Een hele toffe Seiko, wat heeft het merk toch veel juweeltjes. Heerlijke post ook weer.
Veel plezier ermee!
Een hele toffe Seiko, wat heeft het merk toch veel juweeltjes. Heerlijke post ook weer.
Veel plezier ermee!
Als het kan, he? Ik zal ze eens bellen / mailen.
Het was net de overgangstijd van āQuartz als dure, coole, nieuwe technologie voor Rolex-geldā naar āquartz voor een scheet en een knikker bij de miljoenen producerenā, waar de technologie in het hoekje van de penankers uit de jaren 40 en 50 kwam te zitten.
Dank.
Kijk, dit vind ik dus machtige post. Dank voor de uitgebreide introductie, is een mooi ding inderdaad!
Yes, en in die 10 jaar daarop ging die verdere Quartz ontwikkeling als een sloopkogel door de Zwitserse horloge-industrie (en die van andere landen trouwens).
Het had weinig gescheeld of de Japanners gingen voor werelddominantie
Tof horloge!
Merk op dat Omega, Bulova, Elgin/Lip, Hamilton, Patek Philippe en Piaget allemaal bezig waren met quartz, stemvork en elektrische horloges. Sterker nog, in 1962 richtten de Zwitsers een consortium op van 20 fabrikanten onder de noemer Centre Electronique Horloger.
In 1967 hadden zowel de 20 Zwitsers als Seiko een prototype quartz horloge ingeschreven in een competitie in Neuchatel, maar het was Seiko die in 1969 de Astron lanceerde.
De quartzcrisis wordt altijd in de schoenen van de Japanners geschoven, maar als Seiko het niet had gedaan waren er 20 Zwitserse merken met iets gekomen. En Hamilton. En wellicht Bulova.
Maar de introductie van de Astron was de quartz crisis niet. De quartz crisis bestond er uit dat allerlei partijen, van Texas Instruments tot HP aan toe zich met horloge technologie gingen bemoeien, en er toen plotseling zeer goedkope IC-gedreven uurwerkjes in omloop kwamen.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-11-16/a-concise-history-of-the-quartz-watch-revolution
De verschuiving van de Amerikaanse LED markt naar de super-goedkope LCD horloges, dat was het nekschot voor de Zwitserse industrie. Nu weet ik wat jullie denken: Toch de Casioās die het gedaan hebben, toch die Japanners⦠Maar nee.
Hong Kong exporteerde in 1980 zoān 125 miljoen horloges, waarvan de helft digitaal was met een LCD beeldscherm. Maar met de verkoop van digitale horloges voor zeer weinig geld was er nog steeds een markt voor iets duurdere en luxueuze analoge quartz horloges die vanaf 1975 los ging.
Die laatste strijd was er eentje tussen Seiko en de Zwitsers, totdat ene meneer Hayek Swatch oprichtte. Merk op dat Swatch de redder van een groot deel van de Zwitserse horloge-industrie is geweest.
Wat me altijd verbaasd heeft. Want Patek, Piaget, Omega en 17 anderen⦠Het waren geen kleine jongens die in de jaren 60 in Zwitserland met quartz bezig waren.
Hoe konden ze de markt zo verkeerd begrijpen? Hoe konden ze het zo verneuken?
De teloorgang van de Zwitserse horloge-industrie in de jaren 70 is dan ook met name de schuld van de traagheid, domheid of incompetentie van de Zwitsers. Niks meer, niks minder.
@Fate_Amenable_To_Change (flabbergasted door het tempo waarin jij een stuk schrijft. Ik lig languit op de bank op telefoon te pielen).
Dat missen van de ontwikkelingen, verneuken etc. Het belangrijkste van innovaties is het omzetten in producten/business model/dienst.
Er zijn legio voorbeelden van dat de uitvinder uiteindelijk teloor gaat.
Het mooiste is Rank Xerox waar ze min of meer de huidige computer hadden uitgevonden. Alleen waren ze in dat bedrijf gewend om printjes af te rekenen of in servicecontracten te denken.
Die ontwikkelaars waren best trots op wat ze hadden gemaakt. Lieten ze ook aan ene Steve Jobs zien. Die met vallen en opstaan daarna wel verschillende verdienmodellen in de markt heeft gezet.
TI, Motorola etc. vonden wel nieuwe chips maar de miniaturisering en precisiefabricage konden de Jappen als geen ander.
De Jappen konden veel sneller hun productie opschalen dan de rest kon. Daardoor goedkoper, pak je de markt en druk je concurrenten weg.
Je hoeft hiervoor niet het ābesteā product te maken. De technologieĆ«n van Omega, Bulova en Patek waren in vele opzichten superieur. Maar waren waren niet op tijd geĆÆntroduceerd/opgeschaald.
Het in de schoenen schuiven van de Japanse quartzen is een zondebok aanwijzen van de zwitsers. Maar dat in 1975 de meeste zwitserse merken op hun gat lagen had een heel andere reden. Quartz voor 1975 was nog extreem niche en duur. De Japanse automaten zoals de Seiko 5ās zullen er veel meer debet aan gehad hebben. Of kijk eens naar Timix en Ruhla. Of kijk naar het outdated business model van de Zwitserse horloge industrie.
Hier een Mac/PC met full size keyboard. Zo lees ik het forum ook. Dus schrijven en lezen gaan allebei sneller dan op een handheld, ook al is het een tablet.
Yup. De markt niet begrijpen is een grotere doodzonde dan niet de beste technologie hebben.
Ik moest ook aan Betamax denken, eerlijk gezegd. En, eh, hoe heette dat OS van IBM ook al weer? OS/2? En uiteraard nog zoān gouden verhaal⦠De Unixen. Alles van Digital/HP/Alpha/Sun wat totaal door Windows en Linux is verschoven. In de server-markt, wel te verstaan.
Ik geloof zelfs dat ze daar op dit moment nog eens naar zouden moeten kijken.
(nog steeds op telefoonā¦jij hebt een competitive edge met jouw fancy setup)
Allemaal voorbeelden van superieure besturingssystemen vergeleken met de crappy MS DOS van toendertijd.
Is natuurlijk te simplistisch. Maar de Japanners katapulteerden zich vanaf de zestiger jaren binnen 20 jaar tot een industriĆ«le grootmacht. Ze hebben heel veel sectoren grondig gewijzigd: autoās, electronica, cameraās enz.
Yep. Die smartwatches vinden wij als liefhebbers niks. Is zoān beetje als die Pcās met MSDOS van de tachtiger jaren. Nog twee of drie iteraties met echt nieuwe doorbraken en wij zijn allemaal een stel ouwe antiquairs.
Van harte gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!
Heb het topic met plezier gelezen, weer wat dingen opgestoken!
Mooi man , veel plezier ermee. Wel even verbaasd, dacht dat geĆÆntegreerde banden niet je ding wasā¦
dacht dat geĆÆntegreerde banden niet je ding wasā¦
Dat is het erge. De lugs, die zijn eigenlijk shrouded, maar dat zie je er niet aan af. Voor de oplettende burger:
Hij staat er bij, maar dan hoger op en met
Evengoed is het geen helmet-ontwerp en heb je niet dit soort lulligheid:
Hele mooie aanwinst en leuk verhaal om te lezen!
Ik heb hem om de pols eigenlijk geen seconde klein gevonden. mooi aanwezig.
Nog even daar over: Vierkante / rechthoekige horloges moeten in mijn beleving een paar millimeter kleiner zijn dan bij een ronde het geval zou zijn. Dus die 35mm Silverwave draagt discreet aanwezig zoals veel ronde horloges van 38-39mm dat zouden doen.
Dat ie verder klein is (plat, goed draagbaar) is absoluut een prƩ, maar je hebt gelijk, hij oogt niet bijster klein.
leuk verhaal om te lezen!
Dank!
Bedankt voor het plaatsen van dit mooie verhaal. Heel leuk en interessant om te lezen en ook een mooie Seiko!
Mooi leesvoer weer en vierkant is mooi wanneer het klopt. Deze klopt. Enjoy!
Supercool ding. Ik ben ook geneigd om over het dopje op de secondenwijzer te beginnen. @PowerReserveFan, was jij niet een stickler voor dat detail?
zekers. Ik had het dopje al gespot inderdaad. Mooi werk weer Chris. Blijft toch leuk die oude Seikoās. Moet nog maar eens op zoek naar een mooie 74-erā¦
op zoek naar een mooie 74-erā¦
Birth year watches? Tja, de catalogus van Seiko is breed, diep en oneindig gevarieerd.
Toffe Seiko en leuk schrijfsel alweer.