NA : Elka Chronograph lemania 1341

Onlangs heb ik een leuke ruildeal gehad met @TimeLapse = Tecco. Daarna hebben we een ochtend bij elkaar gezeten om te kletsen over de gezamenlijke hobby, Tecco woont om de hoek, dus dat is wel erg makkelijk en prettig. Fijne kerel met een hoop kennis en leuke feitjes paraat. Daar zag ik in zijn mooie collectie de Elka chronograaf, wat een mooi ding! En wat een leuk verhaal erachter. Een (soort van) Hollands product uit Amsterdam, hoe cool is dat?
ELKA staat voor:
E rnst
L ouis
K iek in
A msterdam
http://www.iisg.nl/ondernemers/pdf/pers-0802-01.pdf


Ik heb uiteraard daarna bij Tecco aangegeven dat ik dit wel een heel bijzonder stuk vind en dat als hij er afscheid van zou willen nemenā€¦ā€¦
Op dat moment was hij nog niet zo ver, maar afgelopen weekend kwam er onverwacht toch een bericht binnen dat hij wel afstand wilde doen van de Elka.
Ik zo blij als een kind natuurlijk, deal gemaakt en eergisteren opgehaald. Wat ziet hij er goed uit!

De geschiedenis van Elka is evenzo mooi, op dit forum is al in meerdere topics informatie gegeven hierover, maar ik plak het graag nog een keer hieronder:
Er gaan vele verhalen de ronde over de behandeling van klanten in de Kiek winkel, meestal niet hele klantvriendelijke verhalen, maar de winkel was zeker zeer bijzonder. Zo was Kiek de eerste Rolex dealer in Nederland, hij kreeg de horloges toen nog op consignatie. Het verhaal gaat de ronde dat meneer Kiek iemand in de 2e wereldoorlog heeft ontmoet die een hoge pief was bij Rolex, en zo is het contact ontstaan. En koningin Juliana kwam ook bij Kiek.
Elka-01 adresElka-02 advertentie

Ook leuk weetje: Ik heb van Tecco gehoord dat de familie Kiek ook een fotozaak had in Groningen, toen de fotografie nog in de kinderschoenen stond. Het ā€œkiekjeā€ heeft zijn oorsprong daar.

De vergelijking met o.a. de Tissot Navigator is snel gemaakt. Daar lijken ze inderdaad veel op en ze schijnen ook uit dezelfde fabriek te komen. Vorige eigenaar vertelde dat ELKA deze heeft laten maken bij La Societe Suisse pour lā€™industrie Horlogere (SSIH), destijds bestaande uit Omega. Lemania en Tissot.


Dank aan @TimeLapse voor zijn onbaatzuchtige gebaar en het gunnen van dit mooie sieraad. Ik zeg het niet snel, maar op dit moment denk ik oprecht dat deze de collectie niet meer gaat verlaten.
Echter hebben we allemaal dezelfde ziekte en weet iedereen ook dat deze woorden in de toekomst misschien toch weinig waarde blijken te hebben.
Ook @Toesja bedankt voor aanvullende informatie in de topics.

Mochten mensen nog meer informatie hebben omtrent Kiek of Elka, ik houd mij aanbevolen.

Allen dank voor het lezen!

Groet
Marcel

24 likes

Supergaaf horloge. Heerlijke eind sixties-begin seventies vibe! :ok_hand:

1 like

Gefeliciteerd met je NA :+1::+1::ok_hand:

1 like

Leuk hoor :+1:

Dan toch nog snel gegaan :wink:

2 likes

Prachtige NA. :smiley:

1 like

Mijn beste,

Een schitterende verworvenheid!!
Ziet er magnifiek uit!!
Dank ook voor de extra informatie over het horlogehuis ELKA!! Zeer Interessant!!

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Mooi hoor, daar ga je veel plezier van krijgen :+1:

Dat wordt wennen, dat-ie niet om de pols van Tecco zit :nerd_face:

1 like

Veel plezier er mee Marcel :+1:Het zal even wennen worden maar beetje in beweging blijven is ook belangrijk :grin:

1 like

Leuk wat extra informatie, fotoā€™s ff gedownload en vanavond lezen :+1:

Gefeliciteerd met je NA

1 like

Het zijn inderdaad de verhalen, informatie en artikelen eromheen die het extra leuk maken.

1 like

Das waar @TimeLapse, snap wat je bedoelt. :+1:t2:

Prachtig, maarā€¦

Lemania gok ik?
Wel echt een mooi horloge, geniet ervan!

1 like

Gefeliciteerd.Dat is een hele mooie.

1 like

Klopt, zie :slight_smile:

Mooi verhaal! En inderdaad een dito horloge.

Persoonlijk ben ik niet van de ā€˜70 kasten, maar die wijzerplaat is om te smullen! :yum:

:beers:

1 like

Is inderdaad een forse kast qua dikte, maar heb zelf ook een redelijk postuur dus kan hem wel hebben! :wink::see_no_evil:

1 like

Oh, had ik niet gezienā€¦ maar dan heb je wel iets unieks! Gaaf

1 like

Veel plezier en leuk dat je wat over de geschiedenis verteld.

1 like

Mooi hoor!

1 like

Ben stiekem een beetje verliefd op de nieuwe Tissot Heritage 1973 Chronograph daar lijkt hij op.