Presale prijs is zoals in algemeen genoemd inderdaad een stuk minder: 899 euro voor de eerste 150 kopers. Ik heb in een andere reactie hierboven enkele significante kostenposten toegelicht waar we denk ik toch andere (duurdere) keuzes hebben gemaakt dan collega microbrands die wellicht voor minder een horloge aanbieden.
Assembly inderdaad in Hong Kong. Gewoon transparant. Niets meer, niets minder. Zonder waardeoordeel. Wij vinden dat ze dat behoorlijk goed doen getuige onze prototypes
Geen marketingpraat, maar feitelijk zo. Ik heb zelf ook eens handmatig handen geblauwd tijdens workshops (aanrader!). Super cool om te doen en je begrijpt gelijk dat het uniform blauwen een ambacht is. Uiteraard hebben fabrieken gespecialiseerde apparatuur om dit ook voor meerdere handen tegelijk efficient te doen, maar het is echt een andere orde dan het lakken of chemisch blauwen van handen…
Wel goed om in herinnering te brengen dat horlogerie een prima Nederlands woord is, hoewel ongetwijfeld uit het Frans afkomstig. Misschien een welbekende klassieker der Nederlandse literatuur: Een Heilige van de Horlogerie, Willem Frederik Hermans? Dus de Franse associatie kan helpen op het internationaal toneel, terwijl je toch trouw blijft aan de Nederlandse taal.
“Sero Horlogerie, Nederland”
Natuurlijk doen ze misschien meer in Hong Kong dan Nederland de fabricage en assemblage, dus het kan ook zijn dat de term horlogerie teveel suggereert.
Dank voor die uitleg. Alleen jullie kunnen al deze aspecten goed kwantificeren. Voor ons microbrandliefhebbers rest alleen te kwestie voldoende overtuigt te raken vis-a-vis de uiterst drukke markt. Het is elders al gezegd: in principe is het niet zo heel makkelijk om precies deze combinatie van klassieke ontwerpelementen te vinden, of een kleinere dressy deck watch. Ik heb dus ook nog prima waardering voor de moeite en zorg. Zodra je duurdere componenten begint te gebruiken leidt dat tot een hogere eindprijs. Bij mij, de klant, betekent dat vervolgens dat ik zo min mogelijk twijfelpuntjes heb, of nog beter, alleen maar hoef te bepalen of de ontwerpvisie het me echt waard is.
Overigens, ik ga er natuurlijk vanuit dat jullie die 21% afdragen. In microland komt het vaker voor dat wij die gemiddelde 24-5% totale importkosten als klanten moeten meerekenen. Het is dus niet zo dat ik die 900 vergelijk met horloges van 1000USD ex btw. Monbrey komt toevallig uit Hong Kong. Ik denk dat die de verstandige keuze maken voor onzichtbare Miyota uurwerken. Je kan daar tegen een relatief leuk bedrag puur de ontwerptaal je laten overtuigen.
Grappig dat je een Miyota met gesloten deksel noemt. In ons proces hebben we bij een 1e en 2e batch prototypes nog gewerkt met ongedecoreerde graad 1 Sellita’s met gesloten deksel. Ook best mooi zo kaal en clean.
Uiteindelijk toch besloten om de andere richting in te slaan en die tendens in meerdere opzichten zo goed als mogelijk door te trekken. Ik weet zelf dat een Miyota een prima optie is en zou dat absoluut dragen. Helaas weet jij waarschijnlijk net zo goed als ik dat direct een groot publiek (ook binnen microbrand land) direct afhaakt bij het horen van een Chinees of Japans uurwerk. En voor gedecoreerde Zwitsers betaal je altijd en premium.
Vind het leuk en belangrijk om e.e.a. aan context en achtergrond toe te lichten, hopelijk resoneert ons hele project dan beter!
NB. het is overigens geen standaard dat EU aanbieders tax inbegrepen hebben. Kijk eens op de website van Tourby, Ophion en nog een aantal anderen en je realiseert je bij alle prijzen nog 21% mag optellen. En dan woon je zelf (net als zij) in de EU…
Op de belgische markt is het in ieder geval verplicht dat alle prijzen geadverteerd naar particulieren icl. BTW zijn, dus ja… dat zou moeten evident zijn.
Volgens mij bij Chinees wel, maar steeds minder, en bij Japans van zekere kwaliteit (Lees Miyota 9) gebeurt dat volgens mij relatief zeldzaam. Ik ben minder thuis in de handwinders, maar het mag gezegd dat je onder de 10mm kunt komen in je bouwplannen op basis van een automatische Miyota 9. Ook in jullie geval had dunner nog mooier uitgepakt. Voor de kritische koper maakt een Zwitsers uurwerk an sich niet zoveel uit. Een enkeling zal er bij zweren. Voor mezelf denk ik dan: je moet het vooral doen oo het moment dat het je dan toestaat om ook Swiss Made te voeren, want dat zet de premium die je moet doorrekenen voor die keuzes toch kracht bij. Ook op dit detail heb je behoorlijk wat kritiek, maar toch, Swiss Made poets je niet van de wijzerplaat af en kost altijd een beetje extra. Kijk naar Direnzo die altijd Swiss Made geweest is met zeer eigenzinnig en uitdagend ontwerp (zij het hele andere hoek) en nog altijd vergelijkbaar uitkomt qua prijs.
Dat is zeker niet fraai. Is dat überhaupt toegestaan?
Ik vermoed dat die ~200 verschil wel is uit te leggen door een redelijk Zwitsers uurwerk, graveren/hitteblauwen. Maar daarom zeg ik ook, die 900 kan ik redelijk begrijpen, hoewel zeker niet goedkoop. De 1200 vind ik moeilijker en is dan ook ruim die belangrijke grens van 1000 piek over.
Ik snap dat uiteraard wordt gekeken naar wat men voor een zelfde bedrag ook kan kopen met een vergelijkbare look en ogenschijnlijk zelfde kwaliteit. Denk alleen dat het niet helemaal fair is om te vergelijken met reeds gevestigde grotere Japanse bedrijven alhoewel ik ook kan volgen dat het geld uit dezelfde portemonnee moet komen! Mensen gaan hopelijk de details en specifieke kenmerken en keuzes van ons horloge herkennen en op waarde schatten (gegraveerde Breguet dial, passende handen, proporties, Zwitsers gedecoreerd uurwerk, handgemaakte struisvogelband…). Ik vind echt dat wij binnen dit segment een mooie toevoeging zijn! Het totaal aan gemaakte keuzes moet je echter wel aanstaan…
De hands on impressies van mensen op Rikketik zijn trouwens enorm positief en ik heb nog niemand gehoord die onze beoogde pricing onredelijk vindt. Sterker nog, velen zijn positief verrast met de presale prijs van 899 euro.
Ik denk dat veel ook te maken heeft met het type koper. Binnen microbrand scene zijn er natuurlijk heel veel erg prijsbewuste kopers. Toch merk ik dat hoe verder je smaak en collectie zich ontwikkelt je steeds meer wil betalen voor bepaalde specifieke elementen of kenmerken die je in je collectie mist of blijft waarderen, ook al betaal je hiervoor soms gevoelsmatig een premium. Is dat iets herkenbaars?
En nog een mooie foto die ik net ook in algemeen gedeeld heb