Tl;dr advies: de uitpakplaatjes staan onderaan.
In bovenstaand topic stond hoe ik jammerlijk faalde door een horloge aan te schaffen. Dat ook nog eens niet voldoet aan de simpele regels. In dit topic lees je hoe ik binnen een week nog een keer faalde door nog een horloge aan te schaffen.
Maar hey, dit keer wel aan beide regels voldaan!
V Geen seiko
V Geen duiker
anOrdain
“We are anOrdain.
We create mechanical watches with enamel dials in Glasgow, Scotland.”
Zo begint de website van deze microbrand. Lekker duidelijk, zonder teveel poeha. Het bedrijf en merk is opgericht door Lewis Heath in de zomer van 2018 en bestaat uit 10 horlogemakers en ontwerpers. Lewis bijdrage aan het merk volgens de website: “Compared to the rest of the highly-skilled team here, he’s largely useless on a day-to-day basis, but is always searching for new directions and ideas for the team to take on.”
Heerlijk gevoel voor humor.
Het succes volgens Lewis: “The watch market is quite conservative in its aesthetics and we’ve taken a more modern design and mixed it with that traditional craft, which is unusual.”
De collectie houden ze lekker overzichtelijk en klein tot nu toe: er is een model 1, en een model 2.
Wel zijn beide modellen te krijgen in een veelvoud van kleuren.
Even wat echte reviews:
In het najaar van 2019 introduceerde anOrdain een model 2 met een fume dial (smoked enamel which graduates from a lighter hue in the center to darker around the perimeter). Dit jaar kreeg ook model 1 een fume dial.
Meer plaatjes en praatjes over anOrdain op ons eigen forum:
Enamel dial
Wat is dat nou met die dial? Nou, het is van emaille (hoewel email correcter is volgens wiki).
anOrdain legt uit:
“Vitreous, or Grand Feu enamel, is the art of fusing glass to metal. The process involves a wafer thin metal disc and multiple layers of enamel powder that’s deftly sifted on, layer by layer, and fired at upwards of 800 degrees celsius. The result is a watch dial of less than a millimetre thick, with a perfectly flat and consistent finish.”
Of algemene uitleg in het Nederlands: https://nl.wikipedia.org/wiki/Email_(glazuur)
Nieuwe aanwinst: model 2 fume green
In bovenstaand linkje naar anOrdain HF topic is onder andere te lezen dat een horlogevriend in de VS mij wees op het bestaan van dit merk (hij heeft zelf een model 1). De interesse in dit merk was gewekt, maar verdween naar de achtergrond. Richting het einde van het jaar laaide het horlogevirus weer op, en kwam ik op chrono24 een model 2 fume green tegen. Verkocht! Full set met 2 straps, waaronder groen velour (uber groene kerst wordt dit).
De specs:
Case diameter: 36mm
Lug to lug length: 43mm
Case depth: 11mm
Case finish: Brushed
Strap width: 18mm
Dial: vitreous enamel on silver
Movement: Sellita SW-210-1 + Incabloc shock protection
Glass: Sapphire
Case back: Solid screw-in
Waterproof: 5ATM
De plaatjes: