Haha ik zag het.
Hmm dat ben ik echt totaal niet met je eens. De wijzerplaat van een NY is echt veel mooier opgemaakt dan een SKX. Ook de kastafwerking vind ik net even beter, net als de kroon.
Maar eigenlijk refereerde ik aan Citizen in het algemeen en niet direct aan een NY. Ook zoals eerder gemeld in dit topic is het met de QC beter in orde bij citizen. Iets wat voor mij ook in direct verband staat met afwerking. Ik heb meerdere Seikoās gehad en ook meerdere Citizens en ik vind elke keer weer dat citizen net even die extra edge heeft.
Op de dag dat ik een The Citizen Chronomaster met een rice paper dial en licht-aangedreven high performance quartz koop om naast mān GS quartz te leggen ga ik die vergelijking nog eens met macro lenzen maken om te zien of dat zo is.
Merk op: Citizen kennende sluit ik het niet uit.
De NY serie doet het echter niet vanwege de wijzers en de enorme camel toe op de 00040 serie. Wellicht doen de nieuwe het beter, maar in de tussentijd heb ik zin in een Orient Mako III in het rood, want alles wat ik daarvan zie doet me vermoeden dat Orient het beter doet dan allebei in de 200-250 Euro range met het huidige aanbod. Inclusief erg straffe wijzerplaat en saffier (!) als standaard.
Misschien kunnen we ze eens een keer naast elkaar leggen? Ben wel benieuwd eigenlijk.
Heb alleen een SKX 007 om hem naast te leggen maar daar is op de kast na niets origineels meer aan.
Moet eigenlijk naast een mini Turtle.
Leuk topic. Mijn dank daarvoor. Ik heb het niet zo op turtle-kasten, maar deze oogt inderdaad aantrekkelijk, dus voor deze kan ik door de knieƫn gaan; dat heeft trouwens ook met de prijs te maken
Als verstokte duiker fan heb ik zowel de ny-0040 in , blauw, zwart en full lume gehad, alsmede de skx007 en skx011.
Mijn beleving is als volgt:
Bezel, klikt mooier bij seiko, 120 vs 60 kliks.
Kroon, kon ik bij seiko beter uit en indraaien, bij de ny00040 was t gewoon minder prettig en meer gepiel.
Lume is gelijk, allebei even zichtbaar.
De seiko tikt minder precies op de indexes, iets wat de citizen beter doet. Qua nauwkeurigheid won de citizen het iedere keer van de 7s26 van de seiko. Lees 30 seconden afwijking per dag is min of meer normaal voor de skx. Afhankelijk hoe je hem in de nachtelijke uren neerlegt. Wellicht gewoon mazzel, ik hoor ook over skx-en die erg precies lopen.
De wijzerplaat van de ny-0040 vond ik mooier.
Qua kleurstelling en wijzers vond ik de skx007 mooier. het oranje accent op zwart is erg fraai vond ik.
In de tijd dat ik nog sliep met mijn klokje om, is de ny-00040 een paar maal stil blijven staan als ik erop ging liggen. De skx heeft dit nooit gehad.
Bij alledrie ny-0040 heb ik dit ervaren overigens.
De skx-007 is makkelijk te modden, bezels, inlays, er is meer voor te koop.
PS, mini turtle is onderweg, dus binnenkort kan ik die ook meenemen
Volgens mij is de QC van zowel Seiko als Citizen redelijk op orde gezien het prijsniveau en - niet te vergeten - de beoogde doelgroep. Slecht een te verwaarlozen percentage kopers maakt macrobeelden of let überhaupt heel precies op de uitlijning of dat de kroon exact midden tussen de crown guards zit. Het zijn degelijke, goed ontworpen horloges die met zo min mogelijk concessies op zo goedkoop mogelijk wijze in enorme massaās worden geproduceerd.
Eigenlijk vreemd om ze dan tegen het licht te houden als ware het PPās.
Mijn ervaringen met zowel Seiko als Citizen zijn een waanzinnige bang for the buck waarbij dit in het verleden nog meer bang was dan nu.
En ik vind - met alle respect voor de mini turtle hype die hier rondwaart - de SKX een icoon die of dat niet gekilled hoeft te worden.
Nu heb ik de NY nooit in handen gehad, wel meerdere Citizen duikers en ook mijn indruk is dat Citizen in dezelfde prijsklasse als de SKX toch wel beter presteert. Betere QC (uitlijning!), bezel met veel minder speling etc. Het voelt gewoon net ff beter.
Toch heb ik mijn Citizen duiker de deur uit gedaan
Want de SKX blijft toch meer een cult klassieker
Dat of wat, ik voel die niet.
Hoe dan ook heb je natuurlijk gelijk. En dat niet killen van SKXāen doe ik het liefst door ze niet evident te modden.
EƩn van de weinige mooie mods, wat mij betreft, die je daar laat zien. Maar ik blijf het raar vinden om een cult klassieker dat aan te doen. Aan de andere kant heb ik dan weer de chutzpah om 'm op leer te knikkeren.
Ik moet wel zeggen dat @mr_brakke toch wel een snaar raakt. Deze SKX009 heb ik voor 140 (!) ballen van eGlobal getrokken, en er is weinig mis mee. Voor dat geld heb ik de euvele moed niet meer om over QC te gaan nitpicken.
Aha, daarom hebben we deze nog Stock, behalve de bracelet
Laat deze lefgozer dat nu ook durven op een Hirsch Mariner dat dan weer wel
Vrolijke HF vrienden, is de blauwe mini turtle ook standaard leverbaar op staal dat jullie weten?
Dacht van nietā¦
Kon het zelf ook niet zo snel vinden. Gelukkig is er Strapcode
Nope.
Alleen op trekdrop rubber. De zwarte is wel op staal standaard meen ik.
Bedankt! Die Mariner wilde ik net even IRL zien naar aanleiding van de discussie met @HansT, en inderdaad ik zoek iets zonder veel padding voor de Squale.
Ik houd niet van rubber, maar die standaard strap van die Turtle is dermate goed gebouwd en comfortabel dat ik zelfs overwoog 'm te dragen. Eerlijk is eerlijk.
Die Mariner is overigens flink opgedonkert (is dat een woord?) na gebruik/ contact met water.
Ah. Dat doen de Modena en de Performance dan beter, die zijn kleurvast.
In dit geval heb ik er geen bezwaar tegen, in tegendeel. Soms oogt dat watervaste leer wat kunstmatig in het begin nu is het gewoon leer met patina geworden
Verreweg de meest comfy band die ik ooit had. Mijlen beter dan de Isofrane, die bewierookt wordt en waar de goudprijs van lijkt af te hangen. Die vind ik echt totaal RUK. ās Avonds na het ontkoppelen kon ik altijd dammen op de pols, zo veel bulten van vel dat uit die brievenbusopeningen puilde. Zo. Dat luchtte op en goed ook. Bedankt voor het ter beschikking stellen van ruimte om mijn hart te luchten, oh onvolprezen HF.