NA: Grail materiaal blijkt geboortejaarhorloge 😀

Vanwege de gemeenschappelijke voorliefde voor Tissot wisselen @JimSoul en ik wel eens wat informatie uit over her en der aangeboden vintage Tissot’s. Zo ook afgelopen maandag, toen hij met grailmateriaal op de proppen kwam. Ik was zoals gewoonlijk niet van plan wat te kopen en vond de vraagprijs te hoog om toe te happen.

Na een gesprekje tussen @JimSoul en de verkoper blijkt deze echter genoegen te nemen met nauwelijks meer dan de helft van de vraagprijs. :open_mouth: :open_mouth:
Ik weet niet hoe snel ik een berichtje moet terugsturen dat ik akkoord ga. :sweat_smile::sweat_smile:

Lang verhaal kort, vandaag een pakjesman aan de deur met een doosje ingepakt in krantenpapier. :smiley:

Na het verwijderen van het krantenpapier komt er een groezelig Danish Design doosje tervoorschijn met daarin… tromgeroffel… een prachtige PR 526 GL:

Kast en band hebben wat gebruikssporen maar zien er origineel en ongepolijst uit. Wijzerplaat en wijzers zijn in onberispelijke staat en zelfs het achterdeksel mist de gebruikelijke krassen van gewelddadig openen. Alleen het glaasje kan wel een polijstbeurtje gebruiken.

De prachtige diep donkergroene geborstelde plaat is lastig op de foto te krijgen.

Enige puntje is dat de pin van de onderste endlink krom is waardoor deze niet meer draaien wil; hierdoor ligt hij wat raar op de pols; daar moet ik dus nog even mee aan de slag.

Binnenin het mooie 28800 bph 2940 kaliber, wat Omega kenners bekend zal voorkomen, dit is het Omega 1022 kaliber.

Nu ik toch de deksel eraf heb liggen gelijk maar even het serienummer vergelijken met de tabellen in het grote Tissot boek. 19 miljoen 395 duizend 616… bouwjaar is… 1975… WTF :astonished::astonished: da’s mijn bouwjaar.

Ik heb altijd geroepen dat ik geen geboortejaarhorloge hoef want in 1975 maakten ze alleen maar lelijke horloges… What was I thinking… :rofl::rofl:

Anyway, blij mee… :smiley::smiley:

Bedankt voor het kijken.
Groet, Wilko

79 likes

Congrats, veel draagplezier :+1:

1 like

Gefeliciteerd,knap horloge veel draag plezier

1 like

Klassieker. Nice :+1::ok_hand:

1 like

Een plaatje :+1:
Vind die zwevende indexen (hoe heet het eigenlijk echt?:face_with_monocle:) echt gaaf.:heart_eyes:
Voor de helft van de vraagprijs en zelf nog uit je geboortejaar.

Enjoy👍

1 like

Geen banden swapper maar wel een heul mooi horloge, gefeli

1 like

Lijkt mij een prima naam. :sunglasses:

Nee inderdaad niet; van de PR516 GL bestond nog een versie met gewone bandaanzet; maar van de 526 niet meer. :thinking:

1 like

Heel leuk…zo kwam ik ook er achter dat het horloge wat ik kocht ook mijn geboortejaar was en zelfs de goede maand :yum: …veel plezier met deze mooie Tissot :+1::grinning:

1 like

De juiste maand zal deze niet zijn; nummer valt helemaal aan het eind van 1975, terwijl ik ergens in het midden geboren ben. :sunglasses:

1 like

Mooi exemplaar. Ik wist niet dat Tissot ook Omega uurwerken gebruikte. Dan stijgen ze toch weer wat in mn aanzien :smile:

2 likes

mooi ding, als het echt een soort grail is voor jou is het misschien een idee het glaasje wat te polijsten? zie dat er wel wat oppervlakkige krasjes in zitten. weet niet hoe je daar zelf over denkt?

1 like

Hebben ze net heel vaak gedaan :wink:

1 like

Glaasje gaat zeker gepolijst worden. :+1:

Ik wist het wel van Lemania gebasseerde chrono’s. Maar niet van dit soort modellen. :+1:

1 like

Wow, een 526? Ik ken alleen de 516.
Wat is het verhaal achter de 526 ?
Mooie klok hoor. Echt een tijdsbeeld. Ik ben er ook dol op !

1 like

top, denk dat dat het horloge enorm veel goeds zou doen, ben benieuwd naar de foto’s :wink:

1 like

Mijn beste,

Proficiat met deze begeerlijke aanwinst!!
Leuk gedaan hoor!!
Ik wens je er dan ook een aangename tijd mee. :watch:

En voor nu: “Buona Notte" en morgen gezond weer op.:first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Gefeliciteerd, da’s een fijne aanwinst en nog uit je geboortejaar ook :+1:

1 like

Tissot en Omega zijn al in 1930 samengegaan en deelden sindsdien productiefaciliteiten, al kwam klakkeloos elkaars kalibers gebruiken niet vaak voor. Om simpel swappen van uurwerken door juweliers te voorkomen hadden de Tissot- en Omega uurwerken vaak andere brugvormen of iets andere buitenafmetingen, terwijl bijvoorbeeld de radertrein soms wel gelijk was.

Wel heeft Omega bijvoorbeeld het Tissot 2481 kaliber gebruikt als Omega 1481 in de Genève lijn, maar andersom kwam dus ook voor bij de 526.

Dit Tissot damesuurwerkje is bijvoorbeeld ook een Omega:
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&a&2uswk&Tissot_2140
En het Tissot cal. 20 was gebaseerd op de omega 20F maar wel met de nodige verschillen:
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&a&2uswk&Tissot_20

1 like

Gaaf gaaf gaaf!! Zeer gefeliciteerd met deze NA!

1 like