Inderdaad, zoals gewoonlijkš. Ik heb de skx en de 5kx gehad, en een alpinist voor praktisch hetzelfde geld. De alpinist was vele malen beter. Als Seiko de 5kx net zo goed zou maken als de alpinist, op het uurwerk na, dan was ik tevreden geweest. En ik durf er mijn 5kx op te wedden dat het kan voor het geld.
Je verwart straatprijs met MRSP.
De reden dat de Alpinist zo goedkoop werd was dat het een lelijk stiefkindje was met een onmogelijke kleurcombinatie. Dat het vervolgens goedkoper werd, en daarmee een cult-hitje werd als āübergoedkope toolwatchā neemt niet weg dat de meeste Alpinisten roemloos gediscontinueerd waren. Dat die serie weer populair is geworden is een klein wonder.
Maar de huidige MRSP van een Alpinist is gewoon weer ouderwets twee maal wat je voor een SKX neer moest tellen, dus ik snap wat end-links, solide schakels en gefreesde sluitingen moeten kosten.
Ik weet het niet, man. De Tstutoya van Citizen moet ook al gauw 450 Euro op gaan leveren als ik de berichten goed lees. Ze worden nochthans in de VS geĆÆntroduceerd voor die prijs, dus Europa zal volgen. Intussen is de Orient Kamasu ook 335 pietermannen in de handel.
En ook daar zijn afkortingen genomen bij de productie, dus ik denk dat de tijd van de sub 200 ballen horloges gewoon voorbij is. Een brood kost ook geen stuiver meer, en een litertje zonnebloemolie heb je ook niet meer voor 69 cent.
Je hebt gelijk, maar de 5kx voelt nog steeds een beetje als een goedkope shitter, terwijl sommige van de vreselijke San Martins of andere meuk toch meer waar voor je geld bieden.
Tja, voor mij geldt dat zodra ik zoān merkje op andermans design zie prijken ik het een shitter vind. En ik wil ook niet weten hoe ze gemaakt worden, verder.
- gewoon online te bestellen. Leest Swatch ook mee
Pracht moonswatch en lekker staal.
Toch ook maar eens kijken.
Eens, maar als zij het kunnen voor 1/3 van de prijs van een 5kx, waarom kan Seiko het dan niet voor 2/3 van de prijs.
Corporate Governance, verantwoord ondernemen, medewerkers belonen, en het feit dat ze het product moeten ontwikkelen en ontwerpen? Het feit dat ze in internationale service organisatie hebben die garantie afwikkelt in het land waar je bent? Of misschien het feit dat je over tien jaar nog een reserve onderdeel of glaasje kunt gaan vinden bij die mensen? Zou dat het kunnen zijn?
Ik vind dat je een nogal rare kijk op bedrijfsvoering hebt wanneer je Chinees jatwerk uit schimmige bron als maatstaf neemt.
Eigenlijk is deze discussie naar mijn smaak net zo kansloos als dit hele topic. Seiko levert naar eer en geweten een eerlijk product tegen een eerlijke prijs, en wat ze er uit deze hoek voor terug krijgen vind ik eigenlijk gewoon laakbaar.
Je hebt gelijk, ik stop met moeilijk doen. Maar zou het uiteraard waarderen als Seikoās goedkoper zouden zijn.
ā¦maar voor 89
En toch voel ik geen reden om naar een Lidl te gaan.
Ik weet niet waarom. Ik kom gewoon niet graag bij Lidl. De Suikervrije drop van Aldi is wel uitstekend.
Oud geld zeker?
Vallen Steinhart horloges ook onder de Dungeon categorie?
Ik was nog niet echt bekend met dit merk, maar zag een Submariner hommage(?) voorbij komen die qua looks niet veel verschilde van het origineel en daarmee in doel/intentie idem dito is aan het onderhavige horloge en zijn hommage voorbeeld uit dit topic.
Yep, 100% dungeon met ketening.
Steinhart maakt rocksolid kopietjes van alle Rolexen in ieder geval.
Voorbeeld
De hele dungeondiscussie is totaal irrelevant.
Sinds het allereerste horloge maken merken elkaars modellen na.
Wie daar problemen mee heeft is ongeschikt voor deze hobby.
Eens!
Ik vind de selectieve verontwaardiging altijd erg grappig als het gaat om namaak/kopie/hommage. Het ene merk wordt erom geprezen (bv Tudor, Squale) en anderen worden afgezeken (bv Steinhart of de Chinese varianten). Zolang het originele merknaampje er niet opstaat is het oke wat mij betreft.
De enige (tijdelijke) verschillen waren technisch en onzichtbaar.
Was het patent eenmaal verlopen dan sprong de concurrentie er dezelfde dag nog bovenop.
Neem bijvoorbeeld het Felsa patent van de bidirectional automatic winding uit 1942, de Bidynator.
Elke automatic werkt nu volgens dit principe, maar de dungeon puristen hoor je er niet over.
Ik denk dat de San Martin, Tactical Frog, Heimdallr en ook Pagani voor de meesten van ons:
-
kennis laten maken met een model. Grootte, kleur, gewicht, stijl etc. Bevalt het? Heb je de centjes ervoor (over) dan kun je het āorigineelā aanschaffen.
-
genoeg HF-ers die een godsvermogen aan horloges hebben en net dat ene beatertje, zomerhorloge of voor de fun/afwisseling 1 van bovenstaande merken halen.
Wat ik wel grappig vind is dat van alle homages en ācopieenā deze pagani alaska nog best een eigen smoel heeft.
Het zijn allemaal design elementen van andere speedmasters. Maar hoe ze in deze pagani zijn samengebracht geeft het een beetje greatest hits compilatie idee op een positieve manier.
En van vele copieen of hommages zou ik deze niet snel verwarren met een omega.
En ook doordat hij best een eigen smoel heeft komt het mij ook niet echt over als een āik wil een echte maar die kon ik niet betalenā horloge.
Prima samenvatting Pim van deze PD Alaska.
Ik snap hier echt geen hol meer van: Als je een jaar geleden zei dat je een Pagani had gekocht , kreeg je heel het forum over je heen want hoe durf je. Nu doet men ineens alsof Pagani de nieuwe Rolex is.
Anyway, ik heb mijn Pagani GMT met Pepsi bezel nu 2 jaar in bezit en draag hem nog regelmatig. Goed horloge voor weinig geld.