NA: Ich bin ein Koreaner

TLDR: nieuw horloge gekocht. Plaatjes onderaan.

Deuntje erbij:

Al eerder heb ik zitten kijken naar een horloge met een blank witte plaat a la Stowa en Nomos die moest zijn voorzien van geblauwde wijzers. Op de een of andere manier konden de modellen van bovengenoemde merken me niet echt bekoren, zonder dat ik precies weet waar dat nou aan lag. Misschien zag ik ze hier op HF teveel? Zocht ik in alle simpelheid toch iets afwijkends. En oh ja: geen snack dit keer. Dat laatste heeft me tot nu toe aardig weerhouden om toch weer voor ‘net niet’ te gaan.

En toen zag ik deze Pitzmann voorbij komen. Traditiegetrouw stuitte ik er op zonder dat ik exact naar deze op zoek was. Nieuw ongedragen ook nog. :partying_face:

Even de specs:
Behuizing: roestvrij staal 316L
Diameter: 39mm
Luggage to lug : 47mm
Dikte: 11.6mm (10mm zonder glas)
Glas: Double Domed safier met anti-reflective coating aan de binnenkant, en anti-vingerafdruk coating aan de buitenkant
Case back: staal geschroefd
Uurwerk: Sellita SW261, met Incabloc
Power Reserve: 38h
Waterdichtheid: 100M

Daar is alvast niets mis mee.

Na even laten bezinken bleef deze Koreaan me maar aanstaren en begon er een soort van verlangen te groeien. De deal beklonken en met vijf dagen bracht DHL deze nieuwe telg naar huize Gatsc.
Uitpakken dus en het viel gelijk op:

De wijzerplaat is wit. Echt wit. In de zin van heel erg wit. Melkachtig zou je kunnen zeggen. Helaas gebruiken ze hiervoor de misleidende term cold enamel, want ondanks dat het enigszins op enamel lijkt, is het wat anders dan traditioneel enamel. Dit is meer hars. Daar is op zich niets mis mee in mijn ogen; ook daar op de juiste manier een wijzerplaat van maken vergt skills en dat is hier goed gedaan. Ik vind het dus prima, maar met een beetje verkeerd verwachtingsmanagement zou je teleurgesteld kunnen worden zeg maar. Dat even voor diegenen die nu met de vinger boven de bestelknop zweven om 'm uit Korea te laten komen. :desktop_computer::money_with_wings::hourglass_flowing_sand::mailbox::watch:

De wijzers zijn ‘ouderwets’ via verhitting geblauwd. Ik las ergens dat bij Pitzmann slechts 10% van de geblauwde wijzers wordt gebruikt oftewel: alleen die wijzers die goed gelukt zijn. Qua vorm vind ik ze mooier dan ik bij menig andere soortgelijke configuraties (witte plaat met minuterie plus blauwe wijzers) heb gezien. Ik bedoel: kies eerder hiervoor dan voor spadevorm.:spades:

De print is retestrak en ligt er dik op. Je kunt de zon zien spelen op het oppervlak van de cijfers als je de inkijkhoek verandert. Leuk! À propos: die cijfers zijn in een licht Italic font waarmee ze afwijken van, ik noem maar 'ns wat, Stowa, Nomos, D. Dornblüth & Sohn.
Ook het logo en de naam zijn allicht op de plaat geprint evenals in kleinere letters de herkomst; Seoul dus. Voor mij net binnen het betamelijke van too much information.
Swiss made hebben ze achterwege gelaten en wat mij betreft is dat een prima keuze.

Zuid-Korea dus, waar mensen rondlopen met namen als Heinz, Gerd, Friedrich en zo. Vandaar dat de familienaam Pitzmann gewoon als merknaam wordt gebruikt. O nee. Die naam is dus gewoon branding en niets anders dan dat. Ik stoor me er niet aan. Vind 'm wel lekker bekken ook.
En grappig dat ik 'm wel degelijk van een Duitser heb overgenomen: is er toch nog een Duitse link. Toll, Geil, Irre! :de:

De kast is geheel netjes gepolijst. Eenvoud troef wat dat betreft. De kroon draagt het drie-druppel logo.
Er zit een soepele band op die voor mijn 17,5 cm pols ook een tikje korter had gemogen. Zal geen probleem zijn hier een andere band op te leggen.

Als ik verschillende reviews op YT en het wereldwijde web mag geloven is de afwerking op goed niveau. Ik zag dat de vergelijking werd gemaakt met CW. Daar heb ik niet veel slechts over gelezen dus dat zal wel goed zijn veronderstel ik. Heb niet veel vergelijkingsmateriaal in dit segment maar het horloge voelt solide.

Ploatjes kiek’n:

Geheel content. :smiling_face:

Bedankt voor het lezen/kijken :pray:t2:.

92 likes

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst :+1:t2:

1 like

Leuk ding. Doet me helemaal niets, maar dat mag ook. Wel super afgewerkt.

3 likes

Dat ziet er goed uit Geralt.
Prachtig afgewerkt, mooie foto’s.
Gefeliciteerd!

1 like

Mooi horloge, gefeliciteerd!

1 like

Mooie aanwinst. :ok_hand:
Geniet ervan.

2 likes

Dank! :pray:t2:

Beetje dat wat ik met duikers heb, zeg maar. Maar ook dat mag uiteraard; dat houdt het hier lekker divers (pun intended) :+1:t2::smiling_face:

4 likes

Gaaf horloge hoor. Leuk ook, weer eens wat anders.

Geniet ervan!

1 like

Gefeliciteerd ! Mooi horloge :ok_hand:

1 like

Thanks Guido. :pray:t2:

Dank je! :pray:t2:

Merci Frans! :pray:t2:

1 like

Mooi zeg! Veel plezier ermee!

1 like

Prachtig horloge , mooi font en wijzers ,persoonlijk vind in de small seconds wat groot

1 like

Mooi horloge! Goede keuze en
dank voor de tip :ok_hand:
Leuk verhaal ook btw🙌

1 like

Leuk, ik vind hem heel geslaagd, is weer eens verfrissend ‘kleurloos’ tussen al die fleurige wijzerplaten.

1 like

Mijn beste,

Een sympathieke verschijning.
Gefeliciteerd!!
Ik wens je er een fijne tijd mee.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Dank jullie wel!! :pray:t2:

Klopt, klopt; die is inderdaad aan de grote kant en daarmee best aanwezig. Iets kleiner had ik niet erg gevonden, maar al met al kan ik er prima mee leven.

2 likes

Kuddo’s voor irre

Mooie witte plaat.

1 like

Cool, altijd al eens willen zien op het forum! Gefeliciteerd!

1 like

Gefeliciteerd met je prachtige aanwinst.

1 like

Mooi hoor! Mooi geblauwd, prachtige vorm.

Ach, ze zijn in goed gezelschap hoor, er worden veel melkachtig witte platen verkocht onder het mom van “emaille-achtig” die gewoon gelakt zijn, of inderdaad een soort hars/epoxy achtige laag lijken te hebben. Stowa Marines, bijvoorbeeld.

Een verlichte keuze! Ik vind de kleine seconde erg mooi staan.

In plaats van dat ze net doen alsof het Duitsers of Zwitsers zijn met die naam had ik liever vol trots een Koreaanse naam op die wijzerplaat gezien.

Dan had ik er ook eentje besteld, en gamsahamnida gezegd. Aygoo, het is een mooi ding. Mooi van maat ook. Als hij net een tandje platter was was en een sterling wijzerplaat had was het echt de perfecte deckwatch!

Gefeliciteerd!

2 likes