Mogelijke fraude met verkopen via Chrono24

Dat is denk ik precies de omstandigheid waar de “koper” gebruik van probeert te maken. Dit is natuurlijk never te bewijzen. Als c24 er niet in trapt heeft hij een horloge. Als c24 er wél in trapt heeft hij een gratis horloge en is TS de sjaak…

1 like

Je bent er toch gematst mee zo.
Hoop voor ts dat het goed komt.

Ik kan jammer genoeg niet reageren via YouTube… Wel een duimpje naar benden gegeven.

Goedemorgen allemaal,

inderdaad, dit is het betreffende filmpje. En inderdaad, de gematigde reactie past totaal niet bij wat mijn reactie zou zijn.

Helaas werkt C24 dus zo, dat als de koper het pakket niet accepteert, of een klacht in dient, ze het geld niet ‘loslaten’ van de derden rekening. Kortom, als de koper niet tevreden is, krijg ik geen geld. Zover ik weet althans, want ik heb nog geen contact gehad met C24.

Gisteravond een uitgebreide mail gestuurd naar C24 met onderbouwing waarom dit in mijn optiek overduidelijk oplichting is. Hopelijk bekijken ze de video en zien ze, onderbouwd door jullie reacties (waarvoor dank!) dat dit inderdaad foute boel is.

Iemand suggereerde al terecht, om bij een eerste keer gebruik makend van een online platform al direct opgelicht te worden, motiveert niet om er nog eens gebruik van te maken. Helaas heb ik van dichtbij ook meerdere pogingen tot oplichting via marktplaats mee gemaakt, waardoor mijn vertrouwen in de oprechtheid van de medemens wel drastisch dalende is.

7 likes

Ik heb (helaas) een vergelijkbaar dingetje gehad waar ook ineens een nep rolex in het pakketje terecht is gekomen. Heb toen contact gehad met PostNL en die hebben geprobeerd uit te zoeken waar in het hele logistieke proces het gebeurt is. Dat kunnen ze doen door veranderingen in het gewicht van het pakketje te zien, ik vermoed dat er wellicht daarom andere horloges in gedaan worden (waarom dan niet gewoon iets anders van vergelijkbaar gewicht weet ik niet, misschien om eventuele scans van het pakketje door te kunnen komen.)

Met alle respect…verzenden naar dit soort landen, begin er gewoon niet aan.:pensive:

10 likes

Zeer frusterend maar wel bekend probleem, lang geleden uitgevonden op Ebay met bedoeling misbruik te maken van de te goede kopersbescherming. Op Ebay probeer je dit te voorkomen door vooraf al kopers uit bepaalde landen te weren door die uit te zetten, kan dit op Chrono niet? Ik ben er niet bekend mee.
En kan je ook niet als je ziet dat de koper zich in India bevindt zelf de koop alsnog niet laten doorgaan of krijg je dan een penalty van Chrono? Iets verkopen aan iemand in India is toch vragen om problemen.

1 like

Tja, ik vrees dat jullie gelijk hebben. Ik ben in het algemeen terughoudend en voorzichtig, maar heb me redelijk veilig gewaand via Chrono24. Deze truc kende ik nog niet.

Overigens wordt direct aangegeven waar de koper vandaan komt. Ik heb dat uiteraard wel met een schuin oog aangekeken, maar ten slotte gedacht dat eea gedekt was via c24 èn het verzekerd verzenden.

Dank Rusty voor je ervaring. PostNL kan (wil?) hier pas actie in ondernemen als de koper een aantal formulieren indient. En laat daar nou net een belemmering zitten…

1 like

Toch denk ik dat het overal kan gebeuren.
Gewoon op laten halen, niks geen 3e rekening van een tussenpersoon gebruiken. Kan alleen maar ellende opleveren.

1 like

Tja Daves, ook daar ben ik inmiddels redelijk huiverig voor geworden. Onze buren verkochten iets via marktplaats, kregen keurige reacties en een alleraardigste koper, maakten een afspraak en werden in huis overvallen en beroofd…

Misschien (heel ouderwets, ik weet het) toch maar gewoon terug naar de aloude winkel waar je binnen kunt lopen.

2 likes

Werkt die Indiër toevallig bij Microsoft?

7 likes

Ik ben nog wel benieuwd wat er eigenljk precies gezegd wordt. Niet iemand toevallig een Indier als collega?

2 likes

Ik heb het omgekeerde meegemaakt, ik ging een keer wat verkopen aan Oost-Europezen waar de communicatie al heel slecht verliep maar ik dacht als ze de moeite nemen om 1400km te rijden moet ik het er toch op wagen maar ik wilde perse niet thuis afspreken, want ik wist zeker die komen niet alleen, ik wilde ook niet alleen zijn en zeker niet met mijn vrouw en kids erbij. Een vriend van me was zo ook als eens thuis overvallen door Roemenen die van ver kwamen, met zijn gezin erbij.
Ik had het zo geregeld dat ik afsprak bij iemand anders, een boomlange straatvechter met tattoes en een hond die je echt niet boos wilt maken. Toen bleken die gasten echt heel keurig, super beleefd en heel geintimideerd natuurlijk toen ze eenmaal binnen waren en ook die hond zagen. Ik kon van ze aflezen dat zij juist bang waren om beroofd te worden van hun meegenomen geld, Voor de zekerheid hadden ze ook nog een deel achtergelaten in de auto en ze aarzelden even om het te pakken en af te rekenen. :joy: ik schaamde me achteraf wel wat voor de getroffen voorzorg, maarja je kunt toch niet voorzichtig genoeg zijn he.

31 likes

Ha dat kan ik me voorstellen :slight_smile:

1 like

Mooie commentaren staan er al onder dat filmpje! :innocent:
Als die schurk echt slim was geweest had ie eerst de onderkant moeten laten zien, voor de operatie. Dan wordt het bewijs wel heel moeilijk leverbaar.
p.s. en dit is nog maar een Steinhart…

5 likes

Wat een drama, sterkte!

Ik zie op het filmpje heeeeel kort de binnenkant van de doos.Heb geprobeerd om er een foto van te maken maar dat lukt mij niet.

Ook een keer zo’n k#tgeintje gehad met een Wit Rus. Helaas geen poot om op te staan en na veel gezeik heeft hij toch zijn geld terug en ik bleef met lege handen. Ik verkoop daarom ook nog maar naar een beperkt aantal landen. Dan ‘misschien’ lagere prijs neem ik dan maar voor lief.

5 likes

Inderdaad, een handig gekozen naam. :smirk:

1 like

Pff ja dat is ook zo. Vraag mij dan af waarom hij de risico neemt bij een Steinhart van een paar honderd euro. Hij had net zo goed een Rolex kunnen aanschaffen. Mits zijn bankrekening dat toelaat natuurlijk. :roll_eyes:

1 like

Misschien had een van z’n klanten naar een Steinhart geïnformeerd?

Overigens wel verstandig (als het inderdaad niet bij een postsorteercentrum is gebeurd) dat hij het trucje uithaalt met een nep-Rolex. Aangezien een nep-Rolex een verboden product is, kan de zogenaamd scammende verkoper niet claimen dat die alsnog iets van waarde opgestuurd heeft, maar per ongeluk het verkeerde. Dus de zogenaamd eerlijke koper hoeft nergens in te compenseren of iets terug te sturen, schat ik zo in als leek.

Ik vraag me af of Chrono24 reeds een server vol big :pig: data heeft over in welke landen het meest wordt gescamd en op welke manier. Als er in deze streek in India toevallig heel vaak melding gemaakt wordt van een onjuiste inhoud van pakketjes, zegt dat ook wel iets. :thinking:

1 like