NA: Een Nomos en hoe een spec sheet niet alles zegt

Ik heb er maanden op moeten wachten, maar hij is er eindelijk. De Nomos Metro Gangreserve. Niet de nieuwe 41mm update, de originele Metro.

Als je alleen naar de specs kijkt denk je “wat is dit voor troep?” Een handopwinder, miniscule 37mm kast, lelijke power reserve indicator, celeste en rode accenten, NIET EENS EEN QUICKSET DATUM!? Kan nooit goed zijn. Thanks, but no thanks. Neem gewoon de standaard Tangente. Wie koopt zoiets?

Nou, ik. En laat me je uitleggen waarom.

Dit is geen Bauhaus meer, dit is beginnen met de Bauhaus regels en ze expres overtreden. Omdat het kan. Omdat je ook eens iets anders wil.
Neem de power reserve. Dat is geen wijzer die netjes symmetrisch ]in het midden staat, hij staat ergens rechts, bijna willekeurig. Niet alleen dat, maar hij draait rond afhankelijk van de veerspanning en staat nooit op dezelfde plek (zie https://youtu.be/xVkNCzpXAxQ?t=234).
De celeste en rode accenten zijn super raar, maar werken fantastisch in combinatie met de gigantische hoeveelheid negatieve ruimte op de wijzerplaat. En door die gigantische ruimte is 37mm een prima maat.
De lugs zijn draadvormig en lijken helemaal door de band heen te gaan. De bandaanzet is zelfs 16mm terwijl de band 18mm is om dat effect te versterken. Bedenk wel dat daarom de standaard 18mm bandjes met quick release springbars niet passen. Je moet 16mm springbars gebruiken.

Dan het uurwerk. Ja het is een handopwinder, maar het is er een gemaakt door Nomos zelf met hun eigen swing system. En hij is dun, maar 2.8mm. Het design is overduidelijk Duits, met de balance cock en driekwart mainplate. Het enige wat hij nog mist is de geschroefde jewels en afgewerkte balance cock, maar voor deze prijs is dat te verwachten. Dit is geen Zwitserse import. De aftwerking is eenvoudig, maar erg goed.

En ondanks die maffe accenten is het nog een strap monster ook! Baby blauw, groen, bruin. Alles kan. Kijk maar:

Dus kijk een keer verder dan de specs, welke modellen populair zijn en wat je denkt dat wel of niet werkt. Dit is in mijn ogen de Nomos en een fantastisch voorbeeld van een goed, modern ontwerp. Maar inderdaad, hij heeft geen quickset datum.

93 likes

Blijft een topper!

Goed verhaal :+1::ok_hand:

1 like

Helemaal een foto van het uurwerk vergeten!

5 likes

Niet mijn smaak (bauhaus is niet mijn stijl), maar tis wel mooie kwaliteit.

Mooi uurwerkje ook :ok_hand:

Super cool, heel enthousiast geschreven en echt leuk om te lezen. Gefeliciteerd met deze prachtige eigenzinnige NA. :partying_face:

1 like

Ik moet eerlijk zeggen dat ik over het algemeen eerst kijk hoe een horloge eruit ziet en dan pas naar de spec sheet :innocent: En als het uiterlijk mij niet aanstaat hoef ik de spec sheet niet te bekijken want dan gaat het hem niet worden. En bij deze Nomos zou ik aan die spec sheet ook niet toegekomen zijn :wink:

Maar evenwel dank voor het delen en gefeliciteerd met de aanwinst; het is in zeker geen 13 in een dozijn :+1:

1 like

Ik ook, maar ik lees online heel veel mensen zeuren bij lelijke horloges dat ze zo veel ‘value for money’ hebben. Daarnaast maakt het contrast het interessant om te lezen ipv dat ik een droog verhaal ga ophangen.

2 likes

Goed punt; er worden inderdaad genoeg lelijke horloges goed gepraat aan de hand van de spec sheet :smile: :smile:

En wat betreft je verhaal: ik heb het van begin tot eind gelezen, dus het was zeker interessant om te lezen, ik haak nog wel eens halverwege af :blush:

2 likes

Goed verhaal, zo heb ik er nog niet eerder naar gekeken. Een paar weken geleden in Duitsland deze ook om de pols gehad maar de meeste van de ontwerpkeuzes en details waren me ontgaan :sweat_smile:

Geniet van je prachtige nieuwe horloge! :slight_smile:

2 likes

Gaaf, geniet ervan! Ik ben zelf in de markt om een Orion eens te proberen, ik vind het een bijzonder fraai merk.

Als het goed is wel “semi” quickset (is dus nog steeds geen quickset :wink: ). Maar controleer vooraf even of onderstaande ook voor jouw model geldt.

You can set the date by winding the hour hand between eight and one o’clock. For example, if you need to change your watch from the 1st to the 16th September—perhaps after it spent the holidays tucked away safely in a drawer—then you don’t have to wind the hands 30 times around the dial. Start by simply setting the watch to one o’clock the next day, which will change the date. Then wind the hands counterclockwise to around eight thirty in the evening. Now you can wind clockwise to one o’clock, which will change the date again.
Taking care of your watch | NOMOS Glashütte (nomos-glashuette.com)

1 like

De Metro is inderdaad het model waar Nomos de “quirky” toer opgegaan is, met kleur en meer speelse designelementen. Heel leuk model!

En die date, ach, dan geniet je weer even van je horloge terwijl je hem goed zet. De wijzers van mijn Tangente draaien ook enorm snel, dus ik kan me voorstellen dat het wel vlot gaat :blush:

Loopt die van jou ook bizar precies? Geniet ervan alleszins!

Dit is het het ‘vroegah’ ook ging voor quickset bestond. Is geen semi quickset.

Geen idee wat de stated accuracy is, maar de mijne zit tussen de +16 en +22 op de timegrapher. Dus nee, helaas.

2 likes

Bauhaus is aan mij niet besteedt, en zoals altijd een kwestie van smaak.
Gelukkig zijn er liefhebbers voor elk ontwerp, het zou anders wat saai worden in deze wereld.

Toch leuk om te lezen dat jij er erg blij mee bent en ik wens je veel draagplezier.

Ah, dus het is geen garantie. Ik heb geen timegrapher, maar mijn alpha uurwerkje wijkt zeker niet meer dan een paar seconden af per 24u. Ik draag hem alleen niet vaak langer dan een paar dagen achtereen :blush:

Ik draag mijn horloges sowieso max 3 dagen achtereen. Voor mij is nauwkeurigheid niet zo’n issue. Als ik echte nauwkeurigheid wil pak ik m’n quartz GS wel. Heeft ook een paar seconden afwijking, maar dan per jaar.

1 like

Klopt zeker, het hindert mij ook niet vaak als ze wat afwijken.

Leuk ook hoe het zo’n bandenswapper is!

Prachtig horloge, prachtig merk! Veel plezier ermee!

Bijzonder en tevens goede uitleg, toffe aanwinst!

1 like

Bijzonder horloge en mooie uitleg, enjoy!

1 like