Gisteravond keerde ik met mijn gezin terug van een prachtig vakantie van een maand in Zuid-Korea en Japan. Van tevoren wist ik dat er niet heel veel tijd en gelegenheid zou zijn om uitgebreid naar horloges te gaan kijken. Maar het leek me wel mooi om een horloge te kopen als tastbare herinnering aan de prachtige reis. Mogelijk een Seiko, maar was ook wel nieuwsgierig naar het relatief nieuwe merk Kuoe uit Kyoto.
Toen we in Okayama waren zag ik in een vitrine van een warenhuis een hele mooie King Seiko liggen met een crèmekleurige wijzerplaat met een patroon dat deed denken aan linnen. Er was helaas geen tijd om er uitgebreid naar te kijken. Ik deed daarna was onderzoek online en het bleek te gaan om de SPB369. Ik dacht: als we aan het einde van de reis in Tokyo zijn ga ik deze bekijken bij Seiko.
Toen we in Kyoto waren heb ik Kuoe bezocht. Een hele leuke winkel met behulpzame hele medewerkers. Je kunt daar zelf alle modellen bekijken en combineren met verschillende bandjes. Hoewel ik gecharmeerd was van de horloges heb ik niks gekocht. Ik had nog die King Seiko in mijn hoofd.
In Kyoto heb ik ook nog snel even gekeken bij Edion, een tax free winkel met een groot aanbod aan horloges. Het was leuk om het allemaal even te bekijken, maar ook wel een beetje overweldigend
Op de een na laatste dag van onze reis ben ik in Tokyo dan eindelijk gaan kijken bij Seiko in Ginza. Bij Seiko Dream Square ben ik direct naar de verdieping met King Seiko gegaan, maar de SPB369 lag er niet. Bij navraag was het antwoord: “Oh no, discontinued.” Ik baalde ontzettend. Had ik in Okayama toch even tijd moeten maken… Er was ook te weinig tijd over om nog uitgebreid naar andere winkels te gaan en te kijken of ik hem elders nog kon vinden.
Teleurgesteld liep ik naar buiten. Ik overwoog om te kijken naar een leuke Seiko 5. Genoeg keuze en toch leuk om die tastbare herinnering aan de reis te hebben. Maar eerst nog even naar de boutique van Grand Seiko… Daar werd ik buitengewoon vriendelijk en behulpzaam te woord gestaan door de sales manager. Ze liet me de verschillende modellen zien en vertelde de verhalen achter de inspiratie voor de schitterende wijzerplaten. Hoewel ik het allemaal heel mooi vind wist ik nog niet zo goed of ik zo’n grote aankoop wilde doen.
En toen belandden we bij de Elegance Collection. Daar liet ze mij de SBGW301 zien met zijn eenvoudige maar supermooie crèmekleurige wijzerplaat. Ik was zeer onder de indruk. Had dit horloge wel eens online gezien, maar toen ik hem van dichtbij zag en om de pols had was ik diep onder de indruk. Maar ja, een Grand Seiko kopen, ik wist het nog niet. Het zou een flinke uitgave zijn, maar wel een veel betere prijs dan in Nederland en al helemaal met de tax free-regeling.
Ik bedankte de behulpzame mevrouw en zei dat ik erover na moest denken.
Een biertje en een gesprek met mijn vriendin later had ik de knoop doorgehakt: ik ging er voor! En weer thuis zit ik met een grote glimlach dit verhaal te typen en naar mijn pols te kijken. Een prachtig aandenken aan een onvergetelijke reis.
Nog veel dank aan @Rooms @LN2023 en @SBeuk voor de tips over horloges kopen in Japan!