NA: H. Moser & Cie Mayu Palladium

VWie mijn zoektocht naar de ultieme sportieve dresser heeft gevolgd (Battle of the Dressers: GS vs JLC vs ALS) weet dat er de nodige opties de revue zijn gepasseerd. Nog even de criteria op een rijtje:

  1. 38-40mm
  2. manufactuur uurwerk
  3. donkere wijzerplaat, dus blauw, zwart, grijs
  4. bij voorkeur op leer
  5. witgoud, platina dikke plus maar geen must
  6. mag gebruikt en/of grijs
  7. geen vintage, dus vanaf 2000 ongeveer
  8. <10.000 euro

Lang, heel lang stond de JLC MUT Moon met zwarte plaat bovenaan de lijst. Paar keer gepast, schitterend, niet voor niets een forum darling. Maar was het wel speciaal genoeg als end-game dresser? JLC is een geweldig merk, maar de oplages zijn groot, de afwerking van het uurwerk niet top-top en de kast vrij eenvoudig. En staal ipv edelmetaal. Andere topkandidaat was de VC Fifty-Six, ook gepast, erg mooie kast, mooie blauwe plaat met opgelegde indices, maar weer staal en geen écht inhouse uurwerk. Dus ook niet.

Uiteindelijk via allerlei fora op Moser gestoten, reviews lezen, 1200-1500 stuks per jaar, gedurfde marketingcampagnes, alles inhouse. Chrono erbij en verrek, er lag er één bij een handelaar in Hengelo. Een Mayu (nu in de collectie als de Endeavour Small Seconds), verkocht door Gassan in 2015 (toen nog dealer - inmiddels geen dealers meer in NL). Gaan passen, handwinder met gangreserve op achterkant, geweldige afwerking, mooie interessante kast met afwisselend gepolijste en geborstelde delen in een kleine 39mm, bijzonder edelmetaal, én stukje onder het maximumbudget.

En die dial - Moser noemt het fumé, licht in het midden en naar buiten toe donker. Kleur is afwisselend licht- tot donkerbruin tot muisgrijs, afhankelijk van de hoek. Met de huidige band (kuduleer) vaker bruin, en ik ga ook nog naar een mooie grijze band kijken. Toch even laten bezinken en paar dagen later alsnog toegehapt. Afgelopen zondagmiddag - terug van een weekend Berlijn - opgehaald. Erg blij mee.

Dit is hem - enjoy. Klikken voor detail!

173 likes

Heb nog niet het hele verhaal gelezen, maar ik vind hem prachtig!

1 like

Wauw, gewoonweg wauw! :star_struck: :scream:

1 like

Nice! Maar zelf vindt ik met name de achterzijde echt :heart_eyes:

4 likes

Geweldig zeg! Dit mag je echt een endgame-dresser noemen. Van harte gefeliciteerd! Goede keuze!

1 like

Héél gaaf! Gefeliciteerd :+1:

1 like

Zooooooo die is lekker! En mooi!

Proficiat met deze prachtige NA! :v:

:beers:

1 like

Heel erg fraai. Om het zacht uit te drukken. Erg mooie keuze.

1 like

Love it :heart_eyes::heart_eyes::heart_eyes::heart_eyes:

1 like

Ik kan niks meer uitbrengen, zó mooi!

1 like

Ultieme schoonheid :+1::+1::champagne::clinking_glasses:

1 like

Gefeliciteerd met deze keuze, zo chique :ok_hand:

1 like

Briljant spul! Ik ken de mensen achter Moser een beetje en vrienden van mij hebben meerdere modellen, waaronder de Alp Watch en de Perpetual met die kleine maandwijzer.

Leuk bedrijf, mooie, bijzondere horloges, ingenieuze complicaties en inderdaad zeer gewaagde campagnes. Denk alleen al aan de Swiss Cheese Watch als protest tegen het alsmaar strenger wordende Swiss Made. Geniet van deze topper!!

Nederlandse dealers zijn er helaas niet, klopt, heeft met de marge te maken. Het vel werd ze over de neus getrokken :wink:

Het nieuwe instapmodel (ca. €5.000) is ook heel heel mooi. In Singapore even om de pols mogen hebben.

3 likes

Prachtig! Heel erg mooie horlogerie.

Dit zijn toch wel de pareltjes! :ok_hand:

Gefeliciteerd!

1 like

Echt heel mooi!!

Met name erg gecharmeerd de mooie technische oplossingen van het uurwerkje (tanden, hacking mechanisme, echappement, etc).
Voor de anderen hier nog een leuk filmpje om een beter beeld te krijgen van deze mooie aanwinst.

Geniet er van! :+1:

12 likes

In één woord : subliem…
Gefeliciteerd met deze NA en gefeliciteerd met je smaak

1 like

Heel erg mooi, veel draagplezier!

Prachtig!

Holy crap! Dat zijn de NA’s. Geweldig gaaf als mensen buiten de geaccepteerde standaard en voor serieus geld dergelijke pareltjes kopen. Driewerf hulde.

3 likes

Bloedstollend