Zo veel kosten ze gelukkig niet, deze modellenreeks staat voor 4800 in de boeken, maar er zijn mannetjes. Mocht je willen weten wat het telefoonnummer van m’n huisdealer is, stuur maar een PB.
Ik vermoed juwelier Morawitz in de Altstadt, nog een echt familiebedrijf en volgens mij de enige GS dealer in Düsseldorf.
Ik ken geen juwelier met vriendelijkere mensen. We hebben er destijds een Speedmaster gekocht en ze hebben ook bv. Tudor en Breitling.
De rest van het “juweliersgeweld” zou er een voorbeeld aan moeten nemen!
Veel plezier met je NA.
Het is een automatisch horloge dat kwartsgereguleerd is.
Het kwartsje dient a.h.w. als cruise control voor het verder volledig mechanische horloge.
Voorts alweer een mooi verhaal, en eindelijk een mooie SD met bijna perfecte maten.
Dat klopt! Die man was het! Er was ook een oudere dame in de zaak, en ze waren zo sympathiek… Maar die zagen ook donders goed dat ik geestelijk nog niet in de zone van een Grand Seiko zat.
Ik heb daar maar één keer binnen gezeten, maar inderdaad, daar kunnen de rest wat van leren, want er is ook veel kouwe kak daar.
Thanks man, ik vraag me dat al een tijdje af, wat dat juweliertje was.
Leuke omschrijving van een echappement. Hmm.
Mooi man, gefeliciteerd! Die wijzerplaat is wel een feestje voor de macro lens!
Gefeliciteerd met de NA.
Toffe quartz als alternatief voor de reverso heb je daar
just kidding
Goed verhaal, en ja jouw keuze is de enige juiste.
Alles klopt.
Mocht gisteren ook voor het eerst es een GS passen en ja, ik snap het wel. Verdomd mooie dingen.
Geniet ervan!!
Indices en wijzerplaat zijn alleen anders, mooi maar natuurlijk niet zo mooi als deze nieuwe
Daar is Bucherer een voorbeeld van in Düsseldorf. De arrogantie spat er vanaf daar.
Lummel. Maar serieus, dank je.
Zeker waar. Ik moet nog eens een 60mm kopen, dan kan ik wat betere foto’s trekken.
Leuk man, was je bij een dealer langs gegaan of kwam je iemand tegen met een GS? Ik neem aan dat eerste, want dat laatste gebeurt me ook niet alle dagen. De Seiko boutique in Amsterdam heeft nu in plaats van een hoekje GS gewoon een hele strekkende muur van voor tot achter in de tent. Da’s best imposant om te zien.
De trapezevorm is iets anders, maar ik vind 'm niet minder. Jij weet donders goed dat ik er over twijfelde om de jouwe te scoren, maar hij zat te veel in het vaarwater van m’n King Seiko, en ik wilde wat reliëf.
Evengoed snap ik niet dat die niet al lang verkocht is, want het is een topding. Ik zou 'm houden, maar soit.
Heel fraai! GS is voor mij toch nog altijd een merk wat de ene dag meer aantrekkingskracht heeft dan de ander.
Maar het blijft wel heerlijk om via jouw NA helemaal in depth te gaan op de techniek achter de Spring Drive uurwerken. Heel fijn, dankjewel!
Ik kan maar niet wennen aan de ruitenwisser hoe handig deze ook is na het ervaren te hebben (erg indrukwekkend 72 uur powerreserve! en als hij bijna leeg is na stil liggen, is hij met een uurtje dragen flink opgeladen). Ook het opwinden gaat bijzonder smooth, echt wel next level inderdaad.
Ik heb ervoor geleerd, dus mag ik dat zo zeggen
Nee, het tweede. Een blauwe ikweetnietwelknummer met ikweetnietwelkejapansetechniekplaat met ikweetnietwelkepolishing die ikweetnietwelkejapanseplantofseizoenvoorstelt maar een 38mm automaat en heel mooi. De band viel me heel goed mee na wat je soms leest.
Volledig akkoord dat brushed oyster nog steeds het beste is
Again: goeie keuze
Kom op zeg. Daar is het helemaal niet accuraat genoeg voor. Kun jij een Grand Seiko quartz laten zien die een skeere 15 seconden per maand mag afwijken? Dat moet wel mechanische rommel zijn met zo’n blaartrekkend scheef lopend uurwerk.
Da’s natuurlijk klote, dan is het wat het is.
Ik maak me hier ook schuldig aan, maar in de horloge-community lijkt het er wel op alsof mensen of superlatieven, of hele grote afkrakers schrijven. De waarheid ligt meer in het midden, er is voor vele horloges wat te zeggen. Die band is OK. Ik had liever nog 1 gaatje snelverzet op de sluiting gezien, maar verder gewoon OK.
Als er ooit een SD zonder powerreserve wijzer beschikbaar komt/is, dan zou ik wel eens overstag kunnen gaan (mits prijstechnisch acceptabel).
Gaaf horloge, maar erg tof geschreven NA. Erg leuk en om te lezen en je leert er ook weer wat van. Je muziekkeuze valt me ook bijna elke keer weer mee. Ondertussen wel een klein playlistje aan leuke muziek opgeslagen van jouw NA verslagen
Gefeliciteerd met je aanwinst, hoop dat je er lang van mag genieten.
Nee, het werkt niet als een quartz. Ik weet dat iedereen het hier wel weet, maar ik probeer het nog eens in woorden.
Een quartz werkt zo:
- batterij voedt IC, quartz kristal en stappenmotor
- IC telt x trillingen van het quartz kristal, bepaalt dat er een seconde verstreken is
- IC zegt tegen stappenmotor dat de secondewijzer eentje vooruit moet
- begin opnieuw met tellen en herhaal
Een spring drive werkt zo:
- de mechanische veer brengt het hele tandwielstelsel t/m de secondenwijzer in beweging
- onderdeel van dat tandwielstelsel is het glide wheel, dat door te draaien stroom opwekt
- die stroom doet een IC en quartz kristal ontwaken
- dat IC monitort hoe snel het glide wheel draait, en vergelijkt die gegevens met zijn referentie, het quartz kristal
- op basis van die vergelijking bepaalt het IC hoever het glide wheel afgeremd moet worden om het uurwerk op tijd te laten lopen
- dat afremmen van het glide wheel en het opwekken van de stroom door het glide wheel is één electromechanisch proces, dat is het unieke van spring drive
De tri-synchro-regulator is inderdaad zoals @Fate_Amenable_To_Change zegt een nieuw soort echappement. Want dat is wat dat doet in een traditioneel horloge, het afremmen van het uurwerk dat anders helemaal dol zou lopen door de veerspanning.
Maareh geen SD