NA: een Sovjetklassieker, de Luch einzeiger

De laatste tijd begint het ‘horlogevirus’ weer even meer te kriebelen. Maar om het toch beschaafd te houden, besloot ik op zoek te gaan naar iets betaalbaars én bijzonders. Daarbij viel mijn oog al snel op horloges van Russische makelarij, en dan kom je vervolgens ook snel uit bij Luch. Dat leek me wel wat: een fraai pakketje Wit-Russische vakmanschap met meer dan 60 jaar geschiedenis, afgemaakt met een mooi design dat ‒ eerlijk is eerlijk ‒ niet onder doet voor één van de bekendere Duitse merken. Om dat laatste maar even eufemistisch te stellen.

Goed, twee maanden geleden de knoop doorgehakt: ik maak 40 piek over naar een Wit-Russisch rekeningnummer. Dat verlies moet je durven nemen. Maar verrassend genoeg kreeg ik al snel een orderbevestiging:
Screenshot from 2019-04-16 18-55-51
Natuurlijk had ik de hulp van Google Translate niet nodig: dit was een prima bon, niets op af te dingen. Gelijk ook geleerd dat ‘OOO’ een heel gebruikelijk Wit-Russisch woord is. Twee vliegen in één klap! Oпа!

Helaas bleef het na de orderbevestiging even stil. Na een maandje stuurde ik daarom maar een WhatsApp-bericht naar Luch, want volgens de orderbevestiging (en Google Translate) was dat de beste manier om vragen te stellen. En inderdaad: ik kreeg al snel een bericht terug: “Ja je bestelling is correct verwerkt, en zelfs al verstuurd, je hebt het over twee weken.”

Nou je raadt het al: een ruime drie weken later had ik nog écht geen Luch om de pols. Bij de tweede keer polshoogte nemen kreeg ik per direct een trackingcode toegestuurd van de ‘Belposta’, de op het oog snelle, betrouwbare en beschikbare postdienst van Wit-Rusland:

Stiekem vermoed ik dat pas bij mijn tweede berichtje werk is gemaakt van mijn bestelling, want vier dagen later ontving ik dit smakelijke pakketje:

Ja hoor daar is-ie dan! Gelukkig is de inhoud van dit rijkelijk bestempelde en beschreven stuk plastic een stuk beter verzorgd:


Dat ziet er nog best leuk uit toch?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel eens een beschermendere verpakking heb gezien. Maar daar staat tegenover dat ik van te voren had gelezen dat de horloges van Luch best tegen een stootje kunnen. Vol goede moed ging ik daarom maar door met uitpakken.


Inderdaad: niets om je zorgen over te maken.

Het opwinden van het horloge ging vervolgens erg gemakkelijk. Ik heb niet heel veel ervaring met handwinders, maar alles loopt best soepel. Niets op aan te merken, behalve dat het kroontje wat klein is, en je daarom best even moet knijpen om goed te kunnen draaien. Maar er valt goed mee te werken!


Warempel: er wordt zelfs een officieel gestempeld garantiebewijs meegeleverd!

Wat gelijk opvalt: dit horloge is vederlicht! Het kloppende hart van de Luch (dat ik inmiddels al zachtjes hoorde rikketikken) is een Luch 1801.1, dat ooit ontworpen is voor dameshorloges. Verder is de kast gemaakt van verchroomd messing, en ook dat draagt bij aan het lichte gewicht.

Wat helaas ook al snel opvalt, namelijk wanneer je het horloge om wilt doen: het leer heeft meer weg van stug karton, dan van… leer. Het ziet er zeker niet verkeerd uit, zoals je in onderstaand fotootje kunt zien (leuke caseback trouwens he?), maar soepel is het allerminst. Misschien is het daadwerkelijk gevoerd met karton?

Die 40 euro’s die het horloge kost, gaan duidelijk niet naar het leer. Dat is ook logisch. Want deze Luch is verder verrassend mooi afgewerkt! De wijzerplaat is fraai, en heeft in het juist licht zelfs een mooie textuur, dat wat weg heeft van chique papier, zoals je dat vindt op dure visitekaartjes. En net als op een duur visitekaartje staan alle letters en cijfers retestrak gedrukt. Daarbij is die ene wijzer is precies lang genoeg, zodat hij mooi overloopt in de indices. En wat ook leuk is: alle tekst op het plaatje is cyrillisch. De lugs zijn prettig gevormd, lichtelijk naar beneden gedraaid waardoor het goed op de pols ligt - ondanks het leer. Wat ik wel net jammer vind, is dat het mineraal glas net boven de kast uit komt. Maar dat is verder een klein detail. Ik ben een fan!

Dus: is je goede vriend en mede-horlogegek over twee maanden jarig? Wacht dan niet te lang, en koop dit kekke cadeautje!

54 likes

Leuk zijn ze hè! :wink:

Groetjes van de mijne - een heel andere uitvoering (en blijkens de zeer lauwe reacties niet populair hier! :sweat_smile:)

5 likes

Ik moet zeggen dat ik nog te weinig me verdiept heb in Russische/SU horloges maar hoe meer ik erover lees hoe meer waarde ik erin kan zien. Een eigen smoel en verhaal maakt een heel uniek horloge. Geniet ervan!

1 like

Het is een hele nieuwe wereld! Niet altijd even mooi, maar altijd bijzonder.

Deze zou ik ook zo graag hebben:

Misschien ben ik aankomende juni in Rusland: heeft iemand nog andere tips? Een Vostok Amphibia staat al genoteerd! :smiley:

6 likes

Gefeliciteerd met deze knappe Luch! :+1:t2:

1 like

Dankje! Ik ga er vast veel plezier mee hebben. Allereerst met het uitzoeken van een nieuw bandje. :slight_smile:

1 like

Mooi hoor :ok_hand:

1 like

Die big zero’s zijn toch nog redelijk goed te vinden? Ik zou dan wel voor de paketa/ originele russische uitvoering gaan (althans, dat heeft mijn voorkeur :sunglasses:, en even checken of het geen redail oid is)
Hier de mijne.

edit, waarbij de eerste fake/echt test is de vorm vd uurmarkers. Wijzers op jouw voorbeeld lijken mij ook oke, maar pas op, er zijn veel fakes op de markt.
image

2 likes

Mijn beste,

Een leuke aanwinst!!
Veel draag-plezier dan ook met deze eigenzinnige Sovjetklassieker!!

En voor straks: “Buona Notte" en morgen gezond weer op.:first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

2 likes

Ik dacht eerst: hier zit een luchje aan, :drum: maar uiteindelijk viel het mee! Leuk ding!

1 like

Precies! Ik moet me nog even inlezen in alles waar je op moet letten, maar met jouw heldere plaatje maak ik alvast een mooi begin :+1:

1 like

Goed verhaal en horloge. :+1:

1 like

:+1: niks op aan te merken :heart_eyes: en zeker niet voor t geld… al moet je wel aardig geduldig zijn voor ie er is :grin:

1 like

Leuke klok en dito bijdrage. Heel veel lol voor €40. Ik kan hiervan in ieder geval blij van worden.

Veel draag plezier!
Men

2 likes

Leuke review :+1:t2: Voor het geld een geweldig horloge :sunglasses:

1 like

Gefeliciteerd met je Russische aanwinst !
Veel horloge voor weinig geld. Ook grappig als het bandje straks duurder is dan het horloge :joy:

1 like

Gefeliciteerd met de NA, leuk om te zien dat je gewoon nog lol kunt hebben van een handwinder onder 't barkie.

Maar dan:

Je verhaal boet een tikkie aan kracht in door die ene zin. Vergelijk met Meistersinger was voor mij niet nodig geweest. Ik vind Meistersinger overigens ietwat duur voor wat ze bieden, en ik erger me aan hun steden-limiteds, maar toch… :slight_smile:

Evengoed: Leuke review, veel plezier er mee.

1 like

Mooi klokje hoor! Kwaliteit is inderdaad beter dan je van de prijs zou verwachten :blush:

1 like

Aaah neee … weer iets wat ik ook wil :smile:
Ik vind het een knapperd! En hij gaat op mijn “wil ik ook nog eens kopen” lijstje!
Mag ik zo onbeleefd zijn om te vragen waar u dit mooie stuk heeft aangeschaft voor deze zeer scherpe prijs ?

1 like

De nieuwere Luch modellen hebben ‘n stainless steel kast en saffierglas. Dat maakt wel ‘n verschil natuurlijk.


(Foto van het web)

Deze fraaie ‘Mova’ LE is gewoon te koop via Ebay, heb ik mijn WoT uitvoering ook vandaan.
Prima verkoper, verkoopt ook de eenvoudigere modellen.

3 likes