Het was op mijn 21e verjaardag dat mijn vader me mijn eerste echte horloge cadeau deed. Het betrof de MemoTime Regatta Racing (of MemoSail, onder beide namen zijn ze uitgebracht). In mijn voorstel/eerste NA topic schreef ik al eens wat er met dit horloge gebeurd is (zie: dit topic voor meer info! )
Voor diegene die geen zin heeft om te lezen maar wel wil weten wat er met dat horloge gebeurd is:
Ik ben hem kwijtgeraakt Hoe? Dan toch even het topic lezen
Afijn… na jaren was de liefhebberij teruggekeerd, wat geresulteerd heeft in inmiddels een leuke collectie horloges, mooie contacten met mede liefhebbers en nog veel meer. Maar… ooit zou mijn eerste horloge weer terug moeten keren!
De zoektocht werd in het najaar van 2022 gestart, wat niet mee viel omdat er erg weinig van deze horloges geproduceerd en verkocht zijn. Vanwege de specifieke functie is het ook niet persé een horloge welke door horlogeliefhebbers aangeschaft werd. Het is vooral een functioneel horloge voor zeilers, dus is het aanbod tweedehands schaars. Af en toe kwam er wat voorbij maar vaak in slechte conditie (zout water en hard zeilen zijn niet echt de juiste ingrediënten om een horloge mooi te houden… ). Na een half jaar was ik feitelijk nog niets zinnigs tegen het lijf gelopen. Maar goed ik had geduld!
Tot ik een Zwitserse juwelier tegen het lijf liep die een van deze horloges als NOS aanbood. Na wat contact heen en weer werd me snel duidelijk dat zij een behoorlijke voorraad van dit spul hadden liggen . Derhalve kon ik min of meer zelf een combinatie kiezen uit de verschillende beschikbare bezels, kastkleuren, uurwerken en banden. Na een avondje configureren kwam ik snel tot de conclusie dat ik niet voor mijn oorspronkelijke setting zou gaan. Dit was namelijk best een saaie combi: grijze dial, stalen kast, grijze band, Quartz uurwerk. Nee, ik wilde er een echt feestje van maken!
Maar…! Vóór ik verder ga, een korte uitleg van de zeil- “complicatie”: !
Wanneer je een zeilwedstrijd vaart, wordt er een startlijn uitgezet dmv. 2 ijkpunten. De denkbeeldige lijn ertussen is de startlijn. Vóór de wedstrijd wordt er vanaf 10 minuten afgeteld. Bij sommige korte wedstrijden wordt een afteltijd van 5 minuten gebruikt. Omdat je tijdens het zeilen van de boot, vooral tijdens de start tussen een grote hoeveelheid andere zeilboten, je aandacht 100% bij de boot en omgeving moet hebben, is het bijhouden van de tijd erg lastig. En de kunst is natuurlijk om als eerste zo gunstig mogelijk over de startlijn te gaan. Een boot heeft geen remmen en kan niet zomaar elke koers/richting varen dus het is een hele kunst om een goede start te varen. Het horloge kent derhalve een 10-minuten aftel mechanisme: wanneer het zgnd. “10-minutensein” klinkt, druk je de pusher in en begint het aftellen. Het horloge kent 5 bolletjes en een subdial met aftellend seconden. Ieder bolletje vertegenwoordigd één minuut. Wanneer de sailtimer niet gebruikt wordt; zijn alle bolletjes vanzelfsprekend wit. Wanneer je de pusher indrukt worden ze allemaal blauw, en iedere minuut die volgt, wordt er een bolletje rood. Na 5 minuten heb je dus 5 rode bolletjes. Daarna begint het aftellen naar 0 en wordt er na iedere verstreken minuut één bolletje meer wit; totdat alles wit is en de wedstrijd start!
Wat best apart is aan het horloge, is dat het aftelmechanisme een separaat Quartz uurwerk heeft, naast het reguliere mechanische uurwerk. 2 uurwerken in 1 horloge dus
De keuze viel uiteindelijk op een gouden (ofja… gold plated ) kast, mintgroene tropic band, silver sunburst dial en een bezel met kompasaanduiding en… een automatisch uurwerk! Lekker “bonkers” dus
.
De bijzonder vriendelijke dame aan de andere kant van de internetlijn volgde keurig mijn wensen op en na betaling werd het horloge spoedig verzonden. Leuk detail: de juwelier verzond het horloge via een Franse shipping partner, zodat er geen invoerrechten betaald hoefde te worden. Meedenken, daar hou ik wel van!
Na slechts 3 dagen kwam het zorgvuldig verpakte pakket aan en kon mijn feestje beginnen! Hoewel het in euro’s mijn goedkoopste horloge is, heeft het voor mij een zeer bijzondere waarde. Het brengt me terug bij de vele mooie herinneringen op zee in mijn “jonge jaren”.
Nog even de nerd-side van het verhaal : de specs:
- 41 mm goldplated kast
- bidirectional compass bezel (om de koers naar de startlijn uit te zetten)
- automatisch ETA uurwerk voor de normale tijd/datum functie; gangreserve ca 45 uur. 4hz
- Quartz uurwerk voor het 10-minuten aftelmechanisme icm. de 5 “bolletjes”
- Tropic band met vlindersluiting
En dan nu de plaatjes!
Mijn oude Memotime:
En de nieuwe flashy versie
Nou, bonuspunten als je het tot dit punt hebt volgehouden!
En nu… lekker genieten van dit -voor mij- nostalgisch horloge. Maandag ga ik weer het water op. 3x raden welk horloge ik om slinger?