NA: Is het een diver, is het een dresser? Nee, het is de Nomos Club!

Wij mensen houden van hokjes, ook met horloges. Divers, dressers, fliegers, alles wordt in standaard categorieën geplaatst.

Maar sommigen hebben daar lak aan. Zoals Nomos. Ik hou ook niet van hokjes. Hokjes delenda est!

Voor degenen die het nog niet hadden begrepen, ik hou niet van standaard. Nooit gedaan. Ik heb geen tv abonnement, heb m’n motorrijbewijs gehaald voor m’n auto en doe qua horloges expres niet mee met wat populair is. Je zult mij nooit zien meedoen met ‘speedy tuesday’ bijvoorbeeld. Niet omdat ik nou zo edgy ben of mezelf beter acht dan anderen, maar omdat ik snel uitgekeken raak op dingen die ik vaak zie.

Dus wat draag je dan als horloge? Nou, dit:

Dit is de Nomos Club Neomatik Atlantik. 37mm, 20 bar waterdicht, in-house automaat en een afgrijselijk ingewikkelde armband met belachelijke toleranties.

Is het een diver? Niet echt, hoewel hij de juiste waterdichtheid heeft zit er geen schroefkroon of divebezel op. Een dresser dan? Nee, ook niet, is hij veel te speels voor, zeker op de armband. Fieldwatch? Meh…
En dat vind ik er zo leuk aan, hij is nergens mee te vergelijken terwijl hij toch thuis is in veel situaties. Of het nu een net overhemd is of een lichtblauwe zwembroek met roze bloemen erop, de Nomos past erbij. Staal, leer, doe wat je wilt.

Ik hou van het contrast tussen de blauwe wijzerplaat en de stalen kast en rode secondenwijzer. Ik hou van de lachende walvis op de achterkant die je gerust stelt dat je ermee kunt zwemmen.

Ik hou van de bezel die veel dikker is dan je normaal ziet bij Duitsers maar toch perfect is qua verhouding. Ik hou van het eigenzinnige en toch overduidelijk Duitse uurwerk wat door de zichtbodem te zien is. En ik hou van dat hij mooi staat naast m’n Metro 1101 waar ik al eerder over schreef:
[NA: Een Nomos en hoe een spec sheet niet alles zegt]

Maar waar ik vooral van hou is dat Nomos iets heeft neergezet wat niet in de standaard hokjes past met alle risico’s van dien.

Het is fijn om te weten dat in een wereld waarin elke nieuwe release een homage of een back catalog ontwerp lijkt te zijn er nog steeds merken zijn die zelf iets kunnen toevoegen en niet alleen kijken naar de standaard hokjes.

95 likes

Prachtige NA. Gefeliciteerd!

1 like

Tof! Geniet ervan!

1 like

Mooi, van harte! Toch fijn dat ieder zo zijn eigen smaak heeft anders zou het een eentonige boel worden.

Ben ook benieuwd naar de band :smiley:

1 like

De band is een serie schakeltjes die allemaal CNC gefreesd lijken te zijn, in elkaar schuiven en met twee schroefjes geborgd zitten. Dus de schakeltjes schuiven niet alleen in elkaar, maar hebben ook rotatievrijheid over hun verbinding en zorgen zo voor het buigen van de band. Dit alles gebeurt zonder enige vorm van speling en daarom is dat ding zo duur. Ik als engineering nerd vind zoiets geweldig.

11 likes

Als non-engineering nerd begrijp ik er weinig van. Misschien wat pica’s?

Was ik net mee bezig te maken. Zie hierboven

Excuus zie nu de foto. Bijzonder!

1 like

Heel erg leuk horloge!

1 like

Ik mag jou wel. Gefeliciteerd met je club, fijne dingen wel. Ik noem ze casual sportswatches. Gewoon omdat ze een hokje moeten hebben :grin:

1 like

Heel erg mooi! Feli! Enjoy!

(Ooit komt hier ook een Nomus Club (Campus) )

1 like

Ja, die California dial is ook lekker onorthodox. Ik vond deze net iets leuker qua kleur en natuurlijk de zichtbodem.

1 like

Is gewoon een Omega band hoor :stuck_out_tongue_winking_eye:

7 likes

Illuminati confirmed!

Hele mooie Nomos, leuke NA. Gefeliciteerd

1 like

De mooiste Club, goeie keuze! Geniet ervan :+1::blush:

Hele mooie Nomos. Gefeliciteerd. Veel plezier ermee.

Tja, ik vind de Club goed in het hokje trench-watch / field watch passen, qua ontwerp. :slight_smile:

Maar joh, mooie aankoop. :+1: En groeten van z’n neven:

:wink:

Je enthousiasme voor het merk is niet alleen terecht, maar hopelijk ook aanstekelijk.

2 likes

Lekkere Nomos, veel draagplezier vn dit bandenmonster

3 likes

Mooie nomos. Veel plezier ermee.