NA: Grailwatch! (Nu echt)

Hallo forum,

Voor ik begin:
Als je dit op vrijdagavond leest kun je een shotje nemen bij elke keer dat ik het woord grail gebruik in dit topic, echt een aanrader. Ik heb een lange zoektocht gehad, dus het topic kan misschien wat veel zijn om te lezen. Voel je vrij om naar de plaatjes te skippen. Thanks!

De ultieme grail; de een heeft er een en de andere niet. Voor mij begon de horlogehobby in 2018 om mezelf een half jaar later aan te sluiten op het horlogeforum. Destijds was de Rolex Submariner mijn grail, want dat wil toch iedereen? Het is een heel gaaf horloge met een leuke historie, maar na het proberen van allerlei horloges in een korte tijd merkte ik toch al wel dat het niet mijn echte grail is.

Zoals sommige wel weten (en zien aan mijn profielfoto) ben ik een behoorlijke liefhebber van Arnold Schwarzenegger zijn acteerwerk. Het is soms zo lachwekkend slecht, tuurlijk, maar wat is het toch super om met een flesje chips en een zakje bier op de bank naar een over-the-top actiefilm met Arnie te kijken. Op een gegeven moment keek ik Predator weer eens terug en zag ik het horloge wat Arnold om de pols had. Ik hoefde niet zo lang te Googelen om erachter te komen dat dit de Seiko H558-5000 was en zelfs al de bijnaam ‘’Arnie’’ had.

Helaas zag ik ook de prijzen van deze horloges waar de inmiddels 19-jarige snotneus behoorlijk van schrok. Ik kwam tenslotte vanuit de budget-hoek van de hobby, waar ik 200 euro al behoorlijk wat vond… Gelukkig was daar ook nog de re-issue. Supergaaf, want deze leek behoorlijk op het origineel uit de 80’s. Hierom besloot ik de collectie weg te doen en te gaan sparen voor dit horloge, wat voor iets minder dan 500 euro over de toonbank ging.

Toen ik in een vaag grailwatch topic aangaf dat mijn grail de Seiko SNJ025 Arnie was, berichtte een forumlid dat hij van die van hem afwilde en ik besloot deze dan ook direct over te nemeen. Ik was hier zo ontzettend blij mee! Destijds ook een topic geschreven. Hieronder het horloge:

Ik zat op een gegeven moment tijdens mijn les bedrijfseconomie te kijken naar het horloge en viel het op dat er wat butsen op de bezel en de shroud (dat zwarte tuna ding om het horloge zelf) zaten. Deze zag ik ook op de foto’s van de verkoper zitten, dus zelf te snel geweest. Het stelde echt niks voor hoor, maar ik wilde de krassen er zelf opzetten. Vraag me niet waarom overigens, maar dat was toen mijn gedachtegang. Horloge verkocht en gelukkig zag ik in een outlet topic een Arnie voorbijkomen. Niet eens duur, maar dus wel nieuw!

Al snel zat ik in de trein naar Roermond om het horloge op te halen, dus grote blij voor mij!

Ik nam het horloge mee naar huis en was helemaal happy. Leuk, nu kan ik er zelf butsen inzetten. Toe het licht de dag erop aanbrak, keek ik eens goed naar het horloge en schrok me dood… De lume was er overduidelijk opgespoten door iemand zonder ogen en er zat een deuk in het venstertje van het display. Dit was natuurlijk nog erger dan die puntjes op mijn occasion, dus ik weer terug om te ruilen. ‘’Oh sorry meneer, dit is inderdaad niet zoals het hoort en we hebben net een nieuwe binnen’’. Ik controleerde de plaat en het venstertje extra goed, want het was tenslotte mijn grail!

Het horloge omruilen ging soepel en ik was weer blij. Gaat het nu wel goed? Neen. Ik had natuurlijk goed zitten kijken naar de wijzerplaat, lume en het displayvenster, maar er dat een complete deuk in de bezel insert. Compleet ongelukkig heb ik het horloge weer teruggebracht en mijn geld terug gevraagd, enorm teleurgesteld in Seiko. Deze ervaringen hadden mijn grail verpest… Ik was echt doodongelukkig van het hele gebeuren en besloot dus maar verder te aan zonder horloge wat voor mij perfect was.

We skippen even ruim een jaar vooruit. Ik zat wederom naar predator te kijken het begon weer te kriebelen. Onbewust was ik dus toch wel bezig met de Arnie en ik besloot om er een uit de boutique in plaats van de outlet aan te schaffen, want dan moet het toch wel goed zijn. Toen ik een vriend appte over mijn plan nadat ik mijn 6139 ‘’Pogue’’ verkocht had zei hij doodleuk: ‘’ha, die originele (H558) heb ik er drie van en ik doe ze allemaal weg.’’. Wat een toeval! Ik besloot dan ook om wat foto’s te vragen en deze zagen er top uit. De lelijkste was kennelijk eerder weg en ik mocht beide horloges als combideal afnemen. Dit was een zwarte H558-5000 uit 1984 in bijna nieuwstaat en een zeldzame oranje H558-5000 in gebruikte staat. Beide zouden ze werkend in de doos zijn gelegd. Ik heb alleen een mooie foto van de zwarte:

Ik besloot de horloges rond de feestdagen op te halen en ze waren super. Tevens twee NOS Seiko flatvents aangeschaft, omdat de originele banden waren vergaan. Toen ik even met Seikomeister @koekoek aan het appen was (lees: lastigvallen met vragen) kwam ik er achter dat beide horloges een andere bezel en shroud hadden. De shroud is wat moeilijk te zien op de foto, maar zoals op de foto hieronder is te zien dat de aftermarket insert meer slope heeft en de bezel langere groeven heeft. Ook zat er saffier in, op de foto hierboven te zien.

Nu wilde ik geen aftermarket onderdelen op mijn grail en de oranje wilde ik toch al niet. Ik besloot dan ook actie te ondernemen en te gaan kijken op de Japanse veilingen. Die originele Arnie moet er verdorie komen en ik ga niet meer wachten tot hij aan komt waaien! Toevallig was er een beschikbaar met een laag start bod. Hier had ik wel geluk mee hoor, want de Arnies komen ook niet vaak voorbij in Japan. Bieden, bieden, snipen, niet winnen en toch nog een laatste bod uitbrengen op regulieren manier. Bam, gewonnen!

Toen ik de fotos bekeek zag de shroud er niet alleen helemaal origineel uit, maar waren de schades op dit stuk plastic hier ook slechts minimaal. Meestal zitten hier vele scheuren in en valt hij uit elkaar als je een keer niest. Nog meer geluk: Dit was de superzeldzame Japanse uitgave! Hier staat ‘’water150mresist’’ op de plaat in plaats van divers 150m, maar de japanner heeft ook een goudkleurig lolipop gedeelte van de secondewijzer in plaats van zwart. Niet de versie die Arnold Schwarzenegger had, maar eigenlijk vind ik dit toch toffer. Ik zal nu maar eens stoppen met typen, want wat is dit een saai topic aan het worden zo.

Wat is nu de conclusie? Ik heb mijn grailwatch deze keer echt kunnen bemachtigen na een lange zoektocht en hij is nog (veel) verder beschadigd dan de eerste Arnie die ik in bezit had. Wat een dijk van een horloge en wat is hij perfect.

Dank voor het lezen, hier zijn de foto’s!

107 likes

Gefeliciteerd !

1 like

Veel plezier ermee man. Je moet je blijkbaar wel inlezen als je voor een vintage seiko wilt gaan zeg :nerd_face:

1 like

Congrats, prachtige duiker.

1 like

Lekker man, Arnie zou trots zijn denk ik: only the best!

1 like

Echt tof !! Wil die nieuwe Arnie ook graag!

Rrllaaawlll to the choppa!!

4 likes

Heel leuk om te lezen ,wel een grail met hindernissen zeg. Maar dat maakt het uiteindelijke resultaat er niet minder om .
Heel cool horloge ook :muscle:

1 like

Cool horloge. brings back memories :slight_smile:

1 like

Erg cool ding met een (imho) cult status! :ok_hand:

1 like

Goed verhaal lekker kort! Haha geniet van je grail!

2 likes

gefeliciteerd met je NA, leuk verhaal.

Ben toch ook wel erg benieuwd naar picca’s van de oranje :wink:

1 like

Gefeliciteerd!

1 like

:joy:

1 like

Fijne zoektocht met succes afgerond. Gefeliciteerd!

1 like

Die nieuwe Arnie is leuk… maar de echte old skool Arnie vind ik ook veel mooier. Al is het alleen maar door de kleinere knopjes aan de zijkant.
Wat een mooi verhaal om te lezen! Heerlijk om zo’n lange zoektocht op deze manier te eindigen. De H558-5000 uit 1984 vind ik zelf ook niet verkeerd, maar ik kan me voorstellen dat je alles origineel wilt hebben.
Veel plezier er mee!

1 like

Gefeliciteerd. Het was even doorlezen, maar het is een leuk verhaal. Veel plezier ermee en geniet ervan!

1 like

Van harte gefeliciteerd met deze prachtige aanwinst!

1 like

Goedkoopste shizzle bij een outlet weg gehaald en dan teleur gesteld zijn in Seiko. Ik vraag me af wat je ervaring was geweest als je in Emmen was gaan shoppen.

Tsssssss.

Tsssssssssss.

Ik vind de bochten vermakelijk.

Waarschijnlijk, als je met reizen en zo rekent, was het goedkoper geweest om iets meer te betalen bij een niet-outlet (want ja, outlet producten kunnen restpartijen zijn of defecten bevatten) en gewoon in 1 keer een goeie te kopen bij een normale juwelier. :slight_smile:

:rofl: :rofl: :rofl:

Maarreh, gefeliciteerd met deze versie van de Arnie hoor. Draag 'm in goede gezondheid en dat ie maar moge beklijven.

Van “get to the choppa”

tot “Jalla a’l helicopter”, ik vind die man intens grappig. Culminerend in dit:

:rofl: Briljant.

2 likes

Gefeliciteerd! Leuk horloge :slight_smile:

1 like

Ter meerdere eer en glorie van Arnold:

1 like