Ik heb hem inmiddels al een dikke week om de pols, maar bij deze toch een NA topic. Gewoon zodat ik lekker ongegeneerd kan fiepen over mijn nieuwe aanwinst en mijn pad er naartoe.
Lang, lang geleden, tijdens een sessie recreatief internetten op mijn toenmalige werk (ik had het in die baan niet druk) scrollde ik door de verschillende modellen van Grand Seiko. Zonder de intentie om iets te kopen overigens - mijn salaris was in die tijd net zo laag als de werkdruk. Als je naar Grand Seiko’s kijkt, dan zie je natuurlijk geen lelijke horloges. Maar één model sprong er voor mij toch tussenuit, en is mij altijd bijgebleven. Dat was de SBGX035. Die ronduit rare gotische cijfers op 12 en 6. Die ronduit rare band. Ze gaven het horloge een karakter dat mij aansprak op een manier waarop véél duurdere modellen met véél indrukwekkendere techniek dat toch net niet deden.
Fast forward naar eind 2022. Ik kwam het NA topic van @koetsjh tegen, waarin hij zijn SBGX035 voorstelde. Dat topic was van januari dat jaar, dus ik besloot de stoute schoenen aan te trekken en hem te vragen of hij er inmiddels al mee uitgespeeld was. Die vraag deed hem op dat moment een beetje pijn, aangezien hij de Grand Seiko nét, met toch een héél klein beetje weemoed, had ingeruild op zijn grail. Bij Ten2Two vertelde hij erbij. Dus ik daar kijken, en ja hoor: Jaap (iedereen hier schijnt op een first name basis met hem te zijn ) had hem al op z’n website staan. Ik twijfelen, want het is en blijft een hoop geld en ik kon mijzelf niet wijsmaken dat het om één of andere reden een bijzondere gelegenheid was waarom ik het verdiende. En toen was 'ie weg.
Wéér later, eind juli 2023, opende ik voor het eerst in lange tijd het blauwe gedeelte weer eens. En direct op mijn scherm een topic, een paar minuten oud: ‘TK Grand Seiko SBGX035’. Fuck. Snel de verkoper @Rende een berichtje gestuurd. Ik was nummer 2… En toen nummer 1! Dus twee dagen later zaten Rende en ik aan een kop koffie in Delft, waarop hij mij vertelt het horloge bij Ten2Two gekocht te hebben. Dit is dus hét horloge waar ik Koetsjh maanden daarvoor al een bericht over stuurde! Overigens had hij hem weer van @El_penumbra gekocht. Het model moet dus zeldzamer zijn dan ik dacht; op alle plekken waar ik het tegenkwam bleek het om exact hetzelfde individuele horloge te gaan!
Anyway, nu dus bij mij om de pols. Mijn eerste Grand Seiko, en precies het model dat ik wilde. Ze zeggen dat je je helden niet moet ontmoeten, maar dat blijkt pure onzin te zijn. Het is alles wat ik ervan hoopte en meer. Alle voorgaande eigenaren van dit horloge: bedankt voor het koesteren van dit obsceen afgewerkte stukje roestvrijstaal. Het is in een absurd goede staat voor zijn leeftijd van ±20 jaar!
Ok, tl;dr: ik heb een nieuw horloge. Tijd voor wat plaatjes:
IMG_20230802_140116|500x500 !