Soit, die Reverso is rechthoekig, maar toch een discrete 26mm breed. De Seiko is een absolute banger met 36mm.
Je hebt een punt, voor mij zijn duikhorloges 38-40mm groot. Dat oogt het fijnst. Dressier horloges zijn voor mij het liefst 35-37mm. Ik zeg voor mij in verband met mijn polsmaat en postuur.
Oh jazeker wel. Eerlijk is eerlijk, ik kom van een achtergrond met weinig geld en helaas als kind van de jaren 80 en 90 ook weinig smaak. Ik kocht vroeger veel te grote horloges.
Mijn eerste 38mm SARB033, bijvoorbeeld, was best wennen. Dat voelde wat klein. Maar er gebeurde iets, exact wat @LVA beschreef. Ik heb nog twee 40mm Grand Seiko’s, maar verder is alles kleiner.
Ik moet alleen nog een Mühle Glashütte weg doen. Die blijft maar uit een soort van sentiment, maar dat ding is meer dan 40mm en ik draag hem nooit.
Mijn persoonlijke mening ( ik heb niet al te forse polsen) en ook van meerdere horloge gekkies(met forsere polsen) is dat 36 mm. het fijnst draagt en ook goed staat.
Ik heb een vrij platte 17cm pols en ben er na een paar jaar achter dat voor mij 36mm t/m 38mm het beste past.
Ik heb heb nu een Explorer en een Datejust, beide 36mm:
Eigenlijk moet je een horloge in de spiegel van jezelf fotograferen om een juist beeld te krijgen.
Van dichtbij op je pols fotograferen geeft een wat vertekend beeld.
maar -vooral bij kleinere maten- ook van persoonlijke voorkeur.
Als de lugs over je polsen steken, dan is je horloge te groot, klaar.
Of het al dan niet te klein is, dat hangt meer af van je eigen smaak en subjectieve waarneming. Ik heb een 17,5 cm vlakke pols (dus niet persé heel groot/dik) en toch geef ik de voorkeur aan alles tussen 39mm (dress watch) en 42mm (toolwatch/sportswatch/chrono).
Ook nu dat ingaat tegen de populaire trend om kleiner te dragen. Vind ik gewoon mooier.
Antwoord op je vraag @eriks1805 : kijk het een tijdje aan met je DJ36. Als het na een aantal weken nog steeds niet went en bevalt, dan is die te klein.
Het feit dat dat je uit het veld kan slaan zou een groter vraagteken bij je mannelijkheid zetten dan het feit dat een vrouw ook wel eens met een 36mm horloge rond kan lopen. Ai ai ai.
Ik zeg het niet graag, maar ik ben het volmondig met ome @Ruud eens. Disclaimer: dit is allemaal heel erg subjectief.
Naast de lug-to-lug vind ik zelf dat de lug-width (of de breedte van de band) ook een rol speelt.
Een explorer 36mm en 39mm kunnen volgens mij allebei op een 20mm bracelet. Waarbij de verhouding 36/20 naar mijn idee eleganter, meer proportioneel oogt.