Na maandenlang anoniem meelezen, en na enkele maanden wat mee te posten, is het tijd om me voor te stellen middels een (korte… ahum…) intorductie van mijn liefhebberij van horloges. Petje af als je het tot het eind redt!
De interesse voor horloges werd in mijn jonge tienerjaren al gewekt. Met pa ging ik jaarlijks skiën in Zwitserland dus de Swatch winkel werd regelmatig bezocht en af en toe werd er wat gekocht. Ik was echter van het type “lomp” dus lang gingen ze vaak niet mee. Prijstechnisch niet zo’n issue in dat segment en het voordeel was dat er zo periodiek wat nieuws kwam.
Toen ik 21 werd kreeg ik van mijn ouders een supergaaf zeil-horloge (ik ben fanatiek zeiler) met een gravure op de onderkant van de kast. Het betrof een Memotime/Memosail Racing horloge. Echt stoer met 5 grote stippen die in 2 fasen van kleur verandert wanneer je tijdens een zeilwedstrijd aftelt vanaf het 10 minuten-sein. Voor mijn gevoel mijn was dit mijn eerste échte horloge. De kast voelde meteen een stuk zwaarder, je had echt wat om je pols. Heerlijk!
Echter… tijdens een zeiltrip in Zuid Engeland (ca. 2006) ben ik met mijn stomme kop het horloge kwijtgeraakt. Op een ochtend, vlak voor vertrek, sprong ik in Marina Southampton onder de douche. Horloge afgedaan en je raadt het al… na het douchen snel afgedroogd en terug naar de boot gelopen. Al zeilend 25 mijl verder besefte ik het pas: shittt…. Lege pols?! Terugzeilen was geen optie ivm. wind en tij, alsmede planning. Dus: bellen naar marina-office Southampton en gevraagd of ze konden checken of het horloge er nog lag. Helaas… er lag niets.
Zeker vanwege het feit dat het een cadeau voor mijn 21e verjaardag was, heeft dat me serieus pijn gedaan. Ik gunde mezelf geen nieuw horloge meer; ik zou hem toch wel weer kwijtraken. Hierdoor ben ik de liefhebberij een beetje uit het oog verloren en heb ik jarenlang zonder horloge rondgelopen.
Maarrrr… ruim 10 jaar na dato begon het toch weer te kriebelen. Tijdens het scrollen door oude vakantie foto’s kwam ik een foto tegen waarop het Memosail horloge duidelijk zichtbaar was! Wát een ding was dat!! Er ontstond heimwee en dus ging ik op zoek naar wat geschikts. Aangezien ik nog steeds veel zeilde en van sporten hou, keek ik ook met een schuin oog naar een (praktische) smartwatch. Echter, het uiterlijk daarvan trok me niet, op een paar modellen van bijvoorbeeld Alpina na. Een merk met best een leuke historie en de combi smartwatch-analoog horloge stond me wel aan.
Het zou een Alpina Alpiner X Alive moeten worden. Na veel lezen, rondkijken, winkels bezoeken etc. kwam het er steeds niet van om het horloge daadwerkelijk aan te schaffen. Hoewel ik bijna dagelijks op de website aan het kijken / configureren was, werd de knoop niet doorgehakt. Iets hield me tegen maar ik wist niet wát. Tot ik op Chrono24 naar een gebruikte Alpina aan het kijken was en daar een leuke Rolex voorbij kwam. Pfff Rolex… en die prijs! Toch ff kijken… Verdikke dat ziet er toch wel fraai uit…
Een vriend van me, in bezit van enkele Rolexen, overtuigde me: als zeiler heb je toch maar één optie? Euh… wat dan? Ja een Yacht Master natuurlijk!
Tja toen was het hek van de dam…
De Yacht Master (ref. 126622 blue dial), van origine begin jaren ’90 alléén in volgoud gepresenteerd, meet een 40mm stalen kast met een werkelijk prachtige platinum bezel. De sunburst wijzerplaat speelt prachtig met het licht en geeft het horloge binnen de Rolex familie echt een eigen gezicht. Het uurwerk, manufactuur caliber 3235, heeft een gangreserve van 70 uur en windt zich bidirectioneel op. Waterdichtheid is tot 10ATM gegarandeerd. Nou die specs spraken me wel aan, dus: met goed vertrouwen naar de AD.
Als groentje was ik totaal niet op de hoogte van de Rolex schaarste. Mijn eerste AD ervaring was derhalve kort maar krachtig. Hoewel zeer vriendelijk en netjes geholpen stond ik welgeteld na 10 minuten weer buiten. Maar: niet voor niks: ik had de Yacht Master omgehad
(en was dus helemaal verkocht), en kreeg de nodige literatuur mee. Het was me wel duidelijk dat die Yacht Master het niet ging worden via de AD indien ik dit op enigszins acceptabele termijn wilde realiseren; dus ik begaf me op de grijze markt. Al snel kwam ik via een vriend in aanraking met een keurig geprijsde, splinternieuwe Yacht Master dus het roer ging om!
Stik zenuwachtig tijdens het ophalen (en vooral om die grote som geld over te maken, ik voelde me een totale idioot om dat aan een horloge uit te geven… ) maakt ik de doos open, slingerde het horloge om en kreeg een smile van voor naar achter!
Na het op maat maken van de bracelet huiswaarts gegaan en vanzelfsprekend flink gaan genieten van het horloge. In het begin voelde het nog “onwennig” omdat ik jaren geen horloge om had gehad, en al helemaal niet een horloge met een dergelijke waarde. Al snel begon het te wennen en toen ik eenmaal in de gaten kreeg dat werkelijk niemand in de gaten heeft wat je om je pols hebt hangen, kon ik heerlijk ontspannen van het horloge genieten.
Tja en wat doe je wanneer je ergens enthousiast over bent… dan ga je verder…
En zo volgde oa. mijn weg naar dit prachtige forum, Fratello, Hodinkee, boeken, artikelen, podcasts en is de liefhebberij met een noodgang heringetreden!
Tenslotte… wat staat me te doen? Een zoektocht naar een (bijna onvindbare!) Memotime horloge zou zomaar tot de mogelijkheden kunnen behoren
Een eventuele NA zien jullie tzt. wel tegemoet