In het Sero draadje staat “…De spade-wijzers zijn custom ontworpen en thermisch geblauwd.”
Maar ik ben het eens: de prijs is mij voor een onbewezen merk te stevig.
Wat mij betreft veel beter ![]()
In het Sero draadje staat “…De spade-wijzers zijn custom ontworpen en thermisch geblauwd.”
Maar ik ben het eens: de prijs is mij voor een onbewezen merk te stevig.
Wat mij betreft veel beter ![]()
In de thread hierboven gequote herhalen ze meermaals een voorverkoopprijs van 900.
Noemen ze Hong Kong ergens? Prima. Maar tenzij dat met handwerk is, is het niet waardevol. Monbrey krijgt voor minder dan de helft ook mooie resultaten uit Hong Kong bijvoorbeeld.
Klopt. Ik ben dan ook tevreden dat zij daarvan de waarde ook inzien. Maar het is al vaak gebleken dat thermisch blauwen niet per se de prijs erg hoeft op te drijven. Er is kennelijk goed aan te komen.
Zie niet in waarom dat duurder zou zijn dan verf.
Ik benoem alleen een paar feiten, van hun eigen site.
Ik heb ook een horloge dat deels in Hong Kong en deels in de USA geassembleerd is. Niets mis mee.
Nu hou ik erover op.
Proces schijnt arbeidsintensiever te zijn. Met name om het gelijkmatig blauw te laten kleuren.
Lijkt me marketingprietpraat.
Een wijzer blauwen is zoals een mac do burger bakken. Kwestie van temperatuur en tijd onder controle te hebben.
Zeer mooi hé.
Deze staat ook op mijn verlanglijstje.
Vraagje: welke microbrands zou jij aanraden qua prijs/kwaliteit? ![]()
Niet helemaal, en het is ook nog eens een proces met wat verlies in. Metallurgische afwijkingen kunnen zorgen voor een afwijkend kleurenpatroon waardoor je sommige wijzers niet egaal gekleurd krijgt. Je hebt ook perfect egale wijzers nodig met een hoge graad van afwerking vooraf.
Ik heb het hier destijds nog met Jörg Schauer over gehad (Stowa), en tot mijn verbazing was dit een proces dat nog heel regelmatig met de hand (brander) en op het oog werd uitgevoerd. Hierbij werd een speciale kroes gebruikt die gevuld werd met messing schaafsel om de warmte beter te verdelen. Heel leuk proces om voor je ogen te zien gebeuren.
Ik herinner me ook nog dat toen het WUS Laco projecthorloge werd ontworpen, Laco nog standaard blauw geverfde wijzers gebruikte en de verwachtte meerprijs voor de hittegeblauwde wijzers was €108 (!). Een bruikbaar alternatief voor gelakte wijzers zijn chemisch geblauwde wijzers, die benaderen nog enigszins het effect van hittegeblauwde wijzers maar zijn goedkoper te produceren want het is een makkelijker proces.
Top info!
Ik word met graagte gecorrigeerd als ik iets kan bijleren.
Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
@bnv Ik volg dit draadje al een poosje, want het intrigeert mij dat er zoveel nieuwe horlogemerken op poppen. Sommigen lijken best aardig. Andere zijn nogal schreeuwerig druk. En inderdaad is de prijs meestal enkele honderden euros. Jouw laatste paar presentaties lijken daar ver overheen te gaan.
Heb jij een lijstje van micros die je aanbeveelt? En hoe verhoudt zich dat dan zoals een nieuw merk als bijvoorbeeld Sero zich aankondigt?
Deze komen 3 feb om 18h ‘op de markt’ voor een introprijs van 389 (waarbij het daarna 539 wordt volgens ‘de actie’). Vind het wel wat hebben maar ik twijfel nog aan de dikte…
Case material - 316 L Stainless Steel, Diameter - 39 mm, Between lugs 18 mm , Lug to lug - 47mm, Case Thickness - 12.4 mm (Including sapphire), Domed Sapphire Crystal Glass, Crown: Screw Down, Caseback - Screw down with exhibition sapphire crystal Strap - S/S Bracelet and Calfskin with Classy Clasp
Movement and Dial
Premium Miyota 9132
Automatic and hand winding, Accuracy: ー10~+30 sec/day
Hacking seconds, Anti Shock Device - Parashock, Jewels - 26, Frequency - 28’800
Running Time - 40 Hours
Minutes, Hours, Second Hand and 24 hour
Steel Frosted Multi Layered Dial
Best een mooi ontwerp. Waarom maken ze er een 24h subdial op? ![]()
Inderdaad 24 uur subdial vind ik echt de meest zinloze complicatie ooit.
Een mooie 60 seconds subdial daarentegen…
Ik had ook liever een secondewijzer gezien, ik weet doorgaans zelf wel wanneer het PM of AM is…![]()
Dat verbaast me. Ik weet niet wanneer dat was, maar het verbaast omdat ik vanuit het verleden weeg te herinneren dat thermisch gekleurd staal (voornamelijk blauw) ook in zeer betaalbare horloges te vinden is. Dat gezegd, nu vanavond heb ik wat brain fog en mijn specifieme aandacht voor hitteblauwen is al een tijdje niet meer zo actief, dus ik blijf een goed recent voorbeeld even schuldig. Het is zeker ook weer niet zo populair om toe te passen en vaker gezien bij duurdere horloges.
Dat niet per se, maar ik kan wel zeggen waar ik voor de prijs goede indrukken aan over heb gehouden. Recentelijk in de meer betaalbare groep is dat Monbrey. Voor het geld krijg je echt een bijzonder mooi gemaakt horloge. Geen perfectie, maar dat verwacht je ook niet in deze klasse. Havaan Tuvali is een andere aanrader. Waar vind je nou voor zo weinig geld zoveel handwerk en zoveel eigen persoonlijkheid. Hij werkt veel, maar niet exclusief met old stock onderdelen die hij hernieuwd en bij elkaar brengt tot een nieuw geheel, vaak minimaal met eigen handgemaakte wijzerplaat. Het is een specifiek concept, maar heel verzorgd waarbij karakter belangrijker is dan absolute perfectie. Wise blijft ook een aanrader, maar het is ook niet allemaal even betaalbaar meer. Er is wel veel keus en ik heb alleen ervaring met hun hogere segment. Echte tekortkomingen lijken zeldzaam. Direnzo moet zeker ook worden genoemd. Temeer omdat hij een van de meest herkenbare ontwerptalen heeft ontwikkeld en daarnaast zijn prijsniveau voor elkaar krijgt onder het label Swiss Made. Ik raad ook Bravur van harte aan. Zeer hoogwaardige producten en sterk design met kwalitatieve componenten. Als het wielerthema je niet aanspreekt dan is de keuze wat beperkter. Maar bij Bravur accepteer je wel al een zeker prijsniveau. Ook van mijn Pitzmann II blijf ik erg enthousiast en hoewel er kritiek was op hun HAQ, die hebben ze lange tijd voor de helft van de prijs verkocht. Letterlijk een haast schandalig goed koopje (maar het was niet voor mij, dus je kan beter een ander vragen.) Makina is een aanrader omdat ze misschien wel het meest gedurfde maar smaakvol draagbare design, kwalitatief in elkaar gedraaid, voor een toch nog leuke prijs aanbieden.
Er is vast veel meer aan te raden en diverse populaire veelgeprezen micros heb ik nooit in handen gehad. Mijn devies is dat het vooral loont om in voorverkoop, uitverkoop, of anderszins met korting te kopen. Eigenlijk geldt dat wel voor alle horloges, maar bij micros bovendien omdat minder bekend minder geliefd maakt en je meestal online direct van de maker/merk moet afnemen. Dat betekent: zonder dat je heel zeker kunt zijn van je aankoop. Het klinkt flauw om altijd de bodemprijs te willen hebben, maar we weten ook hoe de Chinezen nog geld verdienen met hoogwaardige productietechnieken op basiscban veel lagere prijzen. Daarmee bedoel ik niet dat micros het in Europa, de US, of economisch ontwikkeld Azië het maar binnenharken, dat zal vast nog tegenvallen, maar er moet zeker behoorlijke marge zijn in de meeste gevallen. Als koper neem je bij een micro toch wat meer een gok over afgeleverde kwaliteit, persoonlijke band, en draaggenot, dus del je jezelf beter een beetje in. Ook kruipen de prijzen bij de hoogwaardigere micros een beetje omhoog, of misschien komt dat omdat ik nu niet meer genoegen neem met minder. Het is ook niet zo dat ik de micros die ik niet genoemd heb, maar wel bezit dan niet zijn aan te raden, maar ik denk dat als het gaat: prijs-kwaliteit(sbeleving) dan springen er een paar meer uit.
Ja, die is mooi!