NA: brok brokker brokst Gruen Marcus

Mooi in beeld gebracht, is een heel werk alles in beeld te brengen.
Als ik aan horloges bezig ben vergeet ik dikwijls foto’s te maken.

Die tool voor het bijwerken van de balansas heb ik in mijn jarenlange carrière nooit gezien. Ik leer nog dagelijks bij.

3 likes

Heel veel respect.
Zijn er jonge opvolgers in jouw vakmanschap?

Als je t.z.t. van de Gruen af wil :wink: stuur me een pb.

1 like

maar jij maakt ook vet mooie topics man, had van de week de omega gelezen, mooi mooi mooi :slight_smile:

de balansastool is iets dat ik een jaar of 10 geleden tegenkwam toen ik op bezoek was om bij te leren bij een stokoude horlogemaker. Nadat ie me eerst een uur op de draaibank liet prullen, kwam ie met dat stokje af. Heb hem terstond zelf aangeschaft en nooit spijt van gehad :wink:

En bijleren doen wij ook nog dagelijks :slight_smile: Soms kom ik ook dingen tegen waarvan ik dacht “he bestaat dat ook” Nu aan het wachten op een microscoop, jaren geweigerd en dan toch overhaald door een mede-forumlid die hem bij had zodat ik hem kon uittesten. Ja toch wel simpeler zo een microscoopje voor de inspectie dan de inspectieloep :wink:

2 likes

Een microscoop, daar ga je geen spijt van krijgen!

Gaan de kleine damesuurwerkjes dan ook weer gered worden?

2 likes

Ik heb ook een microscoop besteld. Als het goed is komt ie komende week binnen.

4 likes

Mag ik vragen welk model u neemt, heb ook eens aan t’zoeken geweest maar er is veel keuze.
Zoek iets met groot scherm. En waar bestellen ?

2 likes

Prachtig gedaan, en een heel mooi verslag!
Leerzaam, dank voor het delen!

1 like

nee dat denk ik niet, ik loop naar de 50 he en de tweede helft van het duo naar de 75, er komt echt een punt dat te klein te klein is :wink: Ik zal het een poging geven nog, maar ik vrees ervoor :woozy_face:

wij zijn nogal onhandig met de pc en bestellen, juist ebay en t forum lukt ons goed, dus ik heb @THK gevraagd dezelfde te bestellen voor ons als hij heeft en hem dan even langs te brengen als t ie bij hem aangekomen is. T is idd eentje met groot scherm :slight_smile: Misschien dat @THK info, een fotootje van de zijne en model kan delen?

2 likes

Mooi om via je verhaal de restauratie te kunnen volgen, top!

1 like

Het is de Andonstar AD210 die ik gebruik en voor @Vintagewatchstuff ook besteld heb.

Plaatje om te zien hoe groot het scherm is, normaal gebruik ik de microscoop alleen voor inspectie, oliegeven en klein priegelwerk:

6 likes

Wow, wat gaaf om dit verslag te lezen en ook met de uitgebreide fotoreportage. De vaktermen ken ik niet maar een en ander wordt netjes toegelicht en het leest prettig weg.
Erg mooi eindresultaat!

1 like

Het is zoiets dat ik in gedachte had, groot scherm.
Ik gebruik het alleen voor kontrole.
En dat voor die prijs…
Dank voor de info.

3 likes

Wanneer is de verjaardag? En is er dan taart in de vorm van een Longines? :grin:

Alle mooie dingen over dit verbazend vakmanschap zijn hierboven al gezegd, dus mijn bijdrage kan alleen nog zijn:
Chapeau (in het kwadraat) !
Dank voor het delen van jullie fenomenale kennis.

1 like

En wat gebruik je anders?

Ik denk er ook maar ineens over er een te bestellen… geinig ding. Misschien breek ik dan eens niet alle tappen.

2 likes

Mooi verhaal weer en ook nu weer met een prachtig resultaat.
Ik zal ook nog een Seikotje moeten onderzoeken vanwege een lage amplitude. Wellicht benader ik je een keer voor goede raad en tips om het op te lossen. Eerst maar eens analyseren hoe groot het probleem is.

1 like

Een loepbril met 5x vergroting.
Maar deze valt nu van ellende uit elkaar, moet nog even een andere zoeken.

1 like

Dat trek ik ook niet. Bestel wel zon camera geval.

1 like

Gefeliciteerd met deze prachtige Gruen!

Dit waardeer ik altijd enorm aan je verhalen. Dit zij de gouden tips, die ik nog niet wist en tijdens de lessen er toch vaak tussen schiet. Vooral omdat de wijzer klemming bij de huidige uurwerken die we in de klas behandelen anders werkt, komt dit soort informatie niet aan bod.
Bedankt!

2 likes