Ja, zucht, het is weer zo ver… ![]()
Voor ik begin, je kan een passend muziekje opzetten door op het linkje te drukken.
Ik postte ergens eind maart/begin april al in de gezelligste kroeg van het forum dat het Squale-virus langzaam maar zeker serieuze vormen begon aan te nemen…![]()
Dat werd vooral aangewakkerd door een combinatie van de YouTube-content van The Urban Gentry, die Squale door de jaren heen consequent bleef aanprijzen, de vele fraaie foto’s die hier op het forum voorbij kwamen én de Squale-aflevering van de Mannen van de Tijd podcast.
Toen er na de aanschaf van de Seiko SSB479, gecombineerd met wat uitgaande transfers in de horlogekist, de behoefte aan een kleurrijker en sportiever horloge voor de zomer ontstond, werd het vizier steeds meer op Squale gericht.
Dus ik begon een kijkje te nemen in de Squale kroeg en kort erna kwam de voormalig HFLE van @Fargo voorbij in het blauw. Eigenlijk voldeed deze aan alle eisen, maar ik had nog nooit een Squale 1521 om de pols gehad en met mijn 16/16,5 cm pols wilde ik deze toch eerst passen. Helaas konden we geen geschikt moment vinden voor zijn vakantie én ik durfde niet ongezien door te pakken dus een ander forumlid is er nu van aan het genieten.
Daarna plaatste ik een oproep in de Squale-kroeg of iemand in mijn regio misschien een 1545/HFLE had zodat we een GTG zodat ik die kon passen. Vrij snel kwamen de reacties dat ik óók echt eens een 1521 moest passen. Zelf had ik die vanwege de maten eigenlijk al afgeschreven, maar als de ervaringsexperts iets aanraden, dan sta ik daar natuurlijk voor open…
N.a.v. mijn oproep kreeg ik van @TagEd en @Tijdspraak het aanbod om eens af te spreken. Uiteindelijk met @TagEd op een zonnige dag begin april een terrasje gepakt en zijn HFLE & 1521 Full Luminous om de pols gehad. En de ervaringsexperts hadden gelijk; ook de 1521 viel echt fijn om de pols. Nu had ik twee modellen om naar op zoek te gaan. Vanaf dat moment begon de zoektocht eigenlijk pas echt.
Na die GTG is het lijstje langzaam wat getrechterd en afgestreept én toen kwam er een Green Ray in het blauw voorbij. Maar toch weer die twijfel over de maat… ![]()
Twee weken geleden ben ik richting Den Haag gereden en bij Van Willigen binnen gelopen. Heel fijn gesprek, lekker veel gepast waaronder een grijze/blauwe 1545, de Green Ray, de Blue Ray, de Super Squale en een prachtige 2001.
Vervolgens alles even lekker laten bezinken, maar uiteindelijk bleef één model steeds in mijn hoofd hangen: de 1521 Green Ray.
Waarom? Omdat die groene kleur mij direct deed terugdenken aan mooie herinneringen aan vakanties én het onderwaterleven in de Filipijnen en Indonesië.
Daarnaast was het precies het soort kleur waar ik naar op zoek was: niet té fel, maar wel onderscheidend genoeg ten opzichte van de zwarte en donkerblauwe wijzerplaten die ik al in de collectie heb.
Dus uiteindelijk met John (@WatchR) afgesproken om zijn Squale 1521 Green Ray over te nemen. Vorige week vrijdag was het tijdens een bijzonder gezellige GTG zover en mag ik mij sindsdien officieel Squalista noemen. ![]()
De Green Ray kwam op een soort bruinleren band. Niet helemaal mijn ding, al zat er gelukkig ook een mooie groene leren band bij. Persoonlijk vind ik alleen dat een Squale vaak het best tot zijn recht komt op een tropic, dus direct een zwarte én donkergroene tropic besteld. Die zijn vanmiddag binnengekomen, dus uiteraard meteen wat foto’s gemaakt.
Ik ben volop aan het genieten van deze NA. De Green Ray is sinds vrijdagavond de vaste metgezel geweest om mijn pols.
En nu: plaatjes bij de praatjes. ![]()
En nog wat wristshots van dit weekend op een sailcloth: