“Wat is dit nu weer?!” ![]()
Vol ongeloof zeg ik dit hardop…alweer 10 jaar geleden. Ik staar naar een heel vreemde Speedmaster op mijn computerscherm. Daar pronkt de Apollo 17 40th Anniversary uit 2012. Ik zie een grijs reliëf-embleem als wijzerplaat en helemaal niets terug van de iconische chronograaf, die ik toen pas net had leren kennen. Sterker nog: hoe lees je op deze wijzerplaat nou de gemeten chronograaftijd af?! Stom ding, weg ermee! Ik heb er verder geen aandacht meer aan geschonken.
Screenshot: Apollo 17 40th Anniversary op de Omega website
Fast forward naar september 2026:
Vol ongeloof staar ik naar de nieuwe aanwinst om mijn pols: het lelijke eendje waar ik toen zoveel kritiek op had. Ik moest en zou ’m nu hebben. Wat een gaaf en tegelijk bizar ding! En het is nog steeds een matige chronograaf. Dus… wat is hier gebeurd?! Is dit lelijke Apollo 17-eendje uitgegroeid tot een die imposante zwaan? Of is dit een rare kronkel in de jacht naar Speedmaster dopamine?
![]()
Hoe het tij kan keren
Zoals de laatste tijd wel vaker opeens puzzelstukjes perfect samenvielen, was dit ook zo’n moment waarop de knop volledig onverwachts omging. Dit keer gebeurde dit tijdens de Speedmaster GTG van vorig jaar, waar ik de Apollo 17 40th eindelijk voor het eerst zag. Ik had geen idee dat deze vreemde referentie aanwezig zou zijn. Echter van een grotere afstand was het voor mij direct een duidelijk focuspunt. De massief zilveren Apollo 17 mission-patch-wijzerplaat sprong eruit en mogelijk hielp het sfeervolle lichtspotje ook mee. Bedankt voor het meenemen @GerardNijenbrinks!
Foto: @navs.watch tijdens de Speedmaster GTG 2025
Ik bekijk ’m van dichtbij en iemand achter mij zegt: “Fraai is deze, hè?” Ik knik en loop enigszins verward weer door. Wat was dit opeens?! Zou het dan toch? Witte wijzerplaten zijn duidelijk niet mijn ding, heb ik gemerkt. Grijs wel?! Dit is echt zo’n horloge dat totaal niet werkt op een beeldscherm en in het echt ineens tot leven komt.
Huiswerk!
Helaas zijn de prijzen van deze referentie ook flink gestegen. Vroeger wilde bijna niemand ze en nu wel, omdat Apollo Speedmasters de afgelopen 15 jaar enorm gewild zijn geworden en de doelgroep enorm is toegenomen. De marktwaarde zat dus boven wat ik eraan wilde uitgeven en dit betekende dus eerst goed mijn huiswerk doen en goed mijn kans afwachten. Hierbij werden de eerder vermelde puzzelstukjes voor mij opeens glashelder. Ik zet ze als “storyteller” uiteraard voor jullie op een rijtje
:
Hou je vast! We gaan terug naar
…
In het najaar stuitte ik bij toeval op de Hobby Master HF0003, een zeer fraai gemaakt schaalmodel van astronaut-commandant Gene Cernan, “The Last Man on the Moon”. Deze Apollo 17-set bevatte ook Cernan’s ruimtepak, met een mini-Speedmaster om zijn ruimtehandschoen!
De Hobby Master HF0003 set
Ik vond het allemaal te wit en er mistte iets. Ik heb mijn mouwen opgestroopt en het ruimtepak gevuld met teddybeervulling, de Speedmaster om zijn pols verbeterd — de wijzerplaat stond ondersteboven en de tachymeterbezel ontbrak — en alles “verouderd”. De echte astronautenpakken kwamen immers ook smerig weer terug op aarde. Het eindresultaat was niet slecht!
Ik heb het hesalite glaasje verwijderd en de wijzerplaat omgedraaid
De tachymeter bezel toegevoegd met stift en dan wat krasjes aanbrengen
Invasie van Apollo 17 astronautjes!!!
Vijf stuks afgerond
Twee verschillende stadia
Uiteindelijk heb ik er een stuk of tien (!) gemaakt voor vrienden en kennissen en de beste uitvoering zelf gehouden. Tijdens deze heerlijke en knotsgekke hobby-uitspatting heb ik het Apollo 17-embleem vele malen voorbij zien komen. Er staat ook nog steeds eentje bij Fratello Watches op kantoor, als ik mij niet vergis?
Foto: Fratello Watches
Er stond ook een mini-Gene Cernan in de etalage van Juwelier Punte in Utrecht te bewonderen, alleen vliegt deze waarschijnlijk nu rondjes in de ruimte nadat in 2021 de voorpui was opgeblazen door criminelen
.
Etalage Juwelier Punte, voor de plofkraak.
Hoe dan ook: Apollo 17 én Gene Cernan dus. Onthoud deze naam!
Door naar
…
Dat jaar bezocht ik mijn allereerste Speedy Tuesday-event in Biel, georganiseerd door Fratello Watches en Omega. Daar werd tijdens een lezing van de inmiddels beruchte Petros een gehavende Speedmaster 105.003 getoond: hét horloge dat ook tijdens de laatste maanmissie Apollo 17 was gedragen. De lunette was al verdwenen, het glas aardig gehavend en wat moest dit dan allemaal voorstellen? Ik was toen net begonnen met de Speedmaster-hobby en zat vooral in de moderne vijver te vissen. Ik vond het vooral indrukwekkend hoeveel deelnemers erop doken om foto’s te maken.
Petros geeft uitleg. Feiten of fictie?
Foto: Fratello Watches: De 105.003 van Gene Cernan
Foto: Fratello Watches: De 105.003 van Gene Cernan met NASA inscriptie.
Gene Cernan tijdens de Apollo 17 missie op de maan met de 105.003 om de pols
Pas later hoorde ik dat dit het horloge van Gene Cernan was. Oeps, gemiste kans! En dit verklaart wellicht waarom het schaalmodel geen lunette had
.
Tijdens dit evenement werd ook het 321-uurwerk gelanceerd, gebaseerd op tomografiefoto’s van Cernan’s horloge, dat hij jarenlang als zijn talisman beschouwde en ook privé droeg. We kregen nog een mooi aandenken mee: een houten plaquette met daarop een opdruk van het 321-uurwerk en écht nokkenrad.
Je ziet de echte nokkenrad (column wheel) rechtsboven. Leuk gedaan!
De naam Gene Cernan en Apollo 17 bleven opnieuw lang rondspoken in mijn hoofd en twee moderne 321 Speedmasters kwamen jaren later in de collectie, waarvan ik de platina uitvoering nog steeds in mijn bezit heb. De stalen 321 uit 2022 is nu in heel goede handen bij @Erik_de_Gast.
Links de stalen 321 en rechts de platina 321.
We reizen door naar
…
Ik mocht opnieuw aansluiten bij een Speedy Tuesday-event in Biel. Als bedankje hebben mijn goede Duitse vriend Elmar en ik de bekende Gene Cernan-“figurine” nog één keer gemaakt. Dit keer voor Omega-CEO Raynald Aeschlimann, als bedankje voor alles wat hij voor de Speedmaster-community had gedaan. Hij was immers de sleutel tot de heropleving van de Speedmaster community. Het werd een luxere uitvoering, op een door Elmar 3D-geprint maanoppervlak, behandeld met grijstinten verf met zand en vervolgens voorzien van een stolp op een houten voet. Op een koperen plaatje hebben we een bedanktekst laten graveren.
Dit geschenk mochten we vóór aanvang van het Speedy Tuesday-event afgeven op het kantoor van Raynald Aeschlimann. We lopen het indrukwekkende hoofdkantoor binnen, maken kennis met zijn persoonlijke secrateresse en zetten op een vergadertafel het cadeau neer en dekken het af met een zwart doek. Raynald komt niet veel later binnen, zoals altijd vriendelijk en enthousiast. Na een kort gesprek haalt hij het doek van de stolp af… en het blijft stil…
Ongemakkelijk lang stil…
Met licht vochtige ogen zegt hij uiteindelijk: “That’s beautiful, thank you guys.”
Wij snappen de emotie niet. Zo bijzonder was het toch ook weer niet voor een CEO van zo’n groot bedrijf? Raynald vertelt vervolgens over zijn zeer hechte en dierbare vriendschap met Gene Cernan, die voortkwam uit de jarenlange samenwerking tussen Omega en de NASA-astronauten. Raynald was in 2012 nog hoofd van International Sales en zij hadden in Florida voor de Apollo 17-crew een galadiner georganiseerd. Daar ontving Gene Cernan als eregast de allereerste Apollo 17 40th Anniversary — of eigenlijk de laatste: nummer 1972 van 1972 stuks gemaakt.
Gene Cerna ontvangt 40 jaar na de laatste maanmissie de Speedmaster Apollo 17 40th.
Toen ontstond ook de vriendschap tussen Cernan en Aeschlimann. Wij hadden geen idee: schot in de roos dus! Cernan overleed helaas in 2017, zes dagen na de release van de Speedy Tuesday 1 op 82-jarige leeftijd.
Raynald verplaatst meteen wat voorwerpen op zijn dressoir en zet ons geschenk precies in het midden.
We praten nog wat na en tevreden vangen wij het Speedy Tuesday-event aan. Alle deelnemers krijgen ook een diner aangeboden door Omega…helaas geen Speedmaster
.
En zo blijft Gene Cernan terugkomen op mijn horlogereis. Later bekijk ik ook de mooie documentaire “The Last Man on the Moon” (2014). Hij was overigens de laatste astronaut die met de maanrover op de maan reed.
We blijven in
…
Foto: Fratello Watches; Speedy Tuesday event bij de ESA Noordwijk
Dan is er opnieuw een Speedy Tuesday-event, dit keer bij ESA Noordwijk en opnieuw heb ik het geluk uitgenodigd te worden. Het is een fantastische dag en ik leer daar de Mexicaans-Amerikaanse Manny kennen, één van de grootste Speedmaster-verzamelaars ter wereld. Hij is tevens een zeer vriendelijke man, die graag informatie deelt, en het klikt meteen.
Foto: Fratello Watches; Manny rechts in beeld (“cool.side.ot.moon” op Instagram)
We houden erna lang vriendschappelijk contact, totdat het opeens stil blijft. Een kennis vertelt later het slechte nieuws dat hij thuis van de trap is gevallen en in een zware coma ligt en kunstmatig in leven wordt gehouden. Hij is nooit meer hersteld
. Dit kwam heel hard aan en ik kan het nog steeds niet bevatten…
Tijdens mijn recente onderzoek naar de Apollo 17 40th Speedmaster stuitte ik op een Instagram-post van Manny. Hij had de Apollo XVII 40th uiteraard ook en zijn post was twee weken vóór het ongeluk.
Liep ik toen al warm voor deze referentie?
Klik! ![]()
Met deze herinneringen ging de knop om. Dit horloge is de perfecte nostalgische en waardevolle herinnering aan mijn avonturen -good and bad- en is daarmee meer dan een gekke “coin” Speedmaster om de pols. Mogelijk begrijp ik het alleen, en dat is ook prima. Met voldoende andere speciale Speedmasters in de collectie is dit voor mij een perfecte aanvulling.
De nieuwe aanwinst in de mancave…euh…kantoor!
Slechts neergezet voor de foto, naast Gene Cernan wel een logische plek!
De aankoop
Na een tijdje de advertenties op Chrono24 gevolgd te hebben, kwam er opeens een scherp geprijsd exemplaar te koop. Ik kreeg weer die nerveuze kriebel: dat stukje onrust en die scherpe focus. Het contact met de Finse verkoper gaat heel fijn. Hij is al 30 jaar Speedmaster-verzamelaar en is zijn collectie aan het afbouwen. Ik vind het nog steeds veel geld. Hij klaagt dat hij het met verlies moet verkopen. Als we allebei een beetje pijn moeten lijden, is het een goede deal, toch? Dus de knop “kopen” was snel gevonden!
Door vertraging bij UPS komt het twee dagen te laat binnen. De spanning nam alleen maar meer toe: is het wow-effect hetzelfde als tijdens die ene GTG? Ik open de verpakking en daar is hij dan. Het is een weelde aan grijs in de gitzwarte doos. Ik loop snel naar de erker, waar het licht er mooi op valt: heel gaaf. En het gevoel is nog hetzelfde! Ik kan het nog steeds niet helemaal rijmen in mijn hoofd en toch klopt het. Ik ben er blij mee en wellicht snappen de “haters” het ook over 10 jaar, haha!

Een gifje á la @Eboj
Op de juiste pagina van het dealerboek 2013/2014
De kast ziet er nog heel netjes uit, met hier en daar wat minieme gebruikssporen voor het blote oog. De band is er nog nooit vanaf geweest, dus de lugs zijn nagenoeg puntgaaf! Geen krassen van uitschieters dus.
Macro onthult alle geheimen. Dit ziet er goed uit.
Geen krassen op de lugs
Het uurwerk loopt ook nog super met een hoge amplitude en minimale afwijking per dag. Top! Er gaat snel een Nixon band op en het plezier neemt verder toe. Ik heb het al een week om en het wordt steeds beter!
De details
De Apollo XVII 40th Anniversary is referentie 311.30.42.30.99.002, een reguliere handopwinder 1861 Moonwatch met stalen kast (42 mm) en aluminium lunette. Het achterdeksel, natuurlijk de wijzerplaat en -ik vermoed ook- de wijzers zijn speciaal voor deze referentie gemaakt.
Custom achterdeksel
Er zijn 1972 stuks van geproduceerd, een knipoog naar het jaar waarin Apollo 17 op de maan landde. Dit is nummer 455. Het model kwam uit in december 2012, precies 40 jaar later. Mijn Speedmaster is echter pas in april 2014 verkocht in Heidenheim, Duitsland. Dat is achteraf gezien een heel leuke bijkomstigheid want 2014 is het geboortejaar van mijn dochter (en het scheelt ook maar twee maandjes)!
Het duurde overigens jaren voordat ze allemaal verkocht waren. Ach, goede wijn moet ook rijpen?
De wijzerplaat:
Het Apollo 17-embleem beeldt de Griekse god Apollo uit, die zijn blik richt op Saturnus. Dit stond voor de ambitie om de ruimteverkenning uit te breiden, de maan had NASA al afgevinkt. De massief zilveren Ag925-wijzerplaat heeft veel diepte, goed zichtbaar door de handmatige patinering, waardoor de hoger gelegen delen beter zichtbaar zijn. De wijzerplaten zijn dus niet allemaal volledig identiek aan elkaar en het is het is heel netjes gedaan voor zo’n klein oppervlak.
Op de wijzerplaat zijn subtiele markers aangebracht, dus is het een echte “guestimate” van de gemeten chronograaftijd. Gelukkig helpt de buitenring met indexen wel goed mee voor de tijdsindicatie. Dus zelfs deze “oddball” had de Apollo 13 astronauten veilig thuis gebracht, want zij hadden maar 14 seconden nodig
.
Saffierglas
Omdat op dit type wijzerplaat geen tekst gedrukt kon worden, zijn het Omega-logo en de tekst “Speedmaster Professional” aan de binnenkant van het saffierglas gegraveerd. Dit is volgens mij uniek voor een Speedmaster Moonwatch? Dankzij de toegepaste titaniumdioxidecoating tijdens het laseren is het mooi zwart geworden en staat het haarscherp in het glas.
Lasergegraveerd logo en tekst aan de binnenzijde van het glas
Dit geeft een leuk effect als de wijzers onder de tekst staan: dan zie je de tekst weerspiegeld.
Reflectie op de wijzers
Milky Way of Ring?
Door de lichtgrijze wijzerplaat is de “milky ring” — de rand van het saffierglas — minder storend. De wijzers zijn de gezwarte glossy Speedmaster-batonwijzers. Van voren zijn ze gitzwart en vanuit een hoek glanzend.
Glossy wijzers
De glasrand valt amper op bij het grijs.
Nette staat van de DNN lunette
Doos
De speciale doos heeft precies de gebruikssporen die je bij deze referentie kunt verwachten. Bij al deze dozen laat de voering los en ik moet zelfs het deksel aan de binnenzijde weer vastlijmen. Ik ben dus ALWEER aan het knutselen met een Apollo 17-object haha. Die doos belandt toch op zolder en deze is verder nog in redelijke staat.
Full set
Met de “certificate of authencity”
Band
Deze referentie werd geleverd met de stalen 1958/957-band. Net als bij de Mitsukoshi 3570.31 heb ik de band meteen ervan afgehaald en vervangen door een Nixon-band. Ik heb ook nog zwarte krokoleerband en grijze suèdeband geprobeerd. Allemaal prima, ook om af te wisselen.
Bedankt voor het lezen!