NA: Een witte kerst... met de Arctic MSAR quartz

Tl;dr advies: de uitpakplaatjes (en eerste indruk) staan onderaan.

Hoe het menselijk brein werkt is een raadsel. Vol trots weerstond ik de verleidingen van black friday. Mede door twee simpele regels:

  • Geen seiko
  • Geen duiker

Vervolgens lokte er een nomos club neomatik, maar er was twijfel. Niet te netjes voor mij? Een prachtige kortingsactie van Christ.de voorbij laten gaan, wat nagevraagd bij grijze dealers, maar nee dit wordt het (nu) niet…

Opgelost, geen nieuw horloge!

Totdat, uit de spelonken van het brein, opeens de fascinatie voor de 36 mm Artic SAR van Marathon Watch op popt.

Marathon Watch
Dit Canadees bedrijf is voortgekomen uit - de in 1904 gestarte - Weinstrum Watch, later omgedoopt in Wein Brothers. In 1939 richtte Morris Wein het bedrijf en merk Marathon Watch op dat zich op de Noord Amerikaanse markt richtte. En sinds 1941 levert het horloges en klokken aan overheden. De horloges worden gemaakt in La Chaux-de-Fonds, Zwitserland.

Inmiddels runt de 4de generatie van de Wein familie het bedrijf. In de kern is het bedrijf nog steeds gericht op overheidscontracten en levert het aan verschillende legeronderdelen en kustwachten van o.a. Canada, VS en Israël.

Marathon Watch doet weinig aan Marketing. Ze zijn vooral actief op social media om contact te houden met de fanbase, en om langzaam stapjes zetten naar meer commerciële modellen.

De collectie: general purpose, navigator en SAR
De collectie horloges is op het eerste gezicht overzichtelijk met 3 smaken: general purpose horloge, de navigator en de SAR (search and rescue). Binnen de collectie is vaak keus tussen automaat of quartz en al dan niet een ‘marking’ op de dial (“US Government” etc etc).

De SAR collectie is het meest populair, en kent drie maten: medium (36 mm), large (41mm) en jumbo (46mm). Elk met de kenmerkende stevige bezel en kroon. Geschikt voor het echte werk:

De markt van overheidscontracten wordt gekenmerkt door lage marges en kostenbesparingen. Dat is in de collectie terug te zien in de kunstof uitvoeringen van general purpose en navigator (lichter, maar vooral ook goedkoper).

De laatste jaren is een omgekeerde trend zichtbaar. Al dan niet ingegeven door de vraag van ‘gewone’ horlogeliefhebbers. De navigator is inmiddels voorzien van saffier in plaats van plexi, de general purpose kent een stalen reissue, de SAR kwam in een zwart pvd uitvoering (de bijbehorende bracelet - met vlindersluiting?! - kwam deze maand uit) en in 2021 komt er een stalen reissue van de navigator.

Oh, en niet te vergeten… Marathon introduceerde in 2019 de eerste SAR met een witte wijzerplaat. Deze eer was weggelegd voor de medium SAR (MSAR) quartz. Ook uniek was dat het Marathon logo voor het eerst op de wijzerplaat stond.

Hoewel de introductie best wat media aandacht kreeg, is het model geen commercieel succes. De initiële run bestond uit 200 horloges, en die zijn nog steeds te koop. Vooral het Marathon logo wordt door vele als een commerciële fout gezien. Daarnaast speelt dat vele moeite hebben met de ‘kleine’ afmeting van de MSAR. Size matters nog steeds…

Inmiddels is er ook de witte Medium SAR automaat, met traditionele marking en zonder logo.

Nieuwe aanwinst: Artic MSAR quartz

Tot hier een beetje context.

Commercieel succes of niet. Niet lang nadat mijn fascinatie weer oppopte drukte ik op de bestelknop voor de Artic Medium SAR quartz.

En mijn regels dan?
V Geen seiko
X Geen duiker

Jammer, volgende keer beter (en dat duurde niet lang, maar daarover een andere keer meer.)

De specs:
MOVEMENT: High torque quartz 3 jewels
LUMINOUS FEATURES: Tritium gas tubes and MaraGlo™
CASE: 316L Stainless Steel
SUBMERSIBILITY: 30ATM
BEZEL TYPE: Uni-directional
CRYSTAL TYPE: Sapphire
CROWN TYPE: Screw-In
DIMENSIONS: 36mm diameter / 12.25mm thickness
CALENDAR: Date
LUG WIDTH: 18mm

De plaatjes:

Eerste indruk:
Een hele fijne witte plaat. De secondewijzer tikt netjes op de markers. De verhoudingen van het horloge zijn goed (geen tonnetje op de pols). Dikte valt met 12.25mm mee, oogt alleen meer als je het vergelijkt met ‘slanke’ afwerking bij bijvoorbeeld seiko’s. Does size matter. Het is ten opzichte van de 41 mm SAR even wennen. Denk dat het optisch sneller went als de bracelet er op zit (maar ja geen gereedschap om die schroeven te lijf te gaan). Fijne grab & go daily beater!

36 likes

Supergaaf, heel tof🤩

1 like

weer een heel mooi verhaal over een mooi horloge met mooie foto’s. hier ga ik altijd even voor zitten om te lezen en te kijken !

1 like

Thanks!

Mooie :+1:

1 like

Sjiek :birthday::birthday:!

1 like

Leuk om te lezen en interessant horloge. Alleen… op foto’s lijkt de bezel een cm. hoger te liggen dan de wijzerplaat. Gezien de totale dikte volgens je specs zou de kast exclusief die Kuip-opbouw ca. 2 mm moeten zijn :joy::joy:. Dit is echt een horloge dat ik in het echt moet zien, zo benieuwd naar die verhoudingen irl.
Maar zeker een stoer ding, enjoy!

1 like

Ik ga hem binnenkort eens naast een paar seiko’s leggen. Het is volgens mij de hoekigheid waardoor het forser lijkt… heb helaas geen schuifmaat om na te meten.

1 like

Mooi verhaal over een tof horloge.

1 like

toch weer iets apart :ok_hand:
maar een mooi horloge :+1: :smiley:

1 like

A nice one

1 like

Mooi!

1 like

2 likes

Apart, maar leuk, ding. Veel plezier ermee!

1 like

Lekkere NA Stephan, ik ben benieuwd of ‘ie op staal inderdaad anders aanvoelt. Vind zelf de 41mm ook al ‘niet te groot’. Geniet ervan en kom maar door met de sneeuw. Veel draag plezier! :ok_hand:

1 like

Gefeliciteerd :ok_hand:

1 like

Mocht iemand 36mm te klein vinden. Binnenkort ook in 41mm automaat beschikbaar.

2 likes