Mono case? Duo case? Mini docu over een bijzondere NA

Onlangs werd ik in de baai de trotse eigenaar van een Citizen automatic met 6000 uurwerk uit mei 1975.

Het leek er op dat ik met een klikdeksel te maken had. De deksel sloot hermetisch en haarscherp aan op de behuizing. Geen lipje, geen inkeping, niks….

Na het verwijderen van de band kwamen - naast 45 jaar DNA - in de ‘hidden lugs’ 2 veren in beeld. Deze lieten zich indrukken maar de deksel kwam niet los. Ik heb veel vintage horloges in handen gehad maar dit had ik nog nooit gezien.

Een roep om hulp gisteren op het Forum leerde mij binnen 3 minuten dat ik te maken had met een uurwerk dat als geheel uit de ‘mono case’ schuift: veren naar binnen en naar beneden drukken, op het glaasje duwen en het geheel komt naar buiten……

Typisch voor deze constructie. Milimeters vuil dat zich onder de rand heeft verzameld. Gelukkig voorkomt een siliconen pakking dat vuil in het uurwerk terecht komt.

Badderen

Ik heb het geheel 3 spoelbeurten in de ultrasoon gegeven om alle DNA te verwijderen. Voor de beginners: stop NOOIT een uurwerk in de ultrasoon, dit zal onherstelbaar beschadigen.

En dit is dan het resultaat: Brandschoon, alle sporen van de vorige eigenaar verdwenen, klaar voor een nieuwe frisse start! Ik zal het uurwerk op een later moment servicen.

Kroon verwijderen

Bij schroef- en klikdeksel behuizingen verwijder je de kroon vanaf de achterzijde. Bij deze behuizingen is naast de wijzerplaat een klein hendeltje zichtbaar. Trek de kroon uit. Druk VOORZICHTIG op het hendeltje en je kunt de kroon verwijderen.

Hoe herken je zo’n behuizing?

Als de ruimte onder de (kroon)tube open is heb je naar alle waarschijnlijkheid te maken met dit type behuizing. Die bestaat immers uit 2 delen die van elkaar gescheiden moeten kunnen worden. Seiko heeft deze methode ook gebruikt.

Welkom in de 6000 familie!

Dank voor het lezen allemaal!

Hartelijke groet,

Aqualand

53 likes

Mooie reconstructie!

1 like

Gaaf! :+1:

1 like

Dank, zo leer je nog eens wat.

Rob

1 like

Leuke aanwinst, veel plezier ermee :+1:
Grappig zo 'n kast, heb ik nog nooit onder handen gehad.

1 like

Damn, ik vind hem heel gaaf en hij is uit mijn geboorte jaar en maand! Mocht je hem ooit kwijt willen of een zelfde tegen komen, dan zou ik een pb waarderen!

2 likes

Goed jaar :+1::wink:

2 likes

Sorry Erik, er is een typefout in dit Topic geslopen. Bij vintage Citizens is productiejaar/maand te herleiden aan de hand van het serienummer. 1e positie is het jaar, volgende 2 posities de maand, de rest is productievolgordenummer.

Dit is horloge 2042 van januari (01) 1975 (5). Waarom 75 en niet 65 of 85 of 95? In 1965 was het 6000 uurwerk er nog niet en in 1985 was het 6000 uurwerk er niet meer. Je moet bij deze oude horloges dus een beetje gevoel ontwikkelen in welk tijdperk ze gemaakt zijn om de productiedatum vast te stellen…

3 likes

Zo die is weer mooi Bert. Je moet eens een totaal overzicht plaatsen. Schitterend model. Mooi uitgelegd.

Eigenlijk heeft dit horloge een over de top bezel.

1 like

Mooi verhaal. Had ik nog nooit gezien. Uit interesse, wat voor vloeistof gebruik je in de ultrasoon?

1 like

Hoi Arnoud,

Lauw water met een klein scheutje afwasmiddel. Er zijn speciale producten voor de ultrasoon te koop maar dit werkt ook perfect. Na het badderen wel goed afspoelen onder de kraan (en goed opletten dat je push-pins en kroon niet in het putje verdwijnen… :wink:

1 like

Natuurlijk, afhankelijk van de leeftijd van het horloge en de hoeveelheid opgebouwde DNA. Daarom heb ik in dit geval 3 spoelbeurten toegepast. Als het water na een spoelbeurt nog “troebel” is weet je dat nog een beurtje nodig is, met nieuw water natuurlijk. Uiteindelijk wordt het met water en een scheutje afwasmiddel wonderschoon en hoef je geen dure ultrasoon reinigingsproducten te kopen.

Hoi Edgar, ik kan slechts uit persoonlijke ervaring spreken. Band, kast, kroon, glas, bezel, clasp etc gaan in de ultrasoon. Uurwerk gaat NOOIT in de ultrasoon. Uurwerk gaat - geheel gedemonteerd - in de reinigingsmachine…

1 like

Gefeliciteerd met de aanwinst. Leuk om te hebben!

1 like
  • 1 x wassen in Elma WF Pro
  • 2 x spoelen in Elma Suprol Pro
1 like

Daar past deze Elma prima bij…