NA: Geboortejaar horloges

Sommigen houden ervan, anderen voelen er niets voor: een horloge dat gelinkt is met je geboortejaar.
Ik vond het in den beginne wel boeiend, maar niet boeiend genoeg om iets te kopen.
Totdat ik door kreeg dat het best wel moeilijk was om een authentiek horloge te vinden dat bepalend is voor je geboortejaar. Tja, 1964 is natuurlijk al wel heeeel lang geleden.

Als ik vintage koop, hoop ik toch stiekem dat het horloge enige geschiedenis heeft geschreven, en bepalend is geweest voor de huidige horlogewereld. Kwestie van mijn eigen beperkte inbreng in 's werelds geschiedenis te verbloemen :sweat_smile:
Daardoor ben ik op deze uitgekomen: een King Seiko 49999. Geen mint exemplaar, maar goed genoeg. Waarschijnlijk ga ik er nog een nieuw glaasje bij zoeken (*).

In die periode was het een heel kluwen van King Seiko nummers (44999, 44-2000, 4420-9990, 49999). Allen behoren ze tot de 44KS familie. Maar er was maar één horloge dat enkel in 1964 werd geproduceerd: de King Seiko 49999 Chronometer. Boeiend om te zien hoe deze ontwikkelingen geleid hebben naar het befaamde Taro Tanaka’s “Grammar of Design”, hoe Grand Seiko er ook beter van werd, en hoe er een ganse discussie ontstond rond de “Chronometer” definitie.

Als toemaatje heb ik dan hier via HF nog een hele mooie Seikomatic Weekdater gevonden. Top of the Seiko line-up van 1964 - wetende dat een day-date complicatie in die tijd nog niet zo lang bestond. Visueel doet die helemaal niet onder voor de King Seiko. Raar, want de prijzen staan niet in verhouding. :smirk:

De plaatjes dus. Ik heb er een nieuwe bezel bij gekocht, glaasje komt later (*).

Grammar of design dus. Mooie en aparte kastvorm.

Dit maakt wel een verschil - het gouden leeuw embleem, intact met nog voldoende goud (hehe). Tientallen jaren later terug door Grand Seiko gebruikt. En daar komt nog bij dat de leeuw mijn sterrebeeld is. Bijgelovig zijn we niet hoor…

Dit is de Seikomatic

Broederlijk naast mekaar

En nog een broertje erbij. Het thema herhaalt zicht.
Ik dacht dat ik de Sarb al snel zou wegdoen, maar heb er toch moeite mee.

Ziezo, bedankt om tot hier te lezen.

Fijne dag HF!

(*)

(*) Dat nieuwe glaasje was beloofd door de verkoper. Evenals een nieuwe bezel, omdat de originele bezel gescheurd was. Na maanden van emails en zogegezegd teruggstuurde pakketjes heb ik zelf maar een nieuwe bezel gekocht. Ik heb gemerkt dat de verkoper hoogstwaarschijnlijk de hoge douanekosten niet wou betalen (omdat de prijs al afgesproken was). En mij dan maar aan het lijntje hield. Tja, “Buy the seller” :unamused: Reden te meer om hier op HF te kopen.

Bijnamen

Sommigen weten misschien dat ik mijn horloges steeds een bijnaam geeft. De King Seiko heb ik ‘Simba’ genoemd. De Seikomatic heb ik voor de eenvoud ‘Double D’ gedoopt :sunglasses:

52 likes

Helemaal niet verkeerd! Gefeliciteerd!

1 like

Mooie collectie :+1:

1 like

Bedankt Ferry
Tja, een ‘kreeft’ horloge… Ik heb nog wel een Bulova Accutron II “Lobster” :grinning_face_with_smiling_eyes:
Weliswaar niet uit 1959, dat zou een mooie zoektocht worden.

1 like

Mooie Seiko’s, vooral die Seikomatic Weekdater… :ok_hand:t2:

Heb ‘m zelf ook en toevallig ook uit 1964…

6 likes

Ooh, dat is wel heel toevallig. Mooi hoor! :+1:
Seiko is 1 van de weinige horlogemakers waar je exact weet uit welk jaar het horloge komt. Super handig.

1 like

Klopt inderdaad. De Seiko Serial Number Decoder op internet geeft zelfs de maand erbij. In mijn geval oktober 1964.

1 like

Gefeliciteerd met je NA. Heb ook wel eens met de gedachte zitten spelen voor een geboortejaar horloge. Maar tot op heden ook nog niet de trekker over gehaald. Wellicht ooit…

1 like

Ik kan het enkel maar aanbevelen. Zo moet je nooit kiezen welk horloge op je verjaardag aan te doen.
Nu ja, tenzij je er 2 hebt :stuck_out_tongue_closed_eyes:

1 like

De mijne is van Augustus 1964.
Wel, dat is er pal op!
De dag kon ik niet nakijken :smirk:

image

Haha, nee dan moet het er inderdaad bij 1 blijven ja.
Hmmm, toch maar eens met een schuin oog gaan zoeken dan…

1 like

Wat een leuk Topic.
Ook ik moest er 1 hebben uit mijn geboortejaar en heb een leuke geservicede Seiko gevonden op ebay. Gewoon een leuk dingetje om te hebben :grin: ik ben van mei 1964 en het horloge van april. We schelen elkaar dus maar een maandje

afbeelding|690x388

2 likes

Tof!
Een prima jaar, 1964, hehe :wink:
Daar ga je veel plezier mee hebben.

1 like

Een heel erg goed jaar Wimm5😁
Dank jewel!

1 like

Gefeliciteerd met deze prachtige aanwinst en veel draagplezier

1 like

Prachtige horloges! Seiko maakte in die tijd, mijn mening, de mooiste horloges. Ik heb er dan ook een heel aantal van. En daar zijn er ook een aantal uit 1964.
De KS is prachtig, maar mijn voorliefde gaat toch uit naar de Weekdaters. In 1964 zijn daar verschillende modellen van. De J13080, de 6206 en het model dat jij hebt, de 6218.

(Deze J13080 is uit 1963)

3 likes

Ooh, er zijn nog meer modellen beschikbaar uit 1964 :sweat_smile:

Prachtige horloges hoor, die Weekdaters, volledig akkoord. De King Seiko is unieker als model. Dacht ik toch, anders heb ik teveel betaald :smirk:

Je moet wel goed kijken om het verschil in de weekdaters te zien (logo, jewels e.d.). Ik heb de historiek nog niet nagekeken, maar er zal wel een heel verhaal achter zitten, lijkt me.

1 like

Er komen hier toch wel wat mooie exemplaren voorbij :star_struck: toch ook maar eens kijken naar iets uit 1969.
Met zulke oude horloge’s is het natuurlijk wel altijd een gokje vermoed ik.
Ik zag op Chrono nog een mooie Certina uit 1969, is dat wat of zijn dat modellen om hard bij weg te lopen?

4 likes

Neeeee, ik zou er niet voor weglopen hoor.
Vind het een mooie. Ziet er voor die leeftijd goed uit🤟🏻

2 likes

Ben geen expert, maar ziet er best wel goed uit. Een hele mooie Certina! :+1:
Bij vintage horloges heb ik altijd schrik voor de lume. Dikwijls is die bijgewerkt, en indien niet, ziet die er soms heel slecht uit.
Ik zie niet goed of de lume hier bijgewerkt is, maar het is in ieder geval niet slecht gedaan.

1 like