NA: Professionele ingenieur™ reviewt de MoonSwatch™™™

Ok clickbait title, maar dit is ook een beetje een clickbait horloge, toch? Je koopt een Omega, maar krijgt een plastic Swatch. Of zit er meer achter? Ik zal als werktuigbouwkundige met real life ontwerpervaring de ontwerpkeuzes behandelen, kijken of dit horloge nou cool is of niet in mijn ogen en kijken hoe dit in mijn collectie van aparte horloges past. Ik zal sommige technische termen noemen maar ze niet definiëren om het verhaal niet te lang te maken, met uitzondering van het woord keramiek. Online zijn prima definities te vinden en ik neem aan dat iedereen wel iets kan Googlen.

Quartz
Laten we beginnen met de meest logische ontwerpkeuze. De MoonSwatch heeft een quartz uurwerk. Kan ook niet anders voor die prijs zonder er een Chinees Seagull ST1901 in te gooien, wat Swatch nooit zal doen. Mecaquartz had leuk geweest, maar ik weet niet of de Swatch group die in het assortiment heeft. Het is echter geen slecht uurwerk. Het heeft zelf vier steentjes, wat je niet snel ziet bij quartz uurwerken. Het jammere is dat dit uurwerk nooit een service zal zien, wat door de kast komt.

Biokeramiek
Die kast is van biokeramiek. Die term is in mijn ogen een bait and switch. Biokeramiek is namelijk een term uit de medische wereld waar het verwijst naar biocompatibiliteit; dat het materiaal niet op een nare manier met stoffen of weefsels in het lichaam reageert. Keramiek is per definitie een anorganische verbinding van elementen met metaalachtige eigenschappen en niet-metalen, dus de term heeft zeker waarde. Het verwijst niet naar of het materiaal beter voor het milieu is, terwijl Swatch het wel zo presenteert. Het gekozen keramiek is wel daadwerkelijk een biokeramiek en gelukkig Zirconia wat bioinert is en dus niet met je weefsels gaat verbinden. Meer over biokeramiek in de medische wereld: (https://www.sciencelearn.org.nz/resources/1776-bioceramics)

Het productieproces is, ik heb er geen ander woord voor, fascinerend. Echt waar. Normaal maak je keramiek door te sinteren, meestal van een poeder bij technische keramieken. Maar wat Swatch heeft gedaan is datzelfde poeder vermengen met plantaardige kunststof wat verwerkt wordt tot granulen met tweederde keramiek. Dit is veel hoger dan reguliere vezel composieten waar je blij mag zijn met een 50/50 verhouding.
Het resultaat is een materiaal wat veel sterker is dan regulier kunststof met uitstekende breuktaaiheid en buigsterkte, terwijl het minder bros is dan regulier keramiek. Een beetje zoals gewapend beton. Ook is dit gemaakt met een thermoplast en geen thermoharder waardoor het niet alleen in de reguliere spuitgietmachines gaat, maar ook nog eens daadwerkelijk te recyclen is. Dus niet zo miepen met je plastic, dit is een prima materiaal om horloges van te maken!

En ja, ik heb ook de afgebroken pushers gezien. Maar wat je moet bedenken is dat ontwerp altijd een combinatie is van vorm en materiaal. Je kiest je materiaal eerst, dan de vorm. Ik kan een monopusher van Super Duplex ontwerpen die nog eerder kapot gaat als je wil. Dit is een fout van de ontwerper die een te kleine wanddikte heeft gekozen, niet van het materiaal zelf.

Hier een filmpje over het productieproces. De video is een beetje cringe qua toon, maar er zit zeer goede uitleg in over wat het materiaal is en hoe de horloges gemaakt worden.

Allemaal erg cool, alleen jammer dat de kast uit één stuk is gemaakt en daardoor het uuwerk nooit een service zal zien en het recyclen van de MoonSwatch ontzettend ingewikkeld is. En ja, ik weet dat Swatch dit altijd doet met kasten, maar dit ondermijnt het anders prima onderbouwde duurzaamheidsverhaal en is weer minder cool. Swatch presenteert dit als een duurzaam horloge, dus moeten we het ook volgens die criteria beoordelen.

Cool Wall
Over cool gesproken, is dit horloge nou cool of niet? Als ik even Jeremy Clarkson’s Cool Wall erbij haal, dan zien coole auto’s er leuk en origineel uit, presteren ze goed en zijn ze breed bereikbaar en niet alleen voor de happy few. Oh en Jeremy moet er niet één hebben, dan vallen ze ook af.

De MoonSwatch is op veel van deze punten cool. Op papier dan. De bereikbaarheid is namelijk een issue en de reden dat ik er nu pas één heb. Ikzelf vind ook niet elke versie even geslaagd. De Mission to the Moon probeert namelijk wel heel erg op de Moonwatch te lijken met z’n staalgekleurde kast. De Mercurius variant heeft daar ook een beetje last van. Dit geeft deze twee juist een goedkopere look dan de gekleurde varianten als je het mij vraagt. De andere varianten zijn prima, ze doen niet alsof en hebben hun eigen look. Al vind ik de print van de Saturnus wel heel laag in resolutie. Mijn Mars heeft een paar design cues van Project Alaska, zonder er als een kopie ervan uit te zien. Ik vind dit een hele goede keuze en dit is daarom ook mijn favoriet van de elf.

Vergeet ook niet dat dit horloge alle juiste fonts, indices, afmetingen en verhoudingen heeft die de Moonwatch ook heeft. Dit komt de gebruikservaring enorm ten goede. Zie het als een F1 game. Je kan een mod installeren voor een zeer realistische sim, maar als je voor de race de exact zelfde graphics, fonts en achtergrondmuziek voorgeschoteld krijgt als je op TV ziet geeft dat toch een andere belevenis.

Over het algemeen, ondanks de negatieve kanten, vind ik de MoonSwatch cool. Je moet alleen een leuk kleurtje nemen.

Vreemdeling
Dat dit een aparte release is mag duidelijk zijn, maar hoe verhoudt de MoonSwatch zich tot andere excentriekelingen? Onderaan van links naar rechts een Swatch Clearly, de MoonSwatch, Een Nomos Club en voor de vorm een ‘echte’ Omega, een Constellation met pie-pan wijzerplaat.

De MoonSwatch met z’n Moonwatch kenmerken en Project Alaska hints is duidelijk serieuzer dan de Clearly, maar minder serieus dan de Club (die ook veel serieuzer is qua prijs, dat geef ik toe). De Omega is uiteraard helemaal een ander soort horloge. Maar, en dit is waarom ik deze vergelijking maak, samen zijn ze wel een heel leuk stel. Deze release is dé kans om eens wat variatie toe te voegen aan je monochrome collectie duikers zonder extreem hoge aanschafprijzen. Of je neemt een Clearly als je bang bent voor pushers die afbreken.

Conclusie
Leuk horloge wat zichzelf niet te serieus neemt voor een bereikbare prijs wat hem cool maakt, maar verkrijgbaarheid en duurzaamheid maken hem minder cool. Ik zal deze dragen naast m’n Nomos en Constellation, omdat variatie het leven leuk maakt. Neem een leuk kleurtje, verwacht er niet te veel van en je hebt er een hartstikke leuk horloge aan.

158 likes

Geweldige review!

Is bio ceramic niet gewoon misleidend en moeten ze zeggen dat het plastic is?

Nee, dat beschrijf ik zeer uitgebreid in de review. Met videobron zelfs.

4 likes

Ja dat heb ik gelezen, maar mag je het dan nog wel keramiek noemen… Maw hoeveel keramiek materiaal moet erin zijn verwerkt. Bio impliceert biologisch. Er zit plantaardige kunstof in, maar wat is daarvan biologisch? Je hebt ook niet biologische tomaten bijv.

Heel tof om eens een analyse van een horloge op deze manier te lezen :ok_hand:

3 likes

Prima review! :+1: En het blijft er geinig uitzien natuurlijk, in al die leuke kleurtjes. Maar ik sla (dit horloge) toch even over. :wink:

1 like

All black ook hoor :ok_hand:

Hoop lol voor het geld.

12 likes

Je koopt een Swatch :slight_smile:

1 like

Dat is niet hoe materialen werken. De juiste benaming is in dit geval een composiet. En for the record, we noemen een materiaal waar maar misschien 30% koolstofvezel in zit ook bij die naam.

Ik moet zeggen dat ik de Mercurius stiekem ook wel tof vind.

1 like

Mooi uitgewerkt review! Dank voor de moeite

1 like

Zeg werktuigbouwer, houd je bij je vakgebied en laat de scheikunde over aan de chemische ingenieurs van het forum.

grapje natuurlijk, leuke review! En materiaalkunde is ook wel een beetje de liefdesbaby van chemische technologie en werktuigbouwkunde

3 likes

Zeker waar en ik geef toe dat het een beetje kort door de bocht is. Maar zoals je zelf al zegt ben ik geen scheikundige en kan anders niemand hier meer een touw aan vastknopen.

1 like

Je hebt het echt heel duidelijk verwoord, misschien af en toe wat te veel jargon gebruikt waar dit niet strikt noodzakelijk was maar met een beetje googlen moet zelf de minst technisch onderlegde ambtenaar (kuch @mafkees) hier een helder beeld van kunnen krijgen.

Top review dus :+1:

4 likes

Ik bestel in de kroeg altijd een bahco dus ik ben ook een halve ingenieur.

13 likes

Ik ben zelf werktuigbouwónkundige maar, nee, ik heb niks met deze hype

1 like

Leuke review! Wat vind je, als professionele ingenieur™, eigenlijk van de band?

1 like

Super toffe NA, leuk dat je hier de tijd voor hebt genomen! Met plezier gelezen :grin:

Hetzelfde wat iedereen online ervan vindt. Het is een logische keus, maar er zijn betere opties. Daarom heb ik het ook niet genoemd, het voegt niks toe aan wat je al gelezen hebt.

1 like

Goede review. Bedankt voor het plaatsen.

1 like

thanks voor de nice review!

1 like