NA en een beetje hands-on. Niet Grand wel Great

BAM!

Om gelijk maar met de deur in huis te vallen. Hoppa! Mijn NA op de valreep van 2019.
't Is maar een Seikootje. Een Seiko Astron model 2019 in blauw en staal.

Voorafje:
Toevallig wel leuk dat de komst van mijn NA op de valreep samenviel met de introductie 50 jaar eerder, op 25 december 1969 van de Seiko Quartz-Astron 35SQ, het allereerste quartz polshorloge.
Seiko luidde hiermee de quartzrevolutie in. Ongeëvenaard was de accuratesse van pakweg 5 seconden per maand en een batterij levensduur van om en nabij een jaar.

De rest is, letterlijk, geschiedenis. Het gaat te ver om hier de uit deze ontwikkeling onstane quartz crisis in de horlogewereld te beschrijven.

Saillant detail is overigens wel dat Seiko na introductie alle patenten eromheen voor de wereld heeft vrijgegeven.

Seiko spreek zelf voor wat betreft de Astron’s van een drietal revoluties:

  • De eerste Astron-revolutie: Quartz - 1969
  • De tweede Astron-revolutie: GPS-Solar – 2012
  • De “derde” Astron revolutie: Het kleinste en platste GPS-Solar 5X - 2018

De huidige Astron modellen hebben, anders dan de verwijzingen naar de kastvorm en de quartz geschiedenis niet echt veel meer gemeen met de allereerste Astron, maar dat terzijde.

Verrassing?
Het zat er aan te komen. Voor een aantal medelieden een verrassing, zoals @HanDavinci het ongeveer zei:

Ik snap het. Ik ben ook meer van de dressers, heb een haat-liefdeverhouding met duikers en chrono’s en zeker met drukke en té sportieve horloges. En tsja, is het nu een computertje/alternatieve smartwacht of een horloge…

Toch was dit voor mezelf géén verrassing. Er moest echt al langere tijd een keer een Astron moest komen als all round en nooit-meer-naar-omkijken-horloge. Alleen, de trigger heb ik nooit over kunnen halen omdat ik van alle voorgaan de Astrons nogal wat, eh, bedenkingen had.
a. de grootte,
b. de lelijke bezels echt niet te pruimen vond en
c. de modellen zo… eh… tsja… gewoon lelijk.

Maar het is wel echt een droom, geen jongensdroom, maar een IT-electronica-een-beetje-gadget-freak-droom.

Het werd weer aangewakkerd toen ergens in maart dit jaar de nieuwe modellen werden geïntroduceerd.
Die waren anders, mooier, behapbaar en het formaat en model klopten in mijn beleving én het bleef een wonder der techniek. De afgelopen maanden ben dan ook vaak gaan passen, even mogen dragen om er zeker van te zijn dat mijn gevoel echt klopt.

Het is dan ook geen impulsaankoop is geweest. In tegenstelling tot de GS GMT en de Omega Aqua Terra en nog wat “dingetjes, die dat, als een soort negeer- en compensatiegedrag, wel waren.

Dus… de Astron SSH019J1, om precies te zijn, met 5x53 uurwerk:

In staal staal, dus wat zwaarder, wat voor mij: meer draagcomfort oplevert, in tegenstelling tot de Casio Oceanus die, super afgewerkt, toch een klein beetje “speelgoedgehalte” had en echt té licht werd bevonden.

Onderhoudsvrij… Solar, GPS (auto tijdzone en auto zomer-/wintertijd), 2e tijd (en snelschakelen tussen hoofd en subdial), AM/PM indicator, dag en datum, 10 bar waterresistant én goede lume.

En verder: Weg met de “drukke bezel”. Een prachtig formaat (41,4mm), net zo dik als mijn GS, en dus maar een fractie dikker dan de AT, curved saffier met de enorme fascinerende super clear AR coating (er lijkt geen glas in te zitten), diashield behandeling, snelverstelling van de band (kom op GS, jullie kunnen dat ook!),


Eveneens Zaratsu gepolijste kast en band en een hint richting de fameuze kasten van Grand Seiko. Afwisselend gepolijst en geborsteld middendeel.

Grapig detail is dat de bezel, hoewel minder scherp gepolijst én een facet minder heeft, me heel erg doet denken aan de bezel die op mijn GS SBGR305 zit.

Uiteraard, geen GS afwerking, want niet handgemaakt, maar zeker boven gemiddeld. Oordeel zelf aan de hand van de verdere foto’s van ook de met het blote oog minder zichtbare details.

Strakke afwerking van de band, onder de indruk!

Ook hier toch een mooi en scherpe overgang tussen brushed en gepolijst. De band sluit naadloos aan en is in mijn optiek kwalitatief op een eenzaam hoog niveau.

Scherp genoeg, maar verder erg recht-toe-rechtaan die kroon en pushers.

Alles alleen voor het eventueel handmatig instellen van tijdzones en connectie maken met de satellieten.

Dan wat macro-dingetjes onder wat overdreven kunstlicht.

Nogmaals geen GS afwerking. De prijs zit meer in de gebruikte techniek. Maar ik was toch best wel verrast!

De kleur van de wijzerplaats varieert ook met de lichtomstandigheden en heeft een hele subtiele sunburst. Ondanks de drukkere dial moet ik zeggen dat de afleesbaarheid zeer bijzonder is en blijft.

En de mooist foto vindt ik zelf deze. Vanwege de zichtbare diepte richting de onderliggende solarcell (wel even inzoomen!):

Dus voor mij is de conclusie:

The good: De afwerking, het verrassend veelzijdige draagcomfort en de “nooit meer naar omkijken” insteek. De stijl is ook veelzijdig: van sportief tot businessdress doet mee en is dan redelijk understated.

The bad: Tsja, eigenlijk niks, ander dan dat je de prijs er niet aan afziet? :thinking:

The ugly: Aan sommige indices is zichtbaar (althans onder een loepje) dat ze machinaal gemaakt zijn en dus wat oneffenheden hebben. Met het blote oog zo niet zichtbaar, maar je moet wat te zeuren hebben.

In ieder geval: Ik ben er blij mee. :slight_smile:

Wil het zeggen dat er geen tweede GS meer komt? Nee zeker niet. Die komt er echt nog wel. Maar nu was het even pas op de plaats na het heftige geflipper van de afgelopen twee jaar.

Als het lukt is de eerstvolgende NA op Seiko gebied een nieuwe Alpinist. :wink:

Bedankt weer voor het lezen en koekeloeren. :smiley:

80 likes

Proficiat met deze Seiko.
Ik moet toegeven dat ik er weinig mee heb/had, tot ik in Japan laatst een hele serie gepast heb. Op de pols/irl zijn dit toch wel erg fraaie horloges.
Geniet ervan :smiley::+1:

1 like

Lekkere NA, lekker verhaal, lekkere kleur blauw… kortom lekker man! Veel draagplezier. :ok_hand:

1 like

Holy moly wat aan moddervet ding zeg! In de positieve zin van het woord. Die hoeken, die diepte, gaaf!

:drooling_face:

Gefeliciteerd!!

Edit

image

:drooling_face::drooling_face:

image

:drooling_face::drooling_face::drooling_face:

7 likes

Absoluut een stoer stukje technisch vernuft weer van die mannen uit het land van de Rijzende Zon. :ok_hand: Lekkere review Jaco. :+1:

2 likes

:smiley:
Precies dat. Zeker in het echie is hij ook om te kwijlen.

2 likes

Ga ik zeker doen. En, inderdaad, je moet ze even op de pols zien.

1 like

Prachtig horloge!

1 like

Mooi Jacco prachtig horloge. De diepte in de plaat herken ik in de oude serie Astron, je blijft kijken.

P.s. je heb hem al ruim drie dagen verveeld hij niet?

2 likes

Mooie aanwinst Jaco :+1:
En weer een leuke uiteenzetting over het “beslissingsproces” :grin:

Heel veel plezier ermee :+1:

1 like

Mooi Jaco. Van harte gefeliciteerd :+1:

1 like

Absoluut. Blijven kijken
Vervelen? Nee, niet echt. Hij is best veelzijdig Bram. :grin:

Schitterend man. Ik heb zelf ook een Astron gehad, en de diepte van de wijzerplaat is fenomenaal.

Alleen: auto zomer/wintertijd? Is dat zo? Satellieten storen zich daar namelijk niet aan, en laten -bij mijn weten- enkel de gewone wintertijd zien. Op je linkse subdial staat ook DST, dus dat doet vermoeden dat je dat (nog) handmatig moet doen. Of zit dat in het perpetual deel ingebakken?

1 like

Gefeliciteerd! Het is echt een geniaal horloge. Ik heb een iets ouder model, de ssh007. Veel plezier ermee :+1:

1 like

Je kan het instellen op dst/st/auto. Op standje auto gaat de omschakeling vanzelf.

2 likes

Geweldige seiko en NA mede door de mooie foto’s. Veel plezier er mee

1 like

Door dit hele verhaal word ik erg enthousiast over dit horloge. Erg gaaf en wat een gave foto’s! Geniet ervan!

1 like

Erg gaaf en leuk te zien dat de Astron wordt gewaardeerd! Mijn Astrom uit New York is een blijver!!

1 like

Prachtig horloge, geniet ervan.

1 like

Prachtig!

1 like