TL;DR - Leukste onverwachte aanwinst sinds lange tijd. Enorm fijntjes, hoe doen ze het! Erg verrast en blij mee!
Goed, de kerstvisite is weg, even rust en waar beginnen we. Een langere aanloop, vergeef me.
Ik schrijf de laatste tijd niet zoveel NA’s meer, terwijl er best reden voor zou zijn. Maar, ik ben geen recensent, en met mijn flipper- en zoekgedrag van de laatste maanden naar het ultieme horloge, is telkens een Hands-on schrijven ook weer zo wat. Wel leuk, maar als het geen blijvers zijn… Ik heb me te vaak in de vingers gesneden.
Dus… Deze NA gaat niet over een Grand Seiko SBGE257 GMT. Ook niet over een Ebel Wave. Zeker niet over een JLC Reverso 8 Days, want die zijn korter of langer in bezit geweest en allemaal weer weg.
Deze NA betref ook geen Ebel 1911 die er nog wel is of een Omega Aqua Terra, hoewel die net binnen is, amper gedragen maar alweer onderweg voor een service.
En ik ga het helemaal (nog) niet hebben over een Seiko Speedtimer Night Vision van vorige week of alles wat er dit jaar nog meer was.
Tsja, wat dan wel. Het zou een filosofisch verhaal kunnen worden of een Kerstgedachte kunnen zijn: meer met minder, bijvoorbeeld. Eenvoud en schoonheid voor weinig of iets dergelijks.
In ieder geval, ik kreeg een horloge in handen gedrukt wat niet ieders cup of tea zal zijn, maar wat me ook nog weer eens enorm aan het denken zette.
Met name over het “waarom” we toch blijven streven naar veel te dure, luxe horloges die we eigenlijk niet nodig hebben. Duur is goed? Status? Geld teveel? Goed, beter, best?
Het doet met een beetje denken aan de audio-hobby. Het is als het verzanden in de ultieme audiofiele gedachte dat alles zo perfect en zuiver mogelijk moet klinken. Daarom: de duurste DAC, beste speakers, vinyl, Super Audio CD-kwaliteit. DSD streaming met een zo hoog mogelijke bitrate. Ultieme bekabeling en speaker setup. Etc. Helemaal los gaan om het geluid, om die 40kHz die je helemaal niet hoort, of die beat die toevallig op 5Hz voorbij komt in plaats van op 10Hz.
Uiteraard mogen motor- en/of autofielen hun eigen ding invullen. :sungglasses:
Maar goed, excuses voor de lange aanloop. Zoals gezegd kwam ik even met beide benen op de grond bij onze horlogehobby.
Even terug naar de audio-gekte: Dan ineens is er muziek die je raakt!
Vergeten is de bekabeling, of die ene fractie van een graad dat die speaker niet goed staat uitgelijnd, of het frequentiebereik dat maar tot 20Khz gaat… You get the idea.
Tada:
Is het geen fijn snoepje?
Geen Grand Seiko, Maar een “simpele” Presage. Ik ben de laatste jaren niet meer zó verrast door een horloge. Ik zou het in theorie links laten liggen, zeker vanwege de renders, maar ook als relatief on-interessant en saai.
Maar, naar goed Brits gebruik, ik ben echt flabbergasted en kan de subtiele en wat zacht-mysterieuze zweem die over de wijzerplaat ligt niet uitleggen of goed op de foto krijgen. 't is geen wit, geen zilver, geen crème, maar zo’n beetje alles afhankelijke van de lichtval en de eye-catcher in het echie die het deed.
Het formaat is uitstekend. 38mm en een beetje. 11mm dik. Ideale lugbreedte van 20mm. De detasils zijn amazing. Zelfs een gebogen wijzertip.
Die plaat en eigenlijk gewoon het totaalpakketje om de pols is zo fijntjes, en in dit geval doet zelfs het open hart, esthetisch echt mee aan de beleving.
Uiteraard zal de combi van Open-Heart en Romeinse cijfers niet iedereen kunnen bekoren.
Maar die sunburst of is het sun-hint! Bij inzoomen bestaat deze niet bij gratie van de borsteling van de wijzerplaat maar uit fijne concentrische (gefreesde, verdiepte, whatever) cirkels vanuit het hart van het, jawel, duh, open- heart.
Maar zo subtiel dat de plaat er bij elk licht echt anders uitziet, maar nooit over-the-top. Magnifique, om maar eens een understatement te gebruiken.
Niet nadenken over “basis-/instap-uurwerk”, da’s helemaal niet van belang, want dat zie je toch (bijna) niet.
Tuurlijk is het geen GS, maar het is gewoon een schitterend en fijntjes afgewerkt horloge. Je kijkt ernaar en het maakt niet uit, (de eye-opener), wat ‘ie kost.
Zelfs de kastvorm doet nog denken aan de taps toelopende kasten die het kenmerk van veel GS-sen zijn.
Geen Zaratsu polishing, maar mooi gepoijst.
Ik durf aan dat deze echt vele meters boven het maaiveld uitstijgt voor het geld, om toch maar even te noemen. Zelfs de band, hoewel eigenlijk wellicht nét een tikkie te lang, toch heel soepel is met vouwsluiting voor mij perfect op maat.
Kortom, terug naar mijn “denken”: Waarom die zoektocht naar die dure horloges, terwijl het zo simpel kan. Deze is gewoon af. Diepe buiging voor Seiko.
Om af te sluiten, naar goed gebruik:
The Good
Fijntjes, subtiel, waanzinnig voor het geld. Gewoon prachtig, understated!
The Bad
Gewoon niks, nada, noppes, zelfs eigenlijk de band niet, deze keer, en dat wil wat zeggen.
The Ugly
Seiko, jullie kunnen zoveel. Moest deze dan echt alleen Water Resistant zijn? Had dan die 5ATM echt niet gekund?
Verder: Koetsjh approved, Ik vindt hem echt Great, zeg maar.
Nog wat extra (macro-)fotootjes voor de liefhebbers.
De twist in de vorm van de Romeinse 8 (VIII) valt op het eerste gezicht niet op.
Bedankt voor het lezen in deze post-Kerst week en alvast een goede jaarwisseling gewenst!