Microbrand only (Deel 2)

Bedankt voor de tip, deze kende ik nog niet. Zojuist op hun site gekeken en de DRZ 04R Mondial Light Blue Date is een plaatje.

Daarnaast kan ik horloge van Maen en Deutsche Uhrenmanufaktur Glashütte van harte aanbevelen.

1 like

Laco had destijds niet de mogelijkheid om die wijzers zelf te maken, en uit China kregen ze toen enkel gelakte wijzers binnen. De geblauwde wijzers moesten dus besteld worden bij hun Zwitsere leverancier, dat zal zeker meegespeeld hebben. Is intussen ook al meer dan 10 jaar geleden, intussen zal de situatie wel wat anders zijn.

Houd er ook rekening mee dat goedkopere horloges ook vaak chemisch geblauwde wijzers gebruiken, zoals bijvoorbeeld ook Omega dat vaak doet. Deze lijken als het goed uitgevoerd is sterk op thermisch geblauwde wijzers want ook dat is een oxidatieproces. Veel beter resultaat dan gelakte wijzers bijvoorbeeld.

2 likes

Denk dat ik deze VDB ook hier moet posten. :thinking:
Als ik de zoekfunctie gebruik dan kom ik niet echt veel positieve verhalen over Vintage VDB tegen. Past me wel! :sunglasses::facepunch:t2:

Plaatje dan maar.

3 likes

…Om vervolgens de datum en de gangreserve te verstoppen?

Dank voor je input. Die Monbrey Antimagnetic had ik al eens gezien. Dat is veel horloge en indrukwekkend voor die prijs. Pitzmann is ook leuk. Maar wat je zegt. Ik schrok nogal van de prijs, omdat die in mijn herinnering veel lager lag dan wat er nu op de website staat.

Prijs en kwaliteit blijft wel een factor. Ik heb laatst vanwege een positieve review de stoute schoenen aangetrokken en een addiesdive via AlieX gekocht voor iets van 80 euro. Wat dan weer lijkt op een Furlan Marri van 750 euro. Wat dan weer lijk op een onbetaalbare vintage Patek. :laughing: Het is bizar dat ze voor die prijs een leuk horloge kunnen maken en blijkbaar er nog een marge uit kunnen halen. Er zit dan wel een VK seiko mecaquartz uurwerk in. Maar wbt de prijzen van die seiko en miyota calibers zal ook niet veel uitmaken op de eindprijs.

Ik geloof dat ik dit nog niet kende, nee. Het is ook niet echt wat voor mij. Maar, voor de duidelijkheid, heir is toch niets echt vintage aan?

Het begon een haar onder de 1000usd. Dat was serieus goede value, net als hun HAQ (overture) voor de halve prijs. Ook nu staat die er nog voor 350usd en begin ik gelijk te twijfelen of ik er niet toch een moet proberen. Maar kopen voor de heb alleen omdat het een goede deal is, is geen beste zet.

Ik denk indd ook niet dat de componenten zoveel zouden moeten uitmaken, maar zoals diversen je zullen vertellen, als het merk direct aan de klant doorberekend is een kleine verschil in kostprijs ze gelijk een flink verschil in de winkelwagen. Je betaalt dan niet voor meer werk of handelingen, maar alleen voor de investering vooraf die het merk voor je maakt. Ik denk dat niet ieder merk dat dus op dezelfde manier doorrekent.

Overigens: wat is dan jouw indruk van zo’n Addiesdive? All that it should be? Of niet te zeggen omdat je het echte origineel en de microbrandversie niet kent? Ik sta soms ook versteld van wat het lijkt, maar het lijkt er ook op dat een van de grote jongens daar, SM, als ze het wat serieuzer aanpakken toch ook wel omhoog kruipen met de prijs.

Klopt, vind ik ook. Maar ik heb die naam niet bedacht hé.
Wat ik lees over ze is dat het “vintage” geïnspireerd is.

1 like

Het is een tikkeltje verwarrend. Ik stoor me ook aan About Vintage. Klinkt cringy. Bijna al het horloge-ontwerp is direct tot vintage ideeën terug te herleiden, dus om dat gegeven in je merknaam te benadrukken voegt ook niets toe.

1 like

Als ik ook een kleine duit in het zakje mag doen:

• Second Hour
  • Henry Archer
  • Revelot
  • Aevig (Nederlands merk)
  • Traska
  • Lorier
  • Marloe

Er zijn er uiteraard nog veel meer en het is nogal een kwestie van smaak. Maar bovenstaande heb ik zelf een of meerdere horloges van en heb ik goed ervaringen mee.

3 likes

Vintage VDB is volgens mij ook geen micro.

Het is toch een min of meer one man band uit Erfurt die daar in 2008 is begonnen? Klinkt redelijk micro voor mij.

Je hebt gelijk!

Ik was in de war met About Vintage.

1 like

Vergeet vooral Christopher Ward niet - of is dat geen microbrand (meer)?

1 like

Nee, wel een soort “oer” microbrand, maar inmiddels totaal niet micro meer. Wel mooie en kwalitatief goede horloges.

Wordt gewaardeerd!

Van mijn kant kan ik uit eigen ervaring aanbevelen:

• Scurfa (wel bekend inmiddels)
  • Lum-Tec
  • H.G.P.
  • Volgende maand krijg ik een Helicon binnen, belooft ook wat…

Sinds ze een 20 meter lange advertentie in hartje Londen hebben hangen, denk ik officieel niet meer :stuck_out_tongue:

Ik heb eerder een furlan marri gehad. Die kast is wel iets strakker afgewerkt. De addiesdive wordt geleverd met een generieke caseback evenals de kroon welke naar mijn mening eigenlijk op een duiker hoort dan op een dress chronograaf. Glaasje is mooi met blauwe coating. Wijzerplaat is zonder merk opdruk. Normaal zou ik dat niet kiezen, maar omdat de wijzerplaat redelijk druk is in two tone is dat eigenlijk helemaal prima.

1 like

Voor mij de onderstaande merken echte aanraders:

• Vario
  • Nodus
  • Zelos
1 like

Helicon = van Zelos?

Ik vind het eigenlijk niet meer passend, maar nog altijd volgens vele goede prijs-kwaliteit.

Vele duiten in een zakje maakt de meelezende mens rijk. Veel verwachte merken genoemd. Van al deze heb ik slechts ervaring als eigenaar met Henry Archer (tegen een mooie voorverkoopprijs) en Traska. Op basis daarvan zou ik inderdaad Henry Archer ook in mijn lijstje plaatsen. Traska is zeker goed, maar toch heeft het me (nog) niet ervan overtuigd dat het ook beter is dan je van de prijs zou/mag verwachten. Zo zijn er meer (niet genoemd) die zeker niet tegenvallen, maar ook niet direct het gevoel geven dat je meer krijgt dan je gekocht hebt. Voor mij is dat laatste bijna een vereiste geworden om me echt blij te voelen over een aanschaf.

Overigens, voor de openheid, mijn kritiek op de Traska is vooral een wat tegenvallend comfort van de band en dan voornamelijk de clasp. Ik ben inmiddels alsmaar meer overtuigd dat die clunky micro-adjust clasps best vermeden kunnen worden. Ze zijn doorgaans te groot en vaak te lang, zwaar (komen vaak ook op ietwat zware bracelets), komen soms in de weg te zitten. Degene die met de Monbrey meekwam heeft me waarschijnlijk het minst geïrriteerd, maar ik moet ook toegeven dat mijn ervaringen beperkt zijn en mijn stijlvoorkeuren relatief vaker met een platte of butterfly sluiting komen. Er is een duidelijke push uit de markt voor brands om met die grote micro-adjust clasps te komen. Hoewel recentelijk steeds meer merken ook andere vormen van microadjust in bijvoorbeeld de links ontwikkelen. Die experimenten verwelkom ik. Ik zou de Traska misschien eens op een passend leer of canvas moeten zetten.

1 like