De strijd tussen Seiko en Citizen is er altijd geweest en die gaat onverminderd door. Die gezonde rivaliteit zorgt ervoor dat beide merken blijven innoveren en de mooiste horloges uit de JDM wereld blijven presenteren. En als liefhebber geniet ik daar natuurlijk volop van.
Na toppers als de Casio Oceanus en de Citizen Kuroshio ’64, was het nu tijd voor een nieuwe ster aan mijn pols: de Citizen NB1050 Blue Dial met in house gemaakte calibre 9011 uurwerk met 28.800 trillingen per uur ( 4Hz ). Niet voor niets wordt dit model ook wel de “SARB-killer” genoemd.
Er is hier op het forum al veel lovends over geschreven en terecht. Het is simpelweg een topklasse horloge met een kastdiameter van 38mm en kastdikte van ca. 10,5mm, tot in elk detail uitstekend afgewerkt
Een musthave uit Japan. En ben je toevallig daar? Dan is het absoluut de moeite waard om deze beauty mee te nemen zeker gezien de prijs, die in de buurt ligt van een Citizen Tsuyosa.
Een NB veegt de vloer aan met een Tsuyosa. In alle opzichten beter.
Maarreuh…gefeliciteerd man, top aanwinst. Heb er al jaren eentje, kijk ook al jaren stiempies voor wat anders, maar er is niets wat deze kan vervangen of iets toevoegt.
Alleen de wijzers vind ik wat ielig, thats it. Voor de rest voor mij perfect.
ongelooflijk hoe dat je mij weer warm krijgt voor zo’n mooi exemplaar
een jaar geleden zou ik zo maar ergens op de bestelknop hebben gedrukt om ook zo’n beauty te bestellen
doch kan het niet altijd zo snel gaan, maar wie weet ik blijf wel kijken
draag jij hem nu maar met plezier
Nu is Seiko zelf de SARB killer omdat ze de SARB gewoon de nek om hebben gedraaid, dus dat is een beetje mosterd na de maaltijd.
Of ik vind dat dit een SARB killer is? Tja, eerlijk is eerlijk, het zit in dezelfde ballpark. Ik vind het saffier van de Citizen “beter” in die zin dat SARB saffier altijd wat flets was, maar aan de andere kand vind ik Dauphine wijzers toch wel echt mooi. Maar de wijzers van deze Citizen zijn weer mooi afgewerkt. Kortom: Allebei mooi op hun eigen manier.
En deze is blauw, wat de SARB nooit had, bij mijn weten. Ik laat me graag corrigeren.
Dat gezegd hebbende: Mooie NB1050! Gefeliciteerd! Hulde!