Microbrand only (Deel 2)

Inderdaad date wheel is tof, voor de rest spreekt deze mijn te weinig aan. Plaatjes voor de sfeer

3 likes

De Sceptre S2 van Marloe. Te groot voor mijn pols, en ik begrijp niet waarom je een standaard, onbewerkte, Miyota achter een kijkglaasje zou stoppen. Maar wel lekker fris zo. En ze assembleren ze tegenwoordig kennelijk in hun eigen hoofdkwartier.

Helemaal mee eens.
Big sporty tool watch: mijn genre is het niet. Maar dit is wel lekker in elkaar gezet en met heel zelfverzekerd ontwerp en een serie leuke details. De rode en blauwe wijzerplaat vind ik veruit het sterkst, maar wederom, voor mij is het niet.

Zo bekeken oogt het aantrekkelijk:

Zo bekeken blijkt alle dikte min of meer in één rechte cylinder te zitten en dat vind ik echt niet fraai:

1 like

La Cité is nog pre-launch. Februari of maart zeggen ze. Ik weet er verder niets van. De groene heeft wel wat. De zwarte oogt voor mij een tikkeltje onvolwassen. Verder run off the mill Miyota 9 (hier ook achter glas. Zonde van de moeite en extra dikte).

2 likes

Zo van de zijkant zien die lugs er niet fraai en/of comfortabel uit.

1 like

@bnv Ik volg Marloe al sinds het begin. Heb er zelf 3, de eerste 2 kickstarters en een Coniston handwound. Ik vind het wel indrukwekkend hoe ze het merk uitbouwen en een echt eigen(wijs) design hebben. Maar inderdaad, de vormgeving van de kast vind ik zwak bij hen. Te weinig verfijnd en het laat het horloge dikker ogen dan het is, en ik hou er juist van als het dunner oogt dan het is. Dat doen Christopher Ward en Second Hour heel goed, vind ik.

Desalniettemin spreekt deze Sceptre mij wel weer erg aan. Was-ie maar een wat kleiner en wat dunner.

De nieuwe Aerodyne spreekt qua maatvoering meer aan, maar zo’n gezandstraalde kast doet het toch niet echt voor mij. Temeer omdat ik vrij zeker weet dat het zeker niet minder snel krast of anderszins beschadigt dan een gepolijste/geborstelde kast.

4 likes

Ach, ze hebben in ieder geval nog wel de moeite gedaan om de rotor van hun logo te voorzien. Dat is al 100% meer dan Marloe doet (overigens ook risico t.a.v. betrouwbaarheid heb ik gemerkt).

Het aanpassen van de rotor tast de betrouwbaarheid aan?

Indirect ja. Want dat betekent dat ze de standaardrotor eraf halen en vervangen, of bewerken en weer terugplaatsen. Dat is in theorie een risico. Ik kan het niet 100% hard maken, maar 1 van mijn second hours had een rotor waar vlekken op zaten en die niet goed ronddraaide. Mijn sterke indruk was dat-ie bij het monteren wat was gaan klemmen. Uiteindelijk is het hele uurwerk vervangen (zo’n beetje standaardreactie bij kapotte Miyota’s geloof ik).

Ik heb altijd gedacht dat een custom rotor door de originele fabrikant werd uitgevoerd?

Verschilt, denk ik? Sommige microbrands reguleren de uurwerken ook bijvoorbeeld. Andere raken het niet eens aan.

Nieuw: Atelier Wen Perception, millesime, oftwel het limited themanummer voor dit jaar. Petersite dial. Gaap, weer een natural stone dial? Ja, maar deze ziet er toch wel heel mooi uit. Petersite lijkt ook een duidelijk modeproduct. Diverse merken lijken er recentelijk voor de kiezen, met alsof een marktkoopman toevallig een verse vangst heeft afgeveild. Ik vraag me stiekem af hoe dit werkt. Er zijn heel veel mineralen, maar men lijkt telkens in bosjes voor dezelfden de vallen. Hoe het ook zij, deze is dus eigenlijk gewoon uitzonderlijk mooi. Mooi geselecteerd, op kleur en tekening. Mooi toegepast, want het geeft de Perception een moody indruk die het eerst niet had. Misschien past het zelfs beter bij het platform? Alleen met 3600usd op het prijskaartje denk ik: het meeste van de kosten van de Perception had toch in die hand turned guilloché moeten zitten? We weten al dat een natural stone dial an sich niet enorm veel hoeft te kosten.

4 likes

Limited edition Bausele. Dit horloge was alleszins leuk gedaan.

1 like

Ze zeggen wel nog dit: “With Chinese craft remaining an emphasis, the cutouts for the rhodium-plated sloped indices are wirecut by hand in Zhejiang province…” Aldus Hodinkee

Nieuwe release van Echo Neutra

6 likes

is deze ook 14.1mm dik?

1 like

Ja, inderdaad

SPECIFICATIONS

MOVEMENT: Sellita SW510M BH b hand-wound elaboré

DIAMETER: 40mm

WATER RESISTANCE: 100m

CROWN: Push/pull type

THICKNESS: 14.1mm
LUG2LUG: 46mm
CRYSTAL: Ultra-domed Sapphire glass
BEZEL: Sapphire fixed bezel with Telemeter
STRAPS: 2 X Straps included

Dankzij Vincent Deschamps van Mainspring Watch Magazine kwam ik bij Maison Boanton. De werken hier liggen tussen ongeveer de 2300 en 2600 Euro. Ja, dat moet je eerst even laten inzinken (did someone say Mier Parys of Lebond? Of Ik vind in dit soort klasse als nieuweling dat je wel heel veel te te overtuigen hebt). Wat is het concept? Buitenissige opmaak in een 40mm cushion case aangedreven door een LJP G100. Het blijft gelijk wel redelijk smaakvol, hoewel hoe minder hoe beter misschien het devies is. Dat gezegd, 40mm cushion lukt me in de meeste gevallen te groot voor het fijn. Ja, ik weet dat Duckworth Prestex en Fears (en Farer?) het allemaal ook doen, dus er zal wel markt voor zijn, maar volgens mij mag daar best wat in worden afgeslankt, en ik vraag me vooral af waarom niet.

Waar overtuigt Maison Boanton het meest? Ik zou zeggen in het boterzachte profiel dat mooi slank naar binnen glooit. Dat maakt dit misschien wel een kussen een klasse hoger dan de meesten.

5 likes

Ontzettend mooi gemaakt. Vooral de blauwe wijzerplaat en die gebroken witte.

Echt anti mijn stijl, maar heb hier desondanks veel waardering voor!

1 like

Gelukt design, in details ook niet op fouten te betrappen, goed uurwerk, maar geen haar op mijn hoofd zou er aan denken om dat voor een micro-brand uit te geven. Rond de 1000,-? Wellicht.

1 like