Mijn eerste kleine stapjes in het horloge maken

Super gaaf! Ooit ga ik dit ook doen :innocent:

Ze hebben gereageerd en zulke boemannen zijn het niet hoor :grin: Ze komen op afspraak langs voor metingen, besmetting controle en eventueel afvoer van radioactief materiaal. Bronnen die je wettelijk in huis mag hebben zullen ze niet ongevraagd meenemen maar wel adviseren ze op te ruimen. Kost je niks.

Zie mijn stukje op Radium ☢ (veiligheid, detectie enz.) - 185 van fdpg1963

Er zijn natuurlijk wel eens gevallen geweest waar het wel erg bont was qua hoeveelheid activiteit.

Mijn collega’s hebben ook wel eens een verzameling cockpit materiaal dat stijf stond van de radium moeten ontruimen. De handelaar waar het vandaan kwam was er van overtuigd dat alles radioactief was geworden omdat dit in vliegtuigen had gezeten die in 1986 vaak over Tsjernobyl waren gevlogen om de ramp te observeren :joy::joy:

1 like

Goed om te weten, maar zouden ze ook daadwerkelijk komen voor de afvoer van een horloge met radium op de wijzertjes? De hoeveelheid die daar op zit is zo ongelooflijk gering.

2 likes

Porbeer het gewoon eens, ik ben erg benieuwd hoe ze reageren en wat er gebeurt.
Deel je het resultaat hier?

1 like

De specifieke activiteit van Ra-226 is bijzonder hoog dus je hebt heel weinig nodig.

En het is een nuclide dat bij inwendige besmetting veel ellende aanricht, ook bij kleine hoeveelheden.

Ik las net ook je bericht in Radium radioactive (veiligheid, detectie enz.) duidelijjk.
Weet nog niet of ik van mijn Radium horloges af wil, maar als, dan zal ik die weg eens proberen te bewandelen.

Als je ze alleen draagt en veilig opbergt voor b.v. kinderen dan zou ik ze gewoon houden en dragen. Persoonlijk zou ik er nooit aan sleutelen.

Zo, weer terug van vakantie. Nu weer verder met de hobby :grinning:

Tijdens mijn vakantie heb ik besloten om de Junghans helemaal op te knappen en niet enkel te gebruiken als oefen object.
Ik vindt het best een aardig horloge, en aangezien het mijn aller eerste is die ik uit elkaar schroef, ga ik voor de hele deal.

Dus glas uit de kast gehaald, en die kast gaat naar Haveman om op te knappen en opnieuw te verchromen.
Zie foto’s

Verder krijgen de wijzers en de wijzerplaat een nieuwe lumen, en dan weer in elkaar en lekker dragen.

2 likes

Kort voor de vakantie ook een begin gemaakt met deze niet lopende jonge dame.

Ze zit helemaal vast, dus zien of ik dit weer aan het lopen krijg. Leuke uitdaging.

Inmiddels uit elkaar gehaald.
Nu reinigen en kijken wat het probleem is.

Wat vinden jullie kenners van deze veer? Hoort deze zo te zijn,of is het beter deze te vervangen.

5 likes

Met veren is het eigenlijk altijd beter om ze tr vervangen, maar als het een klushorloge is laat ik ze meestal zitten.
Dit is in ieder geval een ouder type veer zonder de “S” vorm erin.

1 like

Het was eigenlijk geen weer om aan horloges te werken, maar ik kon me niet inhouden.
Afgelopen week de lumen poeder ontvangen, en dus toch even aan de slag met aanbrengen van lumen op de wijzers en dial van de Junghans.

Eerst mooi gefixeerd in Rodico, onderkant naar boven.

Daarna aan de achterkant de lumen pasta aangebracht, en ook de dial voorzien met dotjes lumen.

En uiteindelijk een mooi resultaat.

12 likes

Mooi resultaat hoor! Heb toevallig ook vorige week zo’n setje binnengekregen, nu nog een gewillig slachtoffer vinden in de lijkenkist :joy:

1 like

Vorige week de kast terug gekregen. Netjes bijgewerkt en opnieuw verchroomd. Niet 100%, maar ik vind hem prachtig zo.

En nog foto’s van hoe het was

7 likes

Goed bezig jij, klasse hoor

Heb een NH34 (aka Seiko 4r34) GMT uurwerk liggen met een gebroken stem-as.
Wellicht intressant??

Wil wel ruilen voor wat CapeCod doekjes.

1 like

Wat vinden jullie kenners van deze veer? Hoort deze zo te zijn,of is het beter deze te vervangen.
Die is gaan hemelen.
Nieuw veer plaatsen.

1 like

Heel vriendelijk aangeboden, maar ik heb voorlopig voldoende om op te oefenen :+1:

Thanks, ga ik doen. :+1:

Zo, ik was even de dial schroefjes kwijt van de Junghans, maar gelukkig was onze zeer gewaardeerde mede forummer @lassale bereid om me en paar vervangende schroefjes op te sturen. Bedankt daarvoor.

Dus vandaag kon ik eindelijk verder met mijn Junghans project.
Eerst het glaasje weer in de kast.

Dan de dail weer op het uurwerk.

De wijzertjes er weer op.

Uurwerk weer in de kast, achterkant sluiten.

Bandje eraan, en klaar. :slightly_smiling_face:

Nog even een was is vergelijk.

Moet hem alleen nog een keer open maken, want in mijn enthousiasme vergeten de wijzers gelijk te zetten op het uur. Beginnersfouten :disappointed_relieved::stuck_out_tongue_winking_eye:

16 likes

Dat is een hele nette Junghans geworden. Keurig gedaan.

1 like