NA geen wollen broek, maar een Wolbrook

Verrassing, daar is ie dan. De Wolbrook Skindiver. Die hadden jullie nog niet gezien hé?

De reden waarom ik voor een Wolbrook gegaan ben, is omdat het klinkt als lolbroek. Een lolbroek is voor mij iemand die hard met zijn eigen, slechte moppen kan lachen. En die man zie ik vaak in de spiegel.
Ok, ok, alle flauwe zever even aan de kant. Benieuwd hoeveel mensen na de tweede zin hebben afgehaakt.

De echte reden dat ik voor de Wolbrook ben gegaan… Ik was al even naar skindivers aan het kijken. Ik zocht eigenlijk naar een duiker met een dunne bezel en een bol glas. Voor die gelegenheden waar je sportief kan opdagen, maar toch net iets gesofisticeerder wil overkomen dan met een dikke duiker om je pols. Daar zijn we als horloge fans wel goed in, toch? Niche gelegenheden verzinnen om zo weer een nieuw horloge goed te praten.
In ieder geval, kwam ik op mijn zoektocht (google naar skindiver en BAM) al snel de Wolbrook tegen. Ook al keek ik wat verder, werd ik toch steeds weer aangetrokken door het uiterlijk van de Wolbrook. Snel even de specificaties bekeken. En wanneer je dan de prijs ziet, dan is dit gewoon veel waar voor je geld.

En wat vind ik er nu van?
TL;DR Gewoon een goed horloge dat er geweldig uitziet. Should you buy, shortlist, consider, avoid? You can go right ahead and buy this one.

Wat vind ik er nu van voor de mensen die neerzitten en even tijd hebben…
De kast is volledig geborsteld (mag, want toolwatch) en met 40mm en 48mm lug to lug, een goede maat voor mij. Kleiner was inderdaad misschien historisch beter, maar een duiker mag net dat tikje groter zijn naar mijn mening. De lugs vallen ook lichtjes af, waardoor bandjes mooi aansluiten aan de pols. Een leuk detail is de roos op één van de lugs.

Het bol saffier geeft een mooie vintage look en geeft net genoeg vervorming om niet storend te zijn.
Eén van de redenen voor de aankoop, de bezel. Die is mooi dun, maar niet te iel, waardoor de wijzerplaat, met de cijfers, er wat meer uitspringt. Het zijn geen opgelegde cijfers. Maar dat hoeft ook niet. Zeker niet op dit prijspunt.
De kleur Military Green is echt een mooie diepgroene, olijfachtige kleur. Niet zoals op de eerste foto die ze tonen op de website, waar hij er wat meer khaki uitziet. Afhankelijk van de lichtinval krijg je ook een andere kleur groen te zien


Dan het uurwerk. De Miyota 8315. Niets speciaal. Een werkpaard. Maar mijn uurwerk tikt met een afwijking van ± 5sec per dag. Heel mooi binnen spec van de beloofde en afgeregelde ± 15 sec per dag. In reviews wordt er wel wat geschreven over hoe ‘luid’ de Miyota is. Maar als ik het horloge niet op een aantal cm van mijn oor houd is het voor mij niet merkbaar. In mijn Baltic HMS is het geluid en gevoel veel duidelijker aanwezig. Of ik een referentie ben, dat laat ik aan jullie over. Misschien hoor ik gewoon niet goed.
Het gevoel aan de kroon is ook gewoon goed, zowel voor opdraaien als het verstellen van de tijd. Het is een getekende schroefkroon, die jammer genoeg niet helemaal horizontaal uitlijnt na het dichtdraaien. Klein minpuntje dus.

De bandjes dan.
Ik heb het horloge besteld op hun beads of rice bracelet. De rijstkorreltjes zijn niet afgerond, maar hebben een wat scherpe lijn. Hierdoor speelt het licht mooi op de band. Het bandje is comfortabel en buigt zich zeer kort, waardoor het fijn rond de arm valt. Op maat maken gebeurt door de pennetjes te verwijderen. Voor mijn 17.5cm pols heb ik een 7-tal links weggenomen.
De sluiting is iets te goot naar mijn mening, maar stevig en geeft wel 5 gaatjes voor micro aanpassing.


Dan is er ook nog de Tropic. Ik ben geen fan van rubberen bandjes, maar Wolbrook levert een ‘gratis’ tropic mee. Dit is trouwens een ‘special offer’ dat er volgens mij altijd is. Wat is dit bandje comfortabel zeg. Het is heel soepel en plooit mooi mee. De echte test komt pas met warm weer, maar voor nu in ieder geval geslaagd. Je krijgt er een brede en 2 smalle lusjes bij, dus kan je het nog verder aanpassen naar smaak. Jammer genoeg wel geen quick release op de tropic.
Concluderend, ben ik dus super tevreden. Hier ga ik veel plezier aan hebben.

135 likes

Mooi, leuk verhaal ook. Bedankt voor het delen (nu ga ik ook even google’n verdorie). Noem me een nit-wit, of een dombrook, maar ik was altijd in de veronderstelling dat domed glas per definitie mineraal was.

Dit opent hele nieuwe mogelijkheden (… verdomme)

2 likes

Gefeliciteerd, ik vind hem erg mooi. Ook voor mij is het nieuw dat bol en saffier een mogelijke combi kunnen zijn. Leuk!

1 like

Leuk, ook weleens over gedacht te kopen. Vooral lekker ogend op de tropic.

1 like

Ik heb de blauwe variant. Geweldig horloge en ben verzot op de duidelijke dial. De bracelet is em net niet, maar de binnenzijde is comfortabel genoeg.
In z’n natuurlijk habitat aan het strand.

17 likes

Wat een toffe skin diver! Ligt altijd lekker op de pols vergeleken met een standaard dikke duiker. Veel plezier ermee!

1 like

Mooie Wolbrook! Toch wel veel horloge voor het geld. Veel plezier ermee!

1 like

Zag 'm voorbij duiken in WDWV. Mooie keuze. Fijne kleur. En meteen een broertje hier op 't forum, toch? Veel plezier met je lolbroek om de pols!

2 likes

Gefeliciteerd!! Wat een fraai horloge zeg!

1 like

Even voor alle duidelijkheid, het is geen volledig bol glas. Het is ‘boxed’ met een afronding aan de randen en een vlak midden. Maar een geweldige vintage look.
image

Ook mooi. Ze hebben veel goede kleurenopties. Ivm de bracelet, die heb ik natuurlijk nog maar kort kunnen testen. Misschien vind ik het meevallen omdat mijn verwachtingen heel laag waren aan de hand van andere reviews. Er zijn zeker betere opties.
Ik moet ook maar eens jouw achtergrond regelen voor een fotoshoot.

Dankjewel. Draagt heel fijn.

Absoluut. Een paar kleine, te verwaarlozen minpuntjes die helemaal weggeblazen worden door de looks.

Dankjewel. Ja @ivar1 en ik hebben het horloge zowat gelijktijdig besteld en binnen gekregen.

Dankjewel.

7 likes

Prachtig horloge @Pixel ! De BOR én tropic staan hem zeer goed. Hele toffe (unieke?/niet veel voorkomende) kleur ook. Geniet ervan :smiley: !

1 like

Mooi ding. Misschien niet helemaal een origineel ontwerp maar toch een mooi ding.

2 likes

Top NA! Van harte met je nieuwe aanwinst :+1:t3:

1 like

Leuk!
Op de tropic veel mooier dan op staal.

1 like

Dankjewel. Ik ben heel tevreden van de kleur. Niet te zeer ‘in your face’, maar toch net iets anders.

Tja, dat ontwerp. De vergelijking met de GO SeaQ komt vaak terug. De inspiratie qua kleur zie ik zeker, maar volgens ‘het internet’ waren onderstaande ontwerpen van Wolbrook er eerst. Dan heeft GO ook wel wat geleend. Kan ik dit verifiëren? Nee. Maar er is hier wel een duidelijke link met historische ontwerpen van Wolbrook.

Dankjewel.

Beiden kan wel naar mijn mening (ik draag ook graag staal) maar de tropic staat net iets beter.

4 likes

Mooi hoor! Zeker op de beads of rice. Enjoy!

1 like

Leuke aanwinst, veel draagplezier :+1:

1 like

Gefeliciteerd met de aanwinst :ok_hand: Staat ook goed met die tropic.
Alleen die naam hè
Heb je een wollen broek dan heb je wollen …

1 like

Leuke skindiver, indrukwekkende band. Veel plezier ermee.

1 like

Mijn beste,

Chapeau!!
Fraaie foto’s en een inspirerend verhaal van een prachtig horloge!!
Ik wens je er een aangename tijd mee.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like