NA: Grand Seiko, maar toch wat anders

Spontaan toch een NA-topic. Ik was het eigenlijk niet helemaal van plan, maar deze is zo bijzonder dat het tikken en foto’s maken vanzelf ging. :smiley:

Goed. Deze Grand Seiko is in het afgelopen jaar sporadisch op een leren- of natoband op het forum voorbij gekomen met een incidentele foto. Ik denk dat @El_penumbra te bescheiden was voor wat betreft zijn foto skills.

Voor mij was die bescheidenheid genoeg want op basis van die foto’s ben ik me wat gaan verdiepen in dat model. En werd ik enorm getriggerd door het geheel op de stalen band.

Vervolgens hadden we al een aantal maanden wat contact over dit horloge. Bij beiden was er agendatechnisch nogal 't één en ander waardoor we niet echt eens konden afspreken om eens verder te kijken. De complicaties: Aan de ene kant, “wil ik er wel afstand van nemen, want best bijzonder en mooi”. Aan de andere kant, “is dit niet te “frivool”, maar wel zó mooi”.

Maar goed, ik ben niet helemaal van het binnen-de-lijntjes-kleuren qua horloges en hoewel ik qua kledingstijl best een beetje een saaie sok ben is dit wel een diffurunt-koekkie. Dus het moest er toch van komen.

En gisteren kwamen de agenda’s na maanden af en toe contact overeen en de rest is geschiedenis.

Ik keerde huiswaarts met een, mogelijk wat controversiële, Grand Seiko. :smiley:
Best een buitenbeentje en wellicht niet ieders kopje thee. Een beetje tegen Credor aanschurend, maar toch onmiskenbaar Grand Seiko DNA.

:tada:

Even wat info voor de liefhebbers:

Dit horloge is in de periode 2000 tot pakweg 2005 in productie geweest. Er waren ook automaten van.

Een knipseltje uit de catalogus van 2004

Wat specs: Dit is de SBGX035 met een 9F62 uurwerk. Een doorsnee van 39mm en 10.1mm dik. Daarnaast als een van de weinige niet-duikers 200m waterdicht, schroefkroon en domed saffier met AR.
Ik heb overigens al tijd gedacht dat deze vlak glas had, maar da’s dus niet zo.

Dit specifieke horloge is, afgaande op de traceerbaarheid van diverse verkooptopics over de wereld en diverse fora, als NOS via Uhrforum in NL terecht gekomen en sporadisch gedragen. Althans qua gebruikssporen kan ik weinig ontdekken en is hij gewoon nagenoeg nieuw!

Dan maar wat meer van de uiterlijke details:

De 12-kantige bezel is, zoals gezegd, een beetje Credor-achtig. Overigens was dit niet de eerste GS met zo’n soortgelijke bezel. Ergens in 1997 of '98 was daar de SBGF003 (en anderen in die serie natuurlijk) met een soortgelijke bezel. Dat was een 8J quartz en met lume.

Een plaatje van het webz van de SBGF003:

Zoom bij de volgende foto even in, voor het patroontje in de wijzerplaat wat met het blote oog bijna niet te zien is. Het 6-kantige dopje op de secondenwijzer is een leuk detail en uiteraard hier de bekende “groefjes” in de indexen.

Overigens zie je de uitwerking van weer 6-kantjes op de kroon terug. Het zijn van die details die je heel snel over het hoofd ziet

Bij het doorspitten van GS catalogi is deze band een zeldzaamheid. Fantastisch toolish, over de 6-kantige “moertjes” in de band maar niet te spreken. :wink:

Het lijkt op foto’s een beetje over-the-top, maar in het echt veel “rustiger”.

In ieder geval. Hij past uitstekend bij mijn andere buitenbeentje. :smiley:
Blij mee!

82 likes

Heel mooi! :ok_hand:t2:

1 like

Prachtige aanwinst, vind de bang ook erg goed!!
Veel plezier met dit horloge !

1 like

Staat je goed Jaco en gefeliciteerd natuurlijk

1 like

Mooi duo zo :ok_hand:

1 like

Dat detail op de wijzerplaat is natuurlijk magistraal!

Veel plezier met je NA!

1 like

Gefeliciteerd! Mooi horloge met een echt een bijzondere band :star_struck:

1 like

Mooie GS, gefeliciteerd :+1:

1 like

Leuke set en veel bijzondere designdetails, gaaf geniet ervan :+1:t3:

1 like

Gefeliciteerd. Zoals gezegd had ik even geleden al besloten om het niet te doen omdat ik al teveel GS heb, maar dit zo ziend blijft het een interessant horloge. Dus mocht je er ooit weer een goed huis voor zoeken, wie weet alsnog :slight_smile:

1 like

Pfff, zo’n mooie foto’s trek ik niet!!! :thinking:

Geniet van deze bjoetie.

1 like

Heel mooi , proficiat met de aankoop . :+1:

1 like

Ik vind het prachtig! Gefeliciteerd met deze NA en heel veel draagplezier gewenst

1 like

Nee vind ik niet hoor. Prachtig horloge :ok_hand:

1 like

Dat is een serieuze bjoetie!

1 like

Bijzondere schakel! Veel plezier ervan!

2 likes

Leuk ding Jaco, ik heb @El_penumbra ook eens een peebee gestuurd omtrent dit model. Verder niet veel mee gedaan maar telkens als ik 'm zie neig ik “dibs” te roepen. Dibs!

3 likes

Ha, ik lees net de reacties door. Je staat op 1 en @Zulu op 2 dus.

Cliché: Ik ga er niet vanuit want anders dan anders, maar goed… in het verleden behaalde GS-sen waren in een aantal gevallen geen garantie voor de toekomst.

3 likes

Valt best mee. Je foto’s waren goed genoeg. :wink:

2 likes

Dank overigens voor de reacties.

Het is inderdaad een bijzonderheid.

Het patroon in de wijzerplaat is overigens bij de huidige weersomstandigheden (bewolkt, mistig) en het kunstlicht nagenoeg niet zichtbaar. Het is dan verder een prachtige pianolak zwarte wijzerplaat.

1 like