de plaat gezet en je hebt vast nog andere kleurtjes, als je niet van bubblegum ice-cream houdt. De vierkante voorganger van vorige jaar heb ik gemist en was nóg flinker, en met een Sellita erin voor flink duurder. Deze is vooral nog erg flink, maar met een Miyota 9 erin veel bereikbaarder, als je pols het kan hebben.

1 like

Kende ik nog niet. Vakmanschap :ok_hand:

2 likes

Cornell Watch Co, Chicago. Dit is eenvoudig maar stijlvol. Dat gezegd, ruim 6000 dollar en een doodgewone SW300 die je in horloges van onder de 1000 ook al vindt. Er wordt gesproken van hand finishing en US assembly. Wat er precies met de hand wordt gedaan is me niet duidelijk, maar dat je diep moet tasten wel.

6 likes

Tja

Hij is wel mooi.

1 like

Nieuwe aanwinst.
Deze op de dirty dozen geïnspireerde Baltany.
Heel veel waar voor heel weinig geld.

10 likes

Op zich geen slechte poging, maar 6000,-USD is taking the piss.

Had iemand deze Lebond Attraction hier al eens gepost? Kennelijk geïnspireerd op een relatief onbekend Gaudí project. Ik vind het vooral fijn dat het merk ook eens wat meer echt een horloge produceert in plaats van samenwerkingen met architecten waarvoor het horloge ogenschijnlijk minder prioriteit heeft.

2 likes

My name is Bond, James LeBond…

Sero Watch Company, nieuw merk, bijna van start, van eigen bodem, en bovendien vandaag op het forum voorgesteld mag hier niet ontbreken:

Sero Signature – van idee tot laatste prototypes

Wat vind ik? Ik schrok van de 1095gbp die genoemd werd op de website, omdat niets dat besproken wordt direct een enorm hoge kost doet vermoeden. (Er is voldoende vergelijkingsmateriaal, waaronder vast ook duurder, maar toch, wat is dan het bijzondere of moeilijke maakproces dat een paar honderd extra logisch maakt? Wat zijn dan écht dure onderdelen om te fabriceren? Of wat is dan de garantie dat met de gevonden suppliers sublieme resultaten die andere micros beschamen verzekeren?)

Dat gezegd: het is een best aantrekkelijk horloge. Natuurlijk zeer klassiek en behoudend in alle opzichten. Had van mij nog best iets kleiner gemoogd en zo heel dun lijkt het nu ook niet, ondanks de handwinder. Een klein ergernisje dat mij gelijk opvalt is de minutenwijzer. Ja, natuurlijk bestaat voor deze set historisch precedent, maar ik ben niet zo gek op de dubbele bolling, zeker niet als de dikte van de tweede bolling nog over de indices reikt. Dat had toch ook uitstekend een ranke leaf hand met lange dunne punt kunnen zijn? De gravures zijn voor mij welkom. Er is wat keus bijgekomen afgelopen jaar, zelfs uit China meen ik (wanneer niet), maar het is nog geen drukke hoek. Combi met verticaal geborstelde plaat is mooi. Het font voor het merk, prima, hoewel ik alleen Sero waarschijnlijk plezieriger had gevonden van dat Watch Co erachter. De gegraveerde modelnaam lijkt mogelijk iets overdreven. Ik vind sowieso het doorgaans onnodig een modelnaam op de plaat te zetten. Over het onderschrift Netherlands ben ik ook niet uit. Ten eerste zou het beter zijn alles in het Nederlands te houden. Sero Horlogerie of Sero Horlogemakers (misschien té suggestief in het maken) is mooier dan Watch Co en dan kan de onderschrift gewoon Nederland zijn. Maar als je dan kiest voor het Engels is het toch The Netherlands, dus dit voelt voor mij eigenaardig. Nog fraaier zou mogelijk een stad of plaats kunnen zijn. Maar ook de plaatsing onder 12 uur betwijfel ik als keuze. Ergens in de marge had misschien beter geweest. Goed, dit had ik natuurlijk allemaal in hun draadje kunnen plaatsen, maar ik deel het hier lekker onder kleinemerkenliefhebbers.

5 likes

Prachtig!

Bekt voor mij veel lekkerder, maar misschien moet deze vraag ook 'ns op internationale horlogefora worden voorgelegd.

Hitte geblauwde wijzers vind ikzelf erg fraai, en in combinatie met de afmetingen en gegraveerde cijfers een absoluut pluspunt.
In deze prijsrange is ook anders moois te vinden maar misschien niet in deze stijl.

1 like

De lanceer preprijs is 900. Dat lijkt me waar ik het met een Sellita handwinder ongeveer zou verwachten, zeker voor een onbewezen merk zonder duidelijk extra-kwaliteitsargument. En dan nog zou het een flinke aankoop zijn. Dat is echter een argument afhankelijk van je beurs en collectie tot nu toe. Nu zetten ze in op het niveau waarop ik vaak al afhaak als microminded verzamelaar.

Als je voor donkerblauw gepolijste wijzers gaat, moet je hitteblauwen in mijn optiek. Zoniet is het pure simulatie die afbreuk doet aan de kwaliteitsbeleving. De juiste keuze dus.

Ik denk dat internationaal ‘horlogerie’ gelijk als Frans zal worden ervaren.

1 like

Nu €1.199,- en in Hong Kong geassembleerd: