Ik heb er maanden op moeten wachten, maar hij is er eindelijk. De Nomos Metro Gangreserve. Niet de nieuwe 41mm update, de originele Metro.
Als je alleen naar de specs kijkt denk je “wat is dit voor troep?” Een handopwinder, miniscule 37mm kast, lelijke power reserve indicator, celeste en rode accenten, NIET EENS EEN QUICKSET DATUM!? Kan nooit goed zijn. Thanks, but no thanks. Neem gewoon de standaard Tangente. Wie koopt zoiets?
Nou, ik. En laat me je uitleggen waarom.
Dit is geen Bauhaus meer, dit is beginnen met de Bauhaus regels en ze expres overtreden. Omdat het kan. Omdat je ook eens iets anders wil.
Neem de power reserve. Dat is geen wijzer die netjes symmetrisch ]in het midden staat, hij staat ergens rechts, bijna willekeurig. Niet alleen dat, maar hij draait rond afhankelijk van de veerspanning en staat nooit op dezelfde plek (zie https://youtu.be/xVkNCzpXAxQ?t=234).
De celeste en rode accenten zijn super raar, maar werken fantastisch in combinatie met de gigantische hoeveelheid negatieve ruimte op de wijzerplaat. En door die gigantische ruimte is 37mm een prima maat.
De lugs zijn draadvormig en lijken helemaal door de band heen te gaan. De bandaanzet is zelfs 16mm terwijl de band 18mm is om dat effect te versterken. Bedenk wel dat daarom de standaard 18mm bandjes met quick release springbars niet passen. Je moet 16mm springbars gebruiken.
Dan het uurwerk. Ja het is een handopwinder, maar het is er een gemaakt door Nomos zelf met hun eigen swing system. En hij is dun, maar 2.8mm. Het design is overduidelijk Duits, met de balance cock en driekwart mainplate. Het enige wat hij nog mist is de geschroefde jewels en afgewerkte balance cock, maar voor deze prijs is dat te verwachten. Dit is geen Zwitserse import. De aftwerking is eenvoudig, maar erg goed.
En ondanks die maffe accenten is het nog een strap monster ook! Baby blauw, groen, bruin. Alles kan. Kijk maar:
Dus kijk een keer verder dan de specs, welke modellen populair zijn en wat je denkt dat wel of niet werkt. Dit is in mijn ogen de Nomos en een fantastisch voorbeeld van een goed, modern ontwerp. Maar inderdaad, hij heeft geen quickset datum.