NA: het grootste dilemma ooit 🤯

… Voor mezelf binnen deze hobby dan :grin:

De keuze waar ik voor stond:
Ik had iets nodig met een lichte plaat die net op de grens balanceert tussen net en casual.

2 horloges bleven uiteindelijk door mijn hoofd spoken. De JLC reverso grand taille, en de omega CK859. Het heeft toch anderhalve maand tussen deze 2 kandidaten gepingpongd in mijn hoofd. Zo erg dat ik het niet meer plezant vond. Voor beiden valt wel iets te zeggen:
De CK859 heeft een sector dial, doorkijkbodem, prachtige wijzers en een modern uurwerk met 70h pr en afzonderlijk verstelbare urenwijzer.
De reverso is JLC dus een uurwerk van de watchmakers watchmaker, een prachtig art deco ontwerp, en een hoog fidgetspinner gehalte.
Toen ik er uiteindelijk uit was vond ik het wel leuk om de 2 even naast elkaar te zetten in een polletje om te kijken wat HF zou doen met mijn zilverlingen. Dit was het resultaat:

Gelukkig telt mijn stem voor 100% dus deze is het geworden :grin:

De Omega CK859 dus.
Het horloge werd slechts een half jaartje geproduceerd, en dat in 2022.
Het horloge heeft een klassieke eenvoudige calatrava- achtige kast met een diameter van 39, een lug to lug van 46mm, een bandaanzet van 20mm, en een dikte van 12mm.
Vooral die dikte zou moeten tegenvallen, maar de kast is zodanig opgebouwd dat die harde 12mm op papier, op de pols niet zo aanvoelt. Wel krullen de lugs niet om de pols , waardoor de 46mm op papier dan weer een tikkeltje groter draagt.

Onder de motorkap ligt het kaliber 8926 wat een handopwind uurwerk is met co-axial escapement. Het kaliber heeft zoals eerder vermeld dus 70uur power reserve, een afzonderlijk te verzetten uurwijzer in de eerste kroonstand waarbij de seconden blijven lopen. Handig dus om naar andere tijdzones te reizen. Dat het een master chronometer is is gewoon een leuke extra. Het toont aan dat omega zichzelf nog serieus neemt als uurwerkmaker.

Deze aanwinst is een verlenging op mijn filosofie dat ik een set wil samenstellen met 6 horloges die ik ook daadwerkelijk wil dragen en waar op termijn meer emotionele waarde aan gaat hangen dan marktwaarde. Kortom ik wil er míj́n horloge van maken.

Dat lukt al vrij goed met de speedmaster ondertussen, en over de G10, UGFS mk2, en de sub300t worden al lang geen vragen meer gesteld.
Het is dus zaak om een erg uitgebalanceerde set samen te stellen, zonder me blind te staren op wat de perceptie van het volk is voor wat betreft een uitgebalanceerde set. Wat ik daarmee wil zeggen is dat ik een echte dresswatch, of een perpetual calendar waarschijnlijk niet vaak ga dragen, dus dan hoeft het ook niet in mijn set een duur plaatsje in te nemen. Wat niet wil zeggen dat ik ze niet ontzettend mooi en interessant kan vinden.

Dit is de huidige set (5/6). Voor het laatste horloge gaat het nu tussen de sinn EZM3 en de seiko sarb017. Ik denk dat ik eerst de sarb017 opspoor, en gewoon kijk hoe die bevalt. Mocht het tegenvallen dan ga ik wat verlies maken, en alsnog een EZM3 halen. In ieder geval gaat het slechts 1 van de 2 worden.

Bedankt voor het lezen HF. Ik sluit af met met een laatste foto in het zonnetje :star_struck:

259 likes

Heel mooie keus Vincent! Ben benieuwd naar nummer 6 :grin:

1 like

Hahaha en zo is het!

Prachtig hoor. Geniet ervan! :ok_hand:

1 like

Wat een heerlijke aanwinst en ge-wel-dig vijftal.
Gefeliciteerd!

1 like

Wat een goede keus! Prachtig horloge.:ok_hand: gefeliciteerd.

1 like

Wat een prachtig horloge! Van harte gefeliciteerd!

1 like

Ik ben een ernorme fan van de Reverso. Maar jouw keuze is ook geweldig. Werkelijk een prachtig horloge!
Misschien moeten we bij gelegenheid ze eens naast elkaar leggen. Ik zou in ieder geval die Omega graag een besnuffelen. Geniet ervan!

2 likes

Tof man, apart stuk!

1 like

Wat een gaaf horloge, proficiat. Veel draagplezier.

1 like

Nou ja, een relatief probleem, dan. :smile:
Gefeliciteerd! En als ik mijn mening nog even mag geven: de UG en CWC eruit en je heb een prachtige 3-piece, die ook nog eens veel draagtijd krijgen én je houdt nog geld over! Win-win-win! :wink: Ja, ben zelf begonnen met wat downsizen, dus zo kijk ik een beetje naar verzamelingen, op dit moment. :grin:

1 like

Supergaaf horloge. Ik zie dat ik op de JLC gestemd heb, maar bij dezen stem ik met terugwerkende kracht op deze prachtige omega.

Mochten we elkaar ooit ontmoeten, zou ik deze graag eens passen. Wat een perfecte maten en proporties, en een echte eye catcher!

Gefeliciteerd Vincent, geniet ervan :champagne::tada:

1 like

Mijn beste,

Chapeau.:ok_hand:
Mooie aanwinst hoor!!
Ik kan mij goed voorstellen dat je hier ontzettend blij mee bent.

Veel draagplezier dan ook met deze uitmuntende tijdgenoot⌚

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Heel gaaf, gefeliciteerd!

1 like

Gefeliciteerd, heel mooi!

1 like

Prachtig wat een beauty ik kan je keuze wel snappen :heart_eyes:

1 like

Gefeliciteerd met deze prachtige Omega, hij past goed binnen je prachtige collectie!

Prachtige aanwinst!:ok_hand: Geniet ervan!

1 like

Prachtige aanwinst Vincent ,dat bandje staat ook :ok_hand:

1 like

Totaal onbekend model, maar hij ziet er prachtig uit!
Proficiat met deze NA.
Mooie verzameling ook. :smile:

1 like

Bedankt Thijs :facepunch:

:pray::pray::pray::pray:

Dat zou leuk zijn ja, ik heb van jou nog niks anders dan fantastische sets gezien, dus dat zal altijd met veel plezier zijn.

:pray::pray::pray:

En toch kan ik zo een fuzzy warm gevoel hebben binnenin als ik een van deze 2 omdoe. De cwc word zeker 2 dagen in de week gedragen, die gaat dus nergens heen. Ik vind het overigens ook leuk om wat van verschillende prijssegmenten te hebben.

:pray:

Komt er wel een keertje van.

:pray::pray::pray:

:pray:

6 likes