Microbrand only (Deel 2)

…Om vervolgens de datum en de gangreserve te verstoppen?

Dank voor je input. Die Monbrey Antimagnetic had ik al eens gezien. Dat is veel horloge en indrukwekkend voor die prijs. Pitzmann is ook leuk. Maar wat je zegt. Ik schrok nogal van de prijs, omdat die in mijn herinnering veel lager lag dan wat er nu op de website staat.

Prijs en kwaliteit blijft wel een factor. Ik heb laatst vanwege een positieve review de stoute schoenen aangetrokken en een addiesdive via AlieX gekocht voor iets van 80 euro. Wat dan weer lijkt op een Furlan Marri van 750 euro. Wat dan weer lijk op een onbetaalbare vintage Patek. :laughing: Het is bizar dat ze voor die prijs een leuk horloge kunnen maken en blijkbaar er nog een marge uit kunnen halen. Er zit dan wel een VK seiko mecaquartz uurwerk in. Maar wbt de prijzen van die seiko en miyota calibers zal ook niet veel uitmaken op de eindprijs.

Ik geloof dat ik dit nog niet kende, nee. Het is ook niet echt wat voor mij. Maar, voor de duidelijkheid, heir is toch niets echt vintage aan?

Het begon een haar onder de 1000usd. Dat was serieus goede value, net als hun HAQ (overture) voor de halve prijs. Ook nu staat die er nog voor 350usd en begin ik gelijk te twijfelen of ik er niet toch een moet proberen. Maar kopen voor de heb alleen omdat het een goede deal is, is geen beste zet.

Ik denk indd ook niet dat de componenten zoveel zouden moeten uitmaken, maar zoals diversen je zullen vertellen, als het merk direct aan de klant doorberekend is een kleine verschil in kostprijs ze gelijk een flink verschil in de winkelwagen. Je betaalt dan niet voor meer werk of handelingen, maar alleen voor de investering vooraf die het merk voor je maakt. Ik denk dat niet ieder merk dat dus op dezelfde manier doorrekent.

Overigens: wat is dan jouw indruk van zo’n Addiesdive? All that it should be? Of niet te zeggen omdat je het echte origineel en de microbrandversie niet kent? Ik sta soms ook versteld van wat het lijkt, maar het lijkt er ook op dat een van de grote jongens daar, SM, als ze het wat serieuzer aanpakken toch ook wel omhoog kruipen met de prijs.

Klopt, vind ik ook. Maar ik heb die naam niet bedacht hé.
Wat ik lees over ze is dat het “vintage” geïnspireerd is.

1 like

Het is een tikkeltje verwarrend. Ik stoor me ook aan About Vintage. Klinkt cringy. Bijna al het horloge-ontwerp is direct tot vintage ideeën terug te herleiden, dus om dat gegeven in je merknaam te benadrukken voegt ook niets toe.

1 like

Als ik ook een kleine duit in het zakje mag doen:

  • Second Hour
  • Henry Archer
  • Revelot
  • Aevig (Nederlands merk)
  • Traska
  • Lorier
  • Marloe

Er zijn er uiteraard nog veel meer en het is nogal een kwestie van smaak. Maar bovenstaande heb ik zelf een of meerdere horloges van en heb ik goed ervaringen mee.

3 likes

Vintage VDB is volgens mij ook geen micro.

Het is toch een min of meer one man band uit Erfurt die daar in 2008 is begonnen? Klinkt redelijk micro voor mij.

Je hebt gelijk!

Ik was in de war met About Vintage.

1 like

Vergeet vooral Christopher Ward niet - of is dat geen microbrand (meer)?

1 like

Nee, wel een soort “oer” microbrand, maar inmiddels totaal niet micro meer. Wel mooie en kwalitatief goede horloges.

Wordt gewaardeerd!

Van mijn kant kan ik uit eigen ervaring aanbevelen:

  • Scurfa (wel bekend inmiddels)
  • Lum-Tec
  • H.G.P.
  • Volgende maand krijg ik een Helicon binnen, belooft ook wat…

Sinds ze een 20 meter lange advertentie in hartje Londen hebben hangen, denk ik officieel niet meer :stuck_out_tongue:

Ik heb eerder een furlan marri gehad. Die kast is wel iets strakker afgewerkt. De addiesdive wordt geleverd met een generieke caseback evenals de kroon welke naar mijn mening eigenlijk op een duiker hoort dan op een dress chronograaf. Glaasje is mooi met blauwe coating. Wijzerplaat is zonder merk opdruk. Normaal zou ik dat niet kiezen, maar omdat de wijzerplaat redelijk druk is in two tone is dat eigenlijk helemaal prima.

1 like

Voor mij de onderstaande merken echte aanraders:

  • Vario
  • Nodus
  • Zelos
1 like

Helicon = van Zelos?

Ik vind het eigenlijk niet meer passend, maar nog altijd volgens vele goede prijs-kwaliteit.

Vele duiten in een zakje maakt de meelezende mens rijk. Veel verwachte merken genoemd. Van al deze heb ik slechts ervaring als eigenaar met Henry Archer (tegen een mooie voorverkoopprijs) en Traska. Op basis daarvan zou ik inderdaad Henry Archer ook in mijn lijstje plaatsen. Traska is zeker goed, maar toch heeft het me (nog) niet ervan overtuigd dat het ook beter is dan je van de prijs zou/mag verwachten. Zo zijn er meer (niet genoemd) die zeker niet tegenvallen, maar ook niet direct het gevoel geven dat je meer krijgt dan je gekocht hebt. Voor mij is dat laatste bijna een vereiste geworden om me echt blij te voelen over een aanschaf.

Overigens, voor de openheid, mijn kritiek op de Traska is vooral een wat tegenvallend comfort van de band en dan voornamelijk de clasp. Ik ben inmiddels alsmaar meer overtuigd dat die clunky micro-adjust clasps best vermeden kunnen worden. Ze zijn doorgaans te groot en vaak te lang, zwaar (komen vaak ook op ietwat zware bracelets), komen soms in de weg te zitten. Degene die met de Monbrey meekwam heeft me waarschijnlijk het minst geïrriteerd, maar ik moet ook toegeven dat mijn ervaringen beperkt zijn en mijn stijlvoorkeuren relatief vaker met een platte of butterfly sluiting komen. Er is een duidelijke push uit de markt voor brands om met die grote micro-adjust clasps te komen. Hoewel recentelijk steeds meer merken ook andere vormen van microadjust in bijvoorbeeld de links ontwikkelen. Die experimenten verwelkom ik. Ik zou de Traska misschien eens op een passend leer of canvas moeten zetten.

1 like

Christopher Ward heb ik wel hoog zitten. Die maken echt mooie horloges en ik denk dat de prijs die zij vragen terecht is. Voor 800-900 euro koop je een enorm goed afgewerkt horloge met een zwitsers uurwerk. Bij vele micromerken koop je daarvoor een horloge met een miyota uurwerk en zonder reputatie.

Ik vind het geen micromerk. Daar zit een hele organisatie achter en inmiddels een portfolio waar je u tegen kunt zeggen. Zoveel modellen in allerlei kleuren.

1 like

Leuk dat je het initiatief hebt genomen om hier te cross posten, wordt gewaardeerd! Ik kom er nu pas achter (beetje overweldigd door alle reacties in het algemene forum), dus sta me alsnog toe te reageren

Dank voor de complimenten en ook kritische noten. Ik heb in het algemene topic al uitgebreid gereageerd op de tekstuele meningen, dus dat doe ik hier even niet. Graag neem ik je wel mee in wat dan tot bepaalde kosten leidt.

Om te beginnen het uurwerk. Sellita levert 4 gradaties af. De door ons gekozen Elaboré of graad 4 afwerking is een fors stuk duurder dan graad 1. Toegevoegde customization (gilt text en logo) weer een extra duit. Google maar eens wat een Sellita Elabore zou kosten als uurwerk dan krijg je een indruk. Open caseback verdient mijns inziens de beste decoratie, dus dat was een non-negotiable.

Dan nog 2 toch wel kostbare en volledig custom ontworpen aspecten: dial en handen. De dial is gegraveerd. Het is niet zonder reden dat je dit weinig tegenkomt in dit segment. Het is bijvoorbeeld een lastiger en kostbaarder proces voor onze dialmakers dan printen of appliceren van indices. Helemaal om dit echt clean te doen.

De handen zijn ook echt een enorm punt van aandacht geweest voor ons. Smaak daargelaten. Je ziet de laatste jaren (gelukkig) dat thermische geblauwde handen steeds meer opduiken, maar ook hier is het niet zonder reden dat dit tot niet heel lang geleden alleen voorbehouden was aan de grote merken en independents. Het kost meer tijd en ambacht om uniform staal te blauwen. Dit is echt een andere orde en prijsklasse dan chemisch blauwen of lakken van handen.

Straps. Koop een mooie (echte ) handgemaakte struisvogelpoot- of alligator band van bijvoorbeeld delugs en je weet ongetwijfeld over welke prijzen je praat. Dit zijn als producent/ontwerpen enorm hoge kostenposten.

Allen bewuste keuzes die veel andere micro’s misschien niet maken, maar het is wel onze visie om een van A-Z hopelijk prachtig horloge aan te bieden.

Oh ja, de preorder prijs wordt inderdaad 899 euro voor de eerste 150 kopers. Dit is inclusief 21% BTW die wij direct al mogen afdragen. Ik hoop dat ik je iets duidelijker heb kunnen maken waar onze kosten inzitten en dat de marges echt niet zo groot zijn.

Dank!

9 likes

Dank voor de complimenten! Sero Horlogerie vind ik zelf eigenlijk ook best fraai…onderstaand werd alleen wel de associatie met Frans al genoemd…

De vraag ligt absoluut ook op internationale platforms dus ik hoop ook daar wijzer te worden. Wordt vervolgd!

4 likes