Ik schrijf niet vaak (meer) een NA topic, maar soms heb je van die stukken die wel eens wat aandacht verdienen
Even terug kwam ik een mooie aanbieding tegen voor een Grand Seiko Omiwatari (de SBGY007 voor de die hards). Ik had net mijn Rolex Explorer verkocht en ik was alweer eventjes GS loos, dus ik kon het niet laten om erop in te gaan. Niet veel later stond het pakket bij mij op de tafel en bij het uitpakken was ik direct weer omver geblazen. Een nieuwe GS in je handen hebben blijft toch elke keer een feest!
Ik had het model al een tijdje geleden eens gepast en wat de meeste foto’s niet tonen is hoe elegant die kast is. Vooral in profiel is het echt een heerlijk stuk, mooi dun met een heel mooie lijn. De platte bezel ligt wat binnen de kastrand en net daarnaast heb je een mooi bol saffier. Alles samen maakt dat echt een prachtig geheel. Ze weten wel hoe het moet, die japanners, dat is weer duidelijk.
De wijzerplaat is ook heel mooi gedaan, het golfjes effect springt er net genoeg tussenuit en verandert constant, waardoor je blijft kijken. klasse!
(niet mijn foto, maar je ziet het profiel heel mooi hier)
Toen viel me weer te binnen dat er vorig jaar een paar mooie LE’s uitgebracht zijn… ik heb mijn naam toen opgegeven bij een AD voor een seintje als de SBGY027 Karesansui binnenkwam, maar toen hij er lag ben ik er niet geraakt. Het kriebelde toch om dat model ook nog eens in het echt te zien, maar hij was helaas al lang gevlogen. Het was een beperkte reeks van 100 stuks, dus dat lag voor de hand.
Toch maar even naar Prosper in Brussel gemaild en ja hoor, ze hadden in de kluis nog eentje liggen! In de auto naar Brussel gesprongen dus
Waarom zou je denken?
De Omiwatari is prachtig mooi en als je op de render van GS moet afgaan, zal de SBGY027 niet echt bijzonder zijn… een grijze muis zoals @breakie onlangs nog zei erover. Ik had een video van Les Rhabilleurs erover opgeslagen en dat geeft toch een heel ander beeld, dus vandaar mijn fascinatie. Oordeel zelf…
De render:
Het echte werk:
Je hoort het al komen… ik werd heel goed onthaald bij Prosper, een lekker koffietje ernaast en een loupje erbij. Direct verkocht natuurlijk, wat een bijzonder stuk! De wijzerplaat is onmogelijk te vangen op foto, het licht doet echt heel mooie dingen met de wijzerplaat. Ik ga de foto’s voor zich laten spreken, voor zover dat kan.
Bij indirect wit licht is de wijzerplaat eigenlijk staalkleurig, net zoals de kast. Een mooi monochroom geheel.
Iets minder licht maakt 'm donkergrijs.
Maar hier is de plaat dan weer bruinig… en merk je dat de secondenwijzer grijs is. Met een dopje erop, zoals het hoort .
Alleen de standaard band vind ik niet zo geslaagd. Die is groenzwart en dat past bij de zentuinkleuren, maar niet helemaal mijn ding. Een echte bandenkoning wordt het niet, dat wordt trial en error dus. Ik heb er al een paar andere op geprobeerd, dus dat komt wel goed .
Net buiten bij de AD, op de OEM strap:
Die kast… ik kan iedereen aanraden om die eens in het echt te bewonderen!
Sommigen vinden het uurwerk niet zo mooi. Ik vind 'm prachtig! Eens geen typische zwitserse afwerking, maar echt Japans en wat eigenwijs eerder. En spring Drive natuurlijk, mijns inziens een must voor de GS liefhebber.
Omiwatari en Karesansui naast elkaar… beide schitterend!
Om de pols ook vele gezichten:
Hopelijk zijn jullie ook weer wat onder de indruk van het vakmanschap van de mensen van Grand Seiko en kriebelt het ook eens om wat minder bekende stukken te gaan bewonderen. De Omiwatari moet helaas het onderspit delven, maar kiezen is echt verliezen hier. Ik heb mijn laatste aanwinst voor 2023 binnen en geniet alleszins met volle teugen!