Mijn eerste co-axial gang

Zullen we 50€ inclusief verzendkosten doen?

Goed bezig trouwens!

1 like

Uitgebreide uitleg hierover is op “het net “ te vinden, in het kort komt het er op neer dat uurwerk vanuit stilstand niet direkt wil starten.

Goed nieuws : Met hulp van @stefanketelaars zal ik zeker de B en C kunnen vergelijken; de C zou het probleem hebben en de B niet. :slight_smile:

Dat is niet juist, de C versie heeft het probleem niet ! A en B wel.
Is ook logisch hoe verder de letter in het alfabet des de recenter de up date.

1 like

Dank je @glossy ! Dat zal ik een beetje dieper moeten studeren. Ik gaaf alleen maar aandacht om een coaxial te vinden, maar heb nooit op de verschillende versie opgepast.
:slight_smile:

Right to the point : de co-axial :slight_smile:

De gang brug

En de platine een beetje schoongemaakt

10 likes

Alles is nu schoon, maar ik kan nog geen mooie foto maken…


Hier een paar betere foto van een ander wiel die ik heb gebruik om te proberen of ik een mooie finish kon krijgen


Ik moet nog de lyre vervangen, en omdat een op de platine zit wil ik geen risiko nemen; ik zal alleen maar beginen te herbouwen op de platine als die vervangen is. Voor de anderen delen die ik zoek is het minder erg, die zal ik toch later kunnen plaatsen zonder dat het problemen oorzaakt om de beweging te testen.
Geduld nu…
:slight_smile:

10 likes

2 incablocs nodig.



Na schoon et polish van de zitting, zoals voor motorklepen

Alle delen samen

Veerton en delen klaar

14 likes

Nice project!

1 like

Ik ga dit ook met aandacht volgen. Leuk projectie voor aankomende Winter maybe…

1 like

Respect :+1:

1 like

Gisteren heb ik een inca lyre veer gezocht. (Lengte is 175/100 mm)


Daarvoor heb ik 3 verschillende juwellier/horloge verkoper bezocht. De tweede heeft mij naar de derde gestuurd, zeggen dat “hij doet nog een beetje als horlogemaker”. Maar de derde begreep niet eens wat ik wilde met een inca veer, of lyre, of zelfs incabloc, totdat hij heeft de stuk gekeken.
"Nee, dat is te oud, U moet een oude beweging vinden om de veer te kopen…"
Dan heb ik een vriend geroepen. En na een uur terug naar huis met tientalen inca veren van alle maten in flesje gemengst.
Ik heb de goede veer geprobeerd op zijn plaats te zetten zonder success. Het is zo klein dat zelfs met brillen en loep zie ik niet wat ik doe om hem terug te plaatsen. Misschien een gepresde inca heb ik gedacht… Dan met de triebniet pers de inca bloc een beetje eruit geduwt, en eindelijk de lyre geplaatst.

Sluiten zonder chaton en counter steen, klaar om terug in de platine te duwen.

Nu de stenen plaatsen. Voor de inca is er geen probleem, maar de tweede steen moet met de glade vlakte tegen de eerste steen komen. Om zeker de vlake kant te hebben is het door de licht te zien, het schijnt als een vlakke spiegel.


Alles sluiten… en eindelijk klaar ! :slight_smile:


Nu kan ik verder.
BD

22 likes

Kleine rondleiding…
Na de tweede lyre veer vervangen…

De anker en robijnen

Op een co-axial zijn er 3 palettes, maar hier is een gevalen.
Maat is 40/100 mm breed voor een anker van 3,7 mm.

40/100 is hier de hoogte kant.

Maar het is zo klein dat met alle vergrootings middelen, ik kon toch bijna niet de goede richting zien. De schijve kant moet tegen de anker wiel komen; en van de goede kant (er is een lange en korter kant).
Volgende aankoop zal zeker een mikroscoop zijn.
Maar toch is de steen terug op zijn plaats

Nu nog de diepte regelen, maar dat komt later.
:slight_smile:

10 likes

Erg knap gedaan hoor. :+1:

Diepte regelen is dan ook nog best een uitdaging!

1 like

Tof.

:joy:

Zoals gezegd, erg tof topic. Informatief ook. Chapeau.

2 likes

Prachtig om te zien .
Die verweerde onderdelen zijn nog best mooi om naar te kijken !

1 like

De diepte regelen, voor een coaxial…

3 likes

Ik had begrepen dat de 2500A en B wel issues hadden maar C en D niet.

Ik heb het probleem nog niet verdiepen, maar als ik goed heb begrepen schijnt er dat het probleem is toen de opwindveer helemaal los is, dat de horloge na opwinden niet zo alleen start te lopen en heeft hulp nodig.

Volgens mij gebruiken A,B en C een 2 level coaxial en D een 3 level.
Die laatste is hetzelfde principe zoals in caliber 8500.
Het zou kunnen dat bij een servicebeurt de oude calibers omgebouwd worden om problemen te voorkomen.

2 likes