Mooie horloges… die je niet mooi vindt (aka de knuppel in het hoenderhok)

Ik zie niet wat voor merk dit is ( ik ken het niet, denk ik ook)
maar ik hou van geel…
en niet alleen daarom vind ik dit een erg leuk horloge. :+1: :slightly_smiling_face:

2 likes

Als je inmiddels al 4 maanden hier rondfietst zou je inmiddels toch wel een Vostok mogen herkennen Fredje.
Maar het is natuurlijk nog niet te laat om je eens in het russentopic onder te dompelen.

2 likes

nee man, ik weet niks van russische horloges… Ik moet ook zeggen dat ik nou niet bepaald een warm gevoel krijg van russische spulletjes in het algemeen…
maar nogmaals, top is ie wel.

2 likes

Niks geen datumpuist voor mn Cellini🔥

26 likes

Dat is wel een heel mooi horloge vind ik. Kan me bijna niet voorstellen dat iemand die niet mooi vindt, maar smaken verschillen…

1 like

Ben ik met je eens. De Cellini is niet zo gewaardeerd terwijl ik deze lijn persoonlijk de mooiste vind van de moderne Rolex catalogus.

Tav de vraag van TS: ik voel de Tudor Pelagos dus totaal niet

Geen idee waarom. Misschien zijn het de endlinks?

Of misschien kan hem

en ga ik er uit gesublimeerde onzekerheid tegenaan trappen.

Vind dit topic wel onderscheidend. Het gaat hier immers om (objectief, voor zover dat bestaat) “mooie” horloges, die je zelf niet mooi vindt. Dat is anders dan het allerlelijkste horloge aanwijzen, dat ook echt objectief lelijk is. Dan zou ik doorlinken naar de invicta catalogus 2023.

De Tudor Pelagos is niet objectief lelijk, maar ik voel hem gewoon niet. Dat is wezenlijk anders.

2 likes

Lekker de Explorer 2 is ook al aan bod gekomen.

Mijn hele collectie mag zo de prullenbak in.

3 likes

Dat is natuurlijk onzin. Het idee “mooi” of “lelijk” is per definitie subjectief.

Daarmee is dit topic voor mij minder onderscheidend dan je zou vermoeden. De caveat “hij is objectief mooi hoor, maar ik vind 'm graflelijk” is puur bedoeld om de eigenaar niet het idee te geven dat hij op de tenen getrapt zou moeten zijn terwijl je 'm feitelijk gewoon zegt dat z’n kind lelijk is.

Ik voel die distinctie dus niet. Het komt op mij meer over als moeilijkdoenerij om de boodschap wat te verbloemen. :slight_smile:

  • Lomp groot :white_check_mark:
  • Teveel tekst :white_check_mark:
  • Verkeersborden :white_check_mark:
  • Steeds onderbroken rehaut :white_check_mark:
  • Te veel vierkantjes :white_check_mark:
  • Had ik al lomp genoemd, met 14,3mm dikte? :white_check_mark:
  • Skere geprinte plaat :white_check_mark:

Ik zie de endlinks niet als het grootste probleem in dat ontwerp. Dat hele ding is zo vokking lelijk dat ik 'm nog niet als deurstopper zou willen gebruiken.

6 likes

Dat ben ik niet met je eens. Het feit dat er geen uitputtende beschrijving of checklist gemaakt kan worden waar iedereen het mee eens is van wat een object “mooi” maakt; of dat smaakverschillen bestaan bij mensen, betekent niet dat objectieve schoonheid niet bestaat. Of - genuanceerder - dat er geen objectieve elementen in het schoonheidsbegrip zitten.

Bepaalde verhoudingen (bv gulden snede in de architectuur of de verhouding voorgevel-taille-heup bij je buurvrouw) worden door de mens overweldigend vaker wel dan niet als “mooi” gepercipieerd.
Hoewel je per constructie tegen het “probleem” aanloopt dat degene die het schoonheidsbegrip definieert, ook de beoordeler is van of een object buiten de beoordeler mooi is, kun je moeilijk verdedigen dat of iets mooi is, puur afhangt van het gevoel dat het oproept bij de aanschouwer.

Specifiek in dit topic zou je kunnen aanvullen dat mensen zaken als bouwkwaliteit of bijzonder ontwerp, toch algemeen zien als een vorm van schoonheid en deze dan ook over het algemeen respecteren. Maar dan kan het nog steeds je ding niet zijn.

Zoals bij de Pelagos. De

voldoen aan allerlei symmetrie vereisten die zouden kunnen vallen onder een objectief schoonheidsbegrip, maar het roept bij ons toch een negatieve emotie op. Maar dat maakt het ontwerp nog niet objectief lelijk.

5 likes

:rofl: :rofl: :rofl: Errug dure deurstopper.

1 like

1 like

Ja en de Jaeger-Lecoultre Reverso. Ik waardeer de geschiedenis en status, maar ik zie het niet voor me dat ik hem om zou doen.

Beetje hetzelfde als een Sauternes-wijn. Ik waardeer het productieproces en dat het een speciale wijn is, maar het is gewoon zoete, witte wijn.

3 likes

Kijk, die is knap. En dat zeg ik niet snel over een Rolex. :ok_hand:t2:

De hoofdvraag hier is “wat vind ik er NIET lelijk aan”. Dat wordt ff zoeken.

theres-no-such-thing-lilith

Daarmee is alles zo wel gezegd denk ik :slight_smile:

3 likes

Of net niet!

1 like

Hoezo? Heb je die dan louter omdat anderen hem mooi vinden?

1 like

Natuurlijk niet. Ik doe het om aan de ladies te laten zien dat ik geld heb.

7 likes

Dit mag niet ontbreken natuurlijk!

4 likes

Ik las dat er trouwens al meer dan 1 miljoen stuks van zijn verkocht.
Toch effe meer dan 250 miljoen additionele turnover.

1 like

Net zo succesvol als dat ie lelluk is!

1 like

Welke is dat ?