FTFY. Voor mij is dat nu afval.
Klopt.
Ik wil overiens wel eens zien wat die huis tuin en keuken meter vd foto’s aangeeft als je hem bij een banaan houdt
Ik vind dit héél fascinerend, maar als hypochonder met drie kleine kinderen zou in er niet aan beginnen.
Super project wel.
Heel herkenbaar
Fantastische NA trouwens, gefeliciteerd!
Niet te denigrerend over dit fantastische metertje.
Mijn huis (en fruitmand) heeft een basis straling van ongeveer 0,05 microsievert per uur. Op zolder wat hoger (0,14).
Deze is het, met degelijke Russische inhoud.
En het gaat mij dus om de gamma straling, want die komt wel gewoon naar buiten. Is op 15cm afstand van het glas overigens nog maar 0,64 microsievert. Interessante test is wellicht met glas op de hand leggen en aan andere kant van mijn hand meten.
Zou het iig niet langdurig met glaskant tegen belangrijke organen aan dragen.
Ach… ik denk dat veel jongens vroeger in hun jeugd met de oude zakhorloges van de familie gespeeld (=gesloopt) hebben. Toen wed daar echt niet op gelet.
Nee. Nooit aan de wijzerplaat snuiven en likken.
Ik en bij open maken schoon werken en mondkapje voor.
Ik ben toch maar aan het rekenen geslagen en het is toch niet zo onschuldig als ik dacht.
Ik heb onlangs de training “Toezichthoudend medewerker stralingsbescherming” afgesloten bij NRG in Petten en heb met de docent contact opgenomen om het te bespreken. Na het belletje stuurde hij me deze mail.
Hoi Ben,
Zoals gezegd klopt jouw berekening voor de ontvangen dosis. Indien deze op de extremiteiten wordt ontvangen, geldt een wettelijke limiet van 50 mSv per jaar. Hier blijf je dus onder indien het horloge op de pols wordt gedragen.
Volgens de wet is de activiteit die vrijgesteld is bij Ra-226 is 10 kBq of een activiteitsconcentratie van minder dan 10 Bq per gram. Indien het horloge 200 gram weegt, mag er maar 2000 Bq op zitten.
Als ik uitga van de Gammastraling dan betekent dat een dosistempo van 0,26 µSv/h op 1 meter voor een activiteit van 1 MBq. Deze meting is op 1 cm afstand gedaan? Dat zou betekenen dat het daar 2600 µSv/h straalt voor 1 MBq. Het straalt echter 18,2 µSv/h dus dat wil zeggen dat we 7000 Bq hebben. Dat gaat over de limiet van de vrijstellingsgrens op basis van concentratie. Dan heb ik nog geen rekening gehouden met de transmissie van het glas, dat laat 92% door en dus is de geschatte activiteit 7600 Bq.
Het horloge is daarmee tenminste registratieplichtig en hiervoor dient een registratie te worden aangevraagd. De vraag is of de ANVS deze registratie afgeeft. Er zijn musea met een vergunning voor dit soort verzamelingen.
Hopelijk weet je zo voldoende
Vriendelijke groet,
Ik zou het horloge niet meer dragen.
Leuke aanwinst, en erg leuke de extra info.
Keep up the good work
nou, willen alle vintage horlogeliefhebbers (@Guapo @pmannaert @Pieter67, en de rest) even een vergunning aanvragen? We stralen met zn allen teveel. Zie bericht hierboven van @Boetje
Een kleinere Gruen van mij van ca 1940 geeft namelijk nog mooiere cijfers.
Overigens kan de douane soms idd iets tegenhouden als hun apparatuur op tilt slaat, zie hier:
Op de pols is gewoon nog steeds weinig risico. Straling is overal. Ik heb er geen moeite mee het zo af en toe eens te dragen. Ben dan wel stout (strafbaar?) blijkbaar. Wellicht voor de zekerheid niet in een overheidsgebouw met stralingsdetectoren.
Het zal ook allemaal niet met zo’n vaart niet lopen, maar om een idee te geven:
Gewone werknemers mogen aan niet meer dan 1 mSv/jaar worden blootgesteld
Werknemers die werken met straling, dus aan meer dan 1 mSv/jaar worden blootgesteld, moeten continue een stralingsdosismeter bij zich dragen die regelmatig uitgelezen moet worden om de strenge stralingslimiet van 20 mSv/jaar niet te overschrijden.
Als je jouw horloge een maand lang 16 uur per dag zou dragen dan kom je op 2 mSv, als je hem een jaar draagt dan op 23 mSv.
Gelukkig heb ik nog een paar andere horloges.
Wellicht nog een gat in de markt. Een laagje lood verwerken in het bandje of achterop de kast. Mijn stralende horloges zitten in een oud fotorollen doosje (lood).
@Jenneke Straling is overal maar dat kun je niet vergelijken met een horloge met Ra wijzers. Ben het helemaal met @Boetje eens, niet elke dag 16 uur dragen. Af en toe kan geen kwaad. Echt gevaarlijk word het pas als je aan de verf gaat peuteren.
En wat betreft lood: dat is giftig dus pas ook op met (ongeverfd) lood.
Nou nou ik moet ook maar eens een metertje gaan zoeken. Kost da?
Ik heb het linkje wel eens eerder gepost, maar door dit artikel ben ik toch wel een beetje onder de indruk geraakt van hoe schadelijk radium kan zijn in een horloge:
(artikel verwijst naar deze studie: https://eprints.kingston.ac.uk/id/eprint/34851/1/Crockett-R-34851-AAM.pdf )
Edit: wel een mooi horloge!
De soeks 112 kost rond de 100 euro. Heb ooit wat opties vergeleken en deze kwam goed uit de review. Bevalt goed. Zo’n ding is meer voor de leuk dan echt nuttig. Maar kan nu wel mijn werkplek ed controleren.
Klopt, radon gas is ook een risico. Maar ik laat Radium horloges altijd eerst even “luchten” bij een open raam als ik een doosje open.
Ook interessant:
@fdpg1963 no worries! Ik draag alleen mijn Garmin dagelijks en de rest als sieraad. Ik heb me er in het verleden flink in verdiept en ben iig niet panisch voor radium.
Ik zal de kast toch open moeten maken als ik het glaasje ga vervangen. Dat zal ik met veel zorg en voorzichtig doen. En nee, ik ga niet aan de wijzerplaat krabbelen. Hoogstens stofjes wegdeppen met rodico.
En de echte @Lexaf naar vintage ontwerp is binnen! Tadaaaa

Zwart geitenleer met blauwe stiksel (passend bij de geblauwde wijzers).
Origineel Gruen red label glaasje is onderweg uit de USA.
Staat hem mooi; veel plezier ermee