Oooh als het dat maar is.
Een Victorinox is leuk maar heeft geen horloge-historie.
Victorinox is en blijft een leuk multitool mesje, in de eerste plaats.
Het klinkt alsof je een verzameling wilt hebben/houden. Doe dat dan gewoon. Spaar door en koop die wat duurdere horloges dan gewoon wat later.
Ik heb zelf mijn horloges niet zo lang geleden bijna allemaal verkocht. Maar dat kwam vooral na de realisatie dat ik eigenlijk helemaal geen verzamelaar ben, maar ik eigenlijk gewoon hooguit een paar horloges wil hebben waar ik echt plezier aan beleef. Over de jaren heen had ik veel horloges gekocht vanwege de populariteit. Niet omdat ik perse wilde meelopen maar ik was er van overtuigd geraakt dat die horloges de beste waarde vertegenwoordigden voor mijn geld. Toen ze weg gingen deed dat dus ook geen pijn.
Wanneer jij daarentegen een collectie heb gebouwd waar je zo gek op bent dat je niet zou weten welke je weg zou willen doen, dan zou ik zeggen: gewoon lekker houden.
True, maar TS is eraan gehecht en ik vind die combinatie van rood en wit mooi.
Het was tongue in cheek bedoeld hè.
Het is inderdaad mijn favoriet, wel best griezelig hoe je dit weet
Ook een leuk idee,
is deze bij jou dan situationeel (dress-dive-casual) of gewoon 3 favorieten?
Je probleem is denk ik hetzelde als het mijne: je hebt een zeer afwisselende collectie. Ik zie hier dozijnen forummers met vijf duikers in hun horlogebox. Of tien vintages. Wanneer je dan fondsen wil vrijmaken (ook al zo’n uitdrukking die ik voordat ik op het forum kwam nooit hoorde) dan doe je één van die duikers weg, want ze lijken toch allemaal op elkaar (ja ik roep het hier keihard, duikers lijken allemaal op elkaar. Tachtig procent heeft een zwarte ring om de bezel en alleen het lettertype van de cijfers op die ring is anders. There, I said it!).
Maar als ik dus naar mezelf kijk. Dan sta ik voor die horlogebox (ook aangeschaft toen ik ineens allerlei horloges ging kopen) en dan denk ik godskelere, wat moet je nou met tien horloges man. Straks als je trustlevel 2 bent verkoop je er gewoon een paar. Maar welke? De solar? De dresser? De chrono? De Presage? De tubewatch? Ze zijn allemaal zo verschillend dat ik van niet één horloge afstand kan doen.
Ik denk dat dit je oplossing is: doe niks weg, maar koop ook niks meer dat die collectie niet een stapje hoger brengt. Want het is niet het probleem van niet weg kunnen doen, het is het probleem van meer willen. Je spaart dus gewoon (ook een echt forumwoord, doorsparen) voor die Breitling of GS (mag ik je ten zeerste aanraden de keus op die laatste te laten vallen) en je laat alle andere links liggen. Ja dat is moeilijk, zeker als je op dit forum blijft, maar het kan. Dus je houdt die 14 stuks en leeft lekker toen naar die vijftiende, zonder haast.
Zou enkel iets weg doen als daardoor de weg vrij komt naar iets wat je mooier/leuker vind.
Dit dus
Als ik iets voor ongeveer wat ik ervoor kan krijgen, zelf niet zou kopen… Dan moet ik het verkopen.
Maar… je hebt het toch gekocht?
Ik heb zelf een paar jaar geleden het overgrote deel van de collectie verkocht omdat ik opnieuw wou beginnen. Zelfde problemen als jij ondervonden: “Maar het zijn toch allemaal wel leuke horloges, ik wil eigenlijk niets wegdoen enz” Maar ook bij mij kreeg het overgrote deel geen draagtijd. (Sommigen nog geen 5 uur draagtijd in 2 jaar tijd)
Buiten een Certina van mijn opa en een Rus met een leuk verhaal heb ik nu een Turtle Pepsi J versie en een Sinn 104 White.
Verder ben ik heel rustig aan het kijken voor 2 duikers met een militaire achtergrond CWC Diver en de Eterna SuperKontiki 1973LE. 1 van die 2 gaat het worden eventueel i.c.m. een military chrono van Sinn / Tutima / of Hanhart. Als het geen chrono gaat worden dan misschien beide duikers of 1 van bovengenoemde duikers en dan ben ik wel tevreden.
Gewoon beginnen met afstrepen van wat je wilt verkopen en waarvan je zeker weet dat je geen sellers remorse krijgt als je een bepaald horloge verkoopt.
Daar heb ik wel last van, want de Eterna SuperKontiki 1973 heb ik verkocht en wil ik nu als enige weer terug.
En als je eenmaal weet welke horloges je in de nieuwe collectie wilt hebben, niet overstag gaan door leuke aanbiedingen op Massdrop enz. Had ik ook even last van bij de Glycine Combat 7 Vintage vorige week en nu de Glycine Airman DC.4 als het niet je echte doel is, dan is het leuk voor even maar op de lange termijn raak je alleen maar van koers af.
Groeten,
Noel.
Ja, ik heb bepaalde kennis… maar het is beter dat je dit niet weet
Zo te zien heb je best wat aardig spul.
Zou ik niet weg doen voorlopig.
Gewoon beginnen met budget opbouwen voor
een horloge uit een wat hoger segment.
Waarvan niet eens vast staat of dit ook echt beter is.
Qua afwerking wellicht.
Na de aanschaf zou je eens kunnen kijken wat evt. weg mag.
Het kan ook zijn dat je echt volkomen uitgekeken bent op deze
collectie.
Tja, dan moet je het rigoureus aan pakken.
Succes!
Ho ho… Ik ruil dames niet per vijf in om van een goedkope naar een dure te gaan, he? Da’s niet zoals ik dat bedoelde.
In mijn leven zijn er relaties geweest die een tragisch einde hebben gekregen, maar ofschoon ik mij goed herinner waarom dat zo is, vind ik minstens de helft van die dames gewoon smakelijke en intelligente meiden met wie ik rustig nog wel een ontbijtje zou kunnen doen. Da’s alles.
Ik koester niet vaak een wrok. Ook niet jegens m’n Stargate, met z’n lange rare lugs.
Niks verkopen.
Daarnaast upgraden.
Afkomt gewoon een 2de horlogedoos.
Je gaat vanzelf weer draagtijd geven aan de verloren liefdes.
Zo niet. Geef je ze vanzelf weg aan iemand die er blij mee is en jou een fijn gevoel geeft.
Zo doe ik het met het ‘betaalbare’ geen polstijd spul.
Die paar tientjes met de verkoop gaat geen zoden aan de dijk zetten.
Ik ook niet. Ik sprak uit ervaring .
Ik ook. Misschien wel 80 procent zelfs.
Ik herken het probleem. Zo vind ik dat ik op dit moment teveel chronografen heb (al heb ik er de afgelopen maanden al twee verkocht) maar ik weet werkelijk niet van welke ik afstand zou willen nemen.
Mijn Seagull 1963 is een speciale editie, die je hier nauwelijks ziet. Hoewel ik hem weinig draag vind ik hem iedere keer wanneer ik er naar kijk weer bijzonder.
Mijn Speedmaster Pro gaat nooit weg, om emotionele redenen, dus dat is simpel.
En dan heb ik nog een Valjoux 7733 chronograaf; een Frankenwatch (want niet-originele wijzers) die toch heel bijzonder is, al is het alleen maar vanwege de mooie RVS kast en wijzerplaat.
Gevoelsmatig zeg ik dat de Seagull het huis moet verlaten, en dat ik voor de Valjoux 7733 ooit een keer periode-correcte wijzers moet vinden. Maar ik kan me er niet echt toe brengen de Seagull daadwerkelijk te koop te zetten.
Qua Seiko duikers heb ik de afgelopen twee à drie jaar al flink ingekrompen, maar nu kriebelt het toch weer (heb o.a. al verschillende malen verlekkerd naar de Sumo van @RLC gekeken). Alleen is mijn doel voor 2019 eigenlijk een Grand Seiko Quartz, en dan leiden andere horloges alleen maar af.
TL;DR … bekend probleem waar ik ook last van heb!
Ben nu wel benieuwd naar een plaatje van deze speciale Seagull?