NA Gruen radium herenhorloge (in mijn ogen gigantisch)

:rofl: nou, willen alle vintage horlogeliefhebbers (@Guapo @pmannaert @Pieter67, en de rest) even een vergunning aanvragen? We stralen met zn allen teveel. Zie bericht hierboven van @Boetje

Een kleinere Gruen van mij van ca 1940 geeft namelijk nog mooiere cijfers.

Overigens kan de douane soms idd iets tegenhouden als hun apparatuur op tilt slaat, zie hier:

Op de pols is gewoon nog steeds weinig risico. Straling is overal. Ik heb er geen moeite mee het zo af en toe eens te dragen. Ben dan wel stout (strafbaar?) blijkbaar. Wellicht voor de zekerheid niet in een overheidsgebouw met stralingsdetectoren.

5 likes

Het zal ook allemaal niet met zo’n vaart niet lopen, maar om een idee te geven:
Gewone werknemers mogen aan niet meer dan 1 mSv/jaar worden blootgesteld
Werknemers die werken met straling, dus aan meer dan 1 mSv/jaar worden blootgesteld, moeten continue een stralingsdosismeter bij zich dragen die regelmatig uitgelezen moet worden om de strenge stralingslimiet van 20 mSv/jaar niet te overschrijden.
Als je jouw horloge een maand lang 16 uur per dag zou dragen dan kom je op 2 mSv, als je hem een jaar draagt dan op 23 mSv.

Gelukkig heb ik nog een paar andere horloges. :blush:

Wellicht nog een gat in de markt. Een laagje lood verwerken in het bandje of achterop de kast. Mijn stralende horloges zitten in een oud fotorollen doosje (lood).

2 likes

@Jenneke Straling is overal maar dat kun je niet vergelijken met een horloge met Ra wijzers. Ben het helemaal met @Boetje eens, niet elke dag 16 uur dragen. Af en toe kan geen kwaad. Echt gevaarlijk word het pas als je aan de verf gaat peuteren.

En wat betreft lood: dat is giftig dus pas ook op met (ongeverfd) lood.

2 likes

Nou nou ik moet ook maar eens een metertje gaan zoeken. Kost da?

1 like

Ik heb het linkje wel eens eerder gepost, maar door dit artikel ben ik toch wel een beetje onder de indruk geraakt van hoe schadelijk radium kan zijn in een horloge:

(artikel verwijst naar deze studie: https://eprints.kingston.ac.uk/id/eprint/34851/1/Crockett-R-34851-AAM.pdf )

Edit: wel een mooi horloge!

2 likes

De soeks 112 kost rond de 100 euro. Heb ooit wat opties vergeleken en deze kwam goed uit de review. Bevalt goed. Zo’n ding is meer voor de leuk dan echt nuttig. Maar kan nu wel mijn werkplek ed controleren.

1 like

Klopt, radon gas is ook een risico. Maar ik laat Radium horloges altijd eerst even “luchten” bij een open raam als ik een doosje open.

Ook interessant:

@fdpg1963 no worries! Ik draag alleen mijn Garmin dagelijks en de rest als sieraad. Ik heb me er in het verleden flink in verdiept en ben iig niet panisch voor radium.

Ik zal de kast toch open moeten maken als ik het glaasje ga vervangen. Dat zal ik met veel zorg en voorzichtig doen. En nee, ik ga niet aan de wijzerplaat krabbelen. Hoogstens stofjes wegdeppen met rodico.

En de echte @Lexaf naar vintage ontwerp is binnen! Tadaaaa

afbeelding

Zwart geitenleer met blauwe stiksel (passend bij de geblauwde wijzers).

Origineel Gruen red label glaasje is onderweg uit de USA.

9 likes

Staat hem mooi; veel plezier ermee :+1:

1 like