Eergisteren heb ik mijn nieuwe NA mogen ophalen. Dit horloge zwierf al een jaar rond in mijn hoofd en ondertussen was er al een hoop zwaarder horlogegeweld bijgekomen in de collectie. Deze bleef echter altijd hangen en vroeg of laat moest hij er komen. Ik kwam dan ook deze week een marktplaats advertentie tegen en toen wist ik dat ik nu moest toehappen. Ik had namelijk al een jaar lang een melding uitstaan en dit was de eerste keer dat hij daadwerkelijk afging!
Na anderhalf uur heen en weer rijden op een druilige dinsdagavond had ik hem dan eindelijk. De Hamilton Khaki Field Murph 38mm.
Natuurlijk bekend van de film Interstellar, wat tevens mijn favoriete film is, maar dan in 38 millimeter. Ja, ze hebben de morsecode weggehaald op de seconds hand, maar in de film zat dat er toch ook niet op! Dat had ik al vrij snel voor mezelf goedgepraat.
In mijn ogen zijn de meeste field watches te saai en te simpel (sorry), maar deze heeft voor mij ook iets elegants. De cathedral hands, de toch wat bochtige arabische cijfers en de beige op zwarte look geven hem een eigen, speels karakter. De 38mm versie is wat mij betreft dan ook een schot in de roos want hij ligt echt heerlijk stevig op de pols en valt met zijn 11mm dikte ook makkelijk onder je mouw.
Kortom, echt een fantastisch horloge. Ik heb de intentie om hem (voor zover ik iets doe wat in de buurt komt) als field watch te gebruiken en gewoon overal mee naartoe te sleuren. Vakanties, avondjes uit, teamweekend en dat soort onvoorspelbare taferelen. Een krasje geeft hem misschien alleen nog maar meer karakter.
Is het dan alleen maar hosanna en de vlag uithangen?
Nee, dat toch niet. Het lijkt mij logisch dat een field watch altijd goed leesbaar moet zijn. Ik had het online al wel gelezen voordat ik hem kocht, maar de AR coating (onduidelijk of die er uberhaupt is) is echt slecht en het saffierglas spiegelt enorm veel licht (zie foto hieronder).
Vandaar dat ik de hulp van de kundige HF’ers wil inschakelen! Zijn er hier mensen die weten of dit saffierglas te vervangen is met een glaasje wat wel volledig gecoat is? En wie/waar dit zou kunnen? Ik wil eigenlijk wel graag een vrijwel exact hetzelfde glaasje met dezelfde bolling etc. Coating toevoegen vind ik ook prima, maar ik las hier laatst ergens dat dat veel gedoe is vergeleken met een nieuw glaasje.
Als het niet kan is er ook geen man overboord, het blijft een geweldig ding. Het zou hem alleen nét dat laatste zetje geven om in mijn ogen perfect te zijn.
Ik hoor graag jullie ideeën, meningen etc.
Bedankt voor het lezen!
Ondanks de waardeloze AR is het horloge wel goed af te lezen. Je hebt er eigenlijk alleen last van bij het maken van foto’s. Ik snap dat je nu natuurlijk wel veel foto’s wilt maken.
Lekker zo laten is mijn advies. Nieuw glaasje kan altijd nog.
Proficiat met je nieuwe aanwinst. De ‘Murph’ blijft ook nog altijd in mijn hoofd spoken.
Ik zou het glaasje ook zo laten. Of toch zeker niet te snel beslissen. Kijk het een aantal dagen aan en beslis dan.
Veel draagplezier.
Ik vind deze ook leuk maar ook het glas hield me steeds tegen. Naast de slechte coating vind ik een gebold glas op een fieldwatch misstaan. Als het vervangen wordt, zou het plat moeten zijn.
Verder wel leuk ding!
Je was mij net voor. Ik zag die advertentie ook, checkte bij de verkoper en gaf aan dat ie net voor mijn neus verkocht was.
Gelukkig zijn gloednieuwe op C24 niet veel duurder dan jij nu betaald hebt maar hoe dan ook is het een geweldig horloge wat je voor een mooie prijs hebt gekocht.
Mooi hoor! Veel plezier ermee! Volgens mij heb ik dezelfde zoekopdracht op marktplaats
Interstellar was een fantastische bioscoopervaring destijds, een film die echt bleef hangen en ik daarna nog zeker twee keer zag. Geweldige muziek ook van Hans Zimmer, het tikken elke 1.25 seconde als ze op de “waterplaneet” zijn is gelijk aan één dag op aarde! Tijd is relatief…