Zoals beloofd een eigen topic, met wat detailplaatjes. Niet het beste licht voor foto’s vandaag, maar er volgen wel nog meer plaatjes de komende tijd
Horloge komt dus vanbij de eerste eigenaar, een amateur duiker van inmiddels 72j, die het horloge kocht in een duikshop back in the 70ies. Werd gisteren door mij opgehaald diep in West-Vlaanderen (waar verdacht veel oude Seiko’s opduiken - waarschijnlijk een actieve distributeur back in de 70ies) Hij herrinnerde zich nog dat al z’n duik-buddies voor ditzelfde model gingen, door de reputatie en goede afleesbaarheid. Misschien daarom dat de beste man zijn initialen erg licht op het achterdeksel heeft gekrast ‘RS’. Kan in een wip weggepolijst worden maar dat ga ik uiteraard niet doen.
Het horloge zat tot voor kort opgeborgen bij zijn andere duikspullen, en was nu per toeval naar boven gekomen. De beste man had en heeft niets met horloges, was voor hem altijd een tool geweest. Zijn vraagprijs van 100 euro op een 2dehands-site was voor hem bijgevolg logisch, en hij schrok zich dan ook een hoedje toen de biedingen al snel meer dan 10x de vraagprijs bedroegen
Het ding is volledig origineel en 100% functioneel. Loopt goed, hacking van het 6105 uurwerk werkt vlekkeloos, de bezel klikt lekker weg in beide richtingen, en de ‘turn-lock’ kroon laat zich nog stevig locken (wat toch een uitzondering is bij deze modellen door het weggesleten kast-pinnetje).
Band is volgens mij niet origineel, de clasp is niet gesigneerd alvast. Wel erg mooi en leuk model, en de band zit er dixit Rony van in het begin op, dus ik hou band en horloge dan ook samen
Ik bestel wel nog een uncleseiko 19mm waffle binnenkort.
Ooit eens een fullset gezien die iemand voor 200 euro erop had gezet (waarschijnlijk zelfde desinteresse van iemand). Die was gelijk weg en stond tijd later voor 2600 direct kopen. Was ook zo weg.
Ik vind ze nog ondergewaardeerd to be honest. Uit de topperiode eind 60 begin 70, featured in iconische film, prachtig design, en eigenaardigheden zoals de turn lock kroon en vietnam geschiedenis. Volledig origineel en onaangeroerd vinden is een loterij kansje dezer dagen.
De markt is ook een stuk kleiner dan vintage Zwitsers, maar smaken verschillen. En financiële middelen… Persoonlijk zou ik ook graag een Sub 5508 of Speedy CK2998 willen maar ja.
Uiteindelijk is het een rare markt waar de echte waarde niet meer van belang is.
Ligt er aan hoe je topper definieert. De 6159 professional duikers waren destijds de toppers wat Seiko duikers betreft. Dit was de instap duiker, niet heel “bijzonder” en er zijn er toch wel een redelijk aantal van gemaakt. Wel een zeer aantrekkelijk ontwerp en de mooie eind 60s kwaliteit van Seiko. Over het algemeen zijn vintage duikers de horloges die het meeste geinflateerd zijn qua prijs.
Ik heb trouwens wel het idee dat sinds een jaar terug de prijzen op zijn geskyrocket de prijzen sindsdien weer wat bekoeld zijn. Net als bij de 6138 panda’s gebeurt was.