Miskoop bij Catawiki

Jammer. Vraag me dan af of de verkopende partij dit wist. Moet haast wel, nasty hoor.

1 like

als jullie willen kan je naar een filmpje kijken welek ik gemaakt had en op Youtupe gezet heb.
filmpje 1 laat zien wanneer het horloge in normale werking is. enkel werkt de minutenteller (rechts boven bij de 2) hier als secondewijzer. https://www.youtube.com/watch?v=Rr8CYPew264
filmpje 2 laat zien dat de chronometer werkt en dat de dial van de tweede tijd (GMT) hier werkt als minutenteller. als je even goed kijkt kan je zien dat deze wijzer kleine bewegingen maakt als deze op de eerste minuut verspringt. https://www.youtube.com/watch?v=8nCBTiHFsnM

ben benieuwd naar jullie idee hierover.

ps; ik heb deze filmpjes naar Tissot gestuurd

Ja, dat ziet er niet correct uit.

1 like

bizar.

1 like

Ik had vorig jaar een 4-jewel ETA Quarts uurwerk moeten vervangen. Deze was maar liefst 25 euri nieuw…

Mocht je deze zaak niet winnen, kan je wellicht hier of via Ebay zo’n uurwerkje nieuw scoren en ga je terug naar de horlogemaker met de vraag of hij die er in wil zetten. Of kan hij er niet te duur aankomen. Is het nog pijnlijk maar heb je waarschijnlijk wel een goed werkend klokje die er toch best leuk uitziet!

2 likes

Balen, dit!

Maar alles wordt gekopieerd. Iedereen denkt altijd meteen aan de duurdere merken. Maar ook van Tissot duiken regelmatig neppers op. Net zoals van Seiko en zelfs Casio.

Succes en hoop dat hier nog iets positiefs uit komt voor je!

1 like

Toch beangstigend dat een nepper er zo goed uit ziet, zeker in die prijscategorie.

2 likes

Ongelooflijk balen zeg! Ik heb ook wel eens iets gezien bij CW, maar ben tot nu toe (blijkbaar gelukkig…) overboden.
Maar het is inderdaad wel verleidelijk steeds, ze hebben zoveel horloges in de verkoop. Ik hou het maar bij Ebay en Chrono24 denk ik.

1 like

Jongens even realistisch, hier kan Catawiki toch verder niets aan doen. Als ik daar veilingmeester was had ik dit horloge ook doorgelaten, vergeet niet dat de beoordeling op basis van foto’s is. Iemand heeft een raar misbaksel geprobeerd te verkopen dat er optisch prima uitziet, dit is dus alleen de verkoper te verwijten. Catawiki heeft een uitgebreide set aan procedures voor het tegengaan van dit soort misbruik, maak daar gebruik van!

1 like

Eens. Ik zag de verschillen met een originele ook pas nadat ik een vergelijkbaar type van deze had opgezocht. Dat kan de veilingmeester niet bij ieder aangeboden item doen, al zou dat wenselijk zijn.

1 like

En ik krijg op Catawiki een verwijt over de authenticiteit van een lamp. Daar heeft de veilingmeester de producent aan toegevoegd en ik als verkoper wordt er op aangesproken. Pffff :disappointed_relieved:

2 likes

Niet om de verantwoordelijkheid voor deze rip-off volledig bij de koper te leggen, maar er zijn toch een aantal duidelijke ‘tells’ op de wijzerplaat:

  • uitlijning en lettertype van Tissot 1853 (moet dikker, compacter en iets verder naar rechts)
  • lettertype van de cijfers op de tachy ring
  • plaats en grootte van de GMT tekst (te hoog, te klein) en tachymetrie tekst (te laag, te klein)
  • verkeerde GMT wijzer
  • hoogte van de gekante elementen tussen de uurmarkeringen (te hoog)
  • plaatsing van Swiss Made tekst (in het midden van de gekante elementen ipv respectievelijk rechts en links uitgelijnd tegen de 6 marker)

Vijf minuten Googlen vooraf (of hier navragen) had uitsluitsel geboden. Dat geldt overigens ook voor de veilingmeester. Even goed veel succes met de afhandeling: dit zou niet moeten mogen.

1 like

Dit is nu achteraf natuurlijk wel heel makkelijk gezegd. Met de kennis van nu kun je inderdaad gedetaileerd naar de fotos gaan kijken en vergelijken met internet wat er niet aan klopt. Maar op het eerste gezicht denk ik dat zeker 95% van de mensen hier geen wantrouwen zal krijgen aan de hand van de fotos. En zeker bij een merk als Tissot, en een prijs die niet al te schokkend is, zou ik zelf ook niet een vergaand vergelijkend onderzoek gaan uitvoeren.

1 like

Nog eentje: de GMT subdial is te klein; bij de originele is de 10 uur index verkort, bij deze nepper niet.

Zo worden we allemaal wel weer even met de neus op de feiten gedrukt, blijf opletten bij online aankopen en vergelijk goed foto’s. :grimacing:

2 likes

Gaat niet lukken wijzerplaatpotjes en plaatsing van de gaten voor wijzers moeten dan exact gelijk zijn met de chinees, dat is nagenoeg nooit zo…

1 like

Van de 50 of zo reacties was het anders niemand opgevallen en iedereen had het erover hoe goed deze fake was. Ik vind dat wel meevallen.

Ik denk toch dat de koper zich een beetje heeft laten verleiden door een lage prijs voor een horloge dat hij heel graag wilde. Liefde maakt blind.

Ik herken dat zelf zeker, en het zou mij ook kunnen gebeuren. Je wilt ook gewoon dat het echt is: cognitieve dissonantie kickt dan in.

Nogmaals: je zou niet zo moeten hoeven opletten bij een aankoop. Dit soort praktijken zijn in Nederland gewoon illegaal. Ik wil hem ook niet de schuld geven: alleen aanwijzen dat het (helaas) loont om erg voorzichtig en oplettend te zijn.

2 likes

Wat zonde zeg!! :frowning:

1 like

hey Diastatic, het is bij mij nooit opgekomen dat dit een namaak was, is dan ook de eerste maal dat ik een NEP gekocht heb en het zal zeker de laatste keer zijn. In het vervolg zal ik wel meer inlichtingen zoeken en vergelijken met originele modellen.

2 likes

Raar dat catawiki hier niets mee doet. Zelf verkopen we veel via catawiki (al hebben we alle problemen zonder conflicten zelf op kunnen lossen :grin:) en ze zijn naar mijn beleving best streng als het op namaak aankomt.

1 like

TS heeft helemaal nog geen reactie van Catawiki, of deze is in ieder geval nog niet hier geplaatst.