NA: de Straum Opphav Damascus. Een (S)traum van een horloge! 🔹

Beste HF’ers,

Noorwegen, het land van 1001 Fjorden, gletsjers, natuurschoon en Vikingen.
Geen land waar je snel denkt aan een eigen (luxe) horloge, althans ik niet.
Maar toen…

Straum
Straum, een jonge en onafhankelijke Noorse microbrand. Gerund door twee enthousiaste horlogefans Lasse en Øystein uit Oslo.
Hun line-up bestaat uit één basismodel uitgevoerd in drie types.
De Rastarkalv is een zeer gelimiteerde uitvoering met een wijzerplaat van 3300 jaar oud hout. Hiermee is het voor Straum allemaal begonnen, dit type is overgens volledig uitverkocht.
De Opphav is wel verkrijkgbaar en wel in vier kleuren; wit, zwart, groen en blauw. Daarnaast heeft men keuze uit twee kastuitvoeringen, in normaal staal en damaststaal… daarover later meer.

Design
Volgens Straum zijn de horloges geïnspireerd op “rimpelingen op een meer, een gletsjer, en de zeebodem. Opphav vangt de texturen van de rauwe Noorse natuur in een vat gemaakt van staal en saffier”.
De marketing is prima :wink:

Opphav
Volgens mij zag ik de Opphav voor het eerst voorbijkomen in het topic “Microbrand Only” en was gelijk onder de indruk. Wat een prachtige wijzerplaat!
Na een Google search vond ik de website welke er gelikt uitziet… vanzelfsprekend ziet het horloge er hier nóg beter uit!
De Opphav met blauwe plaat, wow! Die moet het écht worden!

(Bron: Straum website)

Maar helaas is de Opphav gelimiteerd tot 500 stuks totaal (125 stuks per kleur) en de blauwe is al uitverkocht.
Toen viel mijn oog op de Opphav Damascus. Eigenlijk helemaal identiek aan de “gewone” Opphav maar dan is de kast uitgevoerd in damaststaal. Deze is eigelijk nóg meer wow!
Met een totale oplage van slechts 250 stuks hoefde ik er niet veel langer meer over na te denken en heb ik de bestelling rondgemaakt.

Damaststaal
Voor degene die het niet weten; damaststaal ofwel gedamasceerd staal is een klassiek staalsoort, oorspronkelijk afkomstig uit India.
De korte uitleg is dat men twee staalsoorten, de één met een hoog percentage koolstof en één met een laag percentage koolstof samensmeedt in lagen, opgebouwd als een soort spekkoek.
Door deze samensmeedde lagen herhaaldelijk te vouwen en opnieuw te smeden ontstaat een zeer flexibel en sterk staal met het kenmerkende uiterlijk, ideaal voor bijvoorbeeld zwaarden en messen…
(Wikipedia biedt meer info)
Functioneel dus geen toegevoegde waarde voor een horloge maar het ziet er bijzonder gaaf uit!
Bovendien is ieder horloge, naast de unieke nummering, ook uniek in uiterlijk.

Wijzerplaat
De wijzerplaat is hetgeen ik eigenlijk voor ben gevallen, geweldig! Zeker in natuurlijk- en zon licht is de gelakte wijzerplaat door de bijzondere structuur onder elke hoek anders.
De uurmarkers op de even uren zijn langer dan de oneven uurmarkers, dit geeft de bijzondere wijzerplaat erg veel diepte. Daarnaast is de “minute track” lager geplaatst dan de wijzerplaat waardoor deze lijkt te zweven!
Noorse Grand Seiko?

Uurwerk en caseback
Het uurwerk is eigenlijk niets bijzonders. Een Zwitsers Sellita SW200-1 (no-date) werkpaard in Elaboré uitvoering.
Aan de caseback hebben ze echter wel veel aandacht besteed!
Twee vensters van saffierglas laten het uurwerk zien met in het midden een 3D motief met Noorse fjorden. Ook is het gelimiteerde serienummer tot 250 stuks gegraveerd.
Nice!

Band
Eigenlijk draag ik al mijn horloges op staal, met mijn polsomtrek van zo’n 21,5-22 cm is dit voor mij de meest comfortabele optie… zeker omdat ik bij horloges op een leden band vaak ben aangewezen op het “laatste gaatje” in de band.
Dit was dus een “gok”, ik kan immers altijd een langere band laten maken door iemand op het forum.
Blij verrast was ik dat deze band me gewoon past… op het “derde gaatje” welteverstaan. Waarschijnlijk biedt de band wat meer ruimte door de naar beneden gebogen lugs.

De band is overigens “bijzonder” door de aansluiting op de kast. De breedte van de band is een dikke 25mm (!) maar tussen de lugs slechts 22mm zodat ook niet originele banden gewoon passen. De band meet 20mm bij de gesp.
Kwalitatief is de lederen band is overigens uitstekend. De quick-release bandpennen zijn ideaal om zonder schade aan de kast de band te wisselen.

Dubbele lug holes
Waar ook over is nagedacht is zijn de dubbele lug holes!
Zelf had ik hier niet eerder over gehoord maar na een on-line search blijkt dit niet uniek te zijn, handig is het echter wel als je graag je horloge op een nato-strap draagt.

Stalen band
Begin 2023 komt een stalen band beschikbaar. Los leverbaar voor €329,-
Ziet er mooi uit echter ook flink aan de prijs! Daarnaast ben ik nog niet overtuigd of dit een goede match zal zijn met het staal van de Opphav Damascus.

Enfin
Ik ben bijzonder in mijn nopjes met mijn NA, dat moge duidelijk zijn.
Afgelopen woensdag, toen mijn Straum werd geleverd, was het nog zonnig weer en heb ik wat mooie plaatjes getracht te schieten met mijn iPhone.
De Opphav werd overigens in box geleverd met lederen travel case, certificaat en boekje met prachtige plaatjes en integraal de gebruiksaanwijzing. Nice job!
Straum website: https://www.straum.co

Eigen foto’s

160 likes

Vet! Ik heb er ook een paar keer naar gekeken. Geniet ervan :ok_hand:

2 likes

Heel gaaf hoor! En de prijs valt me eigenlijk nog best mee. Heel veel plezier met je nieuwe aankoop :+1:

1 like

Had nog nooit van het merk gehoord, maar super mooi vooral die wijzerplaat :ok_hand:t2:

2 likes

Oef. Heel mooi! Geniet ervan!

1 like

Mooi man.
Veel plezier ervan.

1 like

Schitterende aanwinst :ok_hand:Een fijne review hieruit blijkt weer eens dat er meer is in de horlogewereld …dank voor het delen en veel plezier ermee :+1:

1 like

Prachtig, uniek horloge. Ik kan me voorstellen dat je er blij mee bent. Goed verhaal overigens.

1 like

Bijzondere verschijning! Er is vanalles te zien. Heel fraai :ok_hand:

1 like

Ik kende het merk nog niet maar dit ziet er mooi uit :ok_hand: Gefeliciteerd met de aanwinst

1 like

Serieus gaaf!!!

1 like

Bijzonder horloge. Kende het merk nog niet. Goed verhaal. Gefeliciteerd met deze prachtige NA. Geniet ervan

1 like

Mooie NA!

1 like

Die wijzerplaat maakt het horloge, erg tof en uniek! Hoe is de uitlijning van de opgelegde indices t.o.v. de minute track bij jouw horloge? Die scheen bij de eerste horloges wat minder te zijn, maar is als het goed inmiddels verbeterd.

In ieder geval gefeliciteerd en geniet ervan!

2 likes

Helemaal zoals het hoort… keurig uitgelijnd :ok_hand:t2:

1 like

Echt heel mooi, en nog relatief te betalen ook. Prachtig, veel plezier ermee!

1 like

absoluut een prachtig horloge
draag hem met plezier

1 like

Kende het niet , wel mooi , proficiat

1 like

Nog niet eerder gezien. Prachtig horloge :+1::+1:

1 like

Van harte en dank voor het mooie topic :ok_hand:

1 like